Netflix podpowie ulubione programy

Jedną z cech serwisu Netflix jest to, że sprawdza on jakie programy wybierasz, a następnie rekomenduje podobne. Są to zarówno oglądane wcześniej filmy, jak i zupełnie nowe produkcje.

Spersonalizowane rekomendacje są kluczowe w doświadczaniu rozrywki na platformie Netflix przez jej użytkowników z prawie 125 milionów gospodarstw domowych na całym świecie. Dlaczego? Ponieważ pomagają im znaleźć najlepiej dopasowane treści w łatwy i szybki sposób.

Podczas korzystania z serwisu Netflix, system rekomendacji stara się znaleźć i w wygodny sposób zaproponować filmy, seriale lub programy, które mogą spodobać się użytkownikom. Algorytmy szacują prawdopodobieństwo, że dany tytuł z katalogu spodoba się użytkownikowi, opierając się na wielu czynnikach, takich jak:

Reklama
  • interakcje z serwisem (jak historia oglądania i oceny przyznane innym tytułom),
  • inni użytkownicy o podobnych gustach i preferencjach dotyczących serwisu,
  • informacje o tytułach, takie jak ich gatunek, kategorie, aktorzy, rok premiery, itp.

Podczas przygotowywania spersonalizowanych rekomendacji, poza tytułami obejrzanymi w serwisie Netflix, serwis pod uwagę bierze też: godziny, w których użytkownik ogląda materiały z serwisu Netflix; urządzenia, na których je ogląda oraz ilość czasu, jaki na to poświęca. Wszystkie te dane trafiają do zaimplementowanych algorytmów. System rekomendacji nie uwzględnia w swoich obliczeniach danych demograficznych (takich jak wiek lub płeć).

Jak działa system rekomendacji?

  1. Tagi. Oglądając np. "Jessikę Jones" przypisywane są do niej określone cechy np. silna kobieta, cięty humor, mrok. Te same tagi często opisują inne tytuły, dlatego po obejrzeniu losów tej nietuzinkowej superbohaterki i następnym włączeniu Netflix na tym samym profilu można spodziewać się "Orange is the New Black" jako jednej z polecanych pozycji.
  2. "Rozruch" systemu rekomendacji. Podczas tworzenia konta Netflix lub dodania do niego nowego profilu należy wybrać kilka tytułów, które dany użytkownik lubi. Pozwalają one dokonać rozruchu systemu rekomendacji. Wybranie tych tytułów jest opcjonalne.
  3. Preferencje użytkownika. Personalizowanie rekomendacji dla danego użytkownika to dwuetapowy proces, który rozpoczyna się w momencie zakładania profilu i zaznaczenia swoich upodobań filmowo-serialowych. Następnie specjalny algorytm przechodzi do identyfikowania innych użytkowników o podobnych preferencjach (niezależnie od ich lokalizacji) i stworzenie społeczności. Może to być preferencja przyszłościowego myślenia i futuryzmu, co sprawi, że w proponowanych produkcjach znajdzie się "Anihilacja", "Altered Carbon" czy "Czarne Lustro".
  4. System oceniania. Ocena produkcji kciukiem w górę, pomaga określić algorytmowi filmy i seriale w podobnym stylu, które mogą wzbudzić nasze zainteresowanie. Kciuk w dół oznacza, że Netflix nie będzie już tak często proponował pozycji o podobnej fabule.
  5. Wygląd kafelków. To, co jako pierwsze przyciąga wzrok po wejściu na platformę to kafelki z propozycjami filmów i seriali, które pojawiają się na stronie głównej. Ich wygląd również uzależniony jest od tego co na ogół oglądamy. Jeśli są to komediowe seriale o nastolatkach, kafelki będą nawiązywały stylem do tego gatunku. Jeśli jesteśmy fanami horrorów, nasze zainteresowanie wzbudzą te o bardziej mrocznym wyglądzie.
  6. Rzędy, kolejność i dobór tytułów. System nie tylko wybiera, jakie tytuły mają się znaleźć w rzędach na stronie głównej serwisu Netflix, ale także określa miejsce każdego tytułu w danym rzędzie i ustala kolejność wyświetlania tych rzędów. Operacje te są wykonywane z użyciem algorytmów i skomplikowanych mechanizmów, dzięki którym serwis jest skrojony dokładnie pod preferencje użytkownika. Innymi słowy, na stronie głównej serwisu Netflix materiały są szeregowane przez systemy w taki sposób, aby jak najlepiej zaprezentować te tytuły, które mogą się spodobać.
INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: Netflix
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy