Reklama

Najszybsze pociągi świata

AVE (Talgo 350)

Alta Velocidad Española to hiszpańska kolej dużych prędkości kursująca pomiędzy najważniejszymi punktami półwyspu iberyjskiego. W odróżnieniu od pozostałych szerokotorowych pociągów hiszpańskich, pociągi AVE są normalnotorowe i zasilane napięciem 25 kV. Umożliwia im to rozpędzenie się do niemal 320 km/h na najszybszej trasie pomiędzy Madrytem a Barceloną. Dzięki temu pasażerowie mogą przemieszczać się pomiędzy tymi dwoma miastami w mniej niż dwie i pół godziny.  

AVE korzysta z możliwości składów marki Talgo. Przedsiębiorstwo istniejące od 1942 roku specjalizuje się w budowie zespolonych składów wagonowych. Pociągi tej klasy zostały zaprojektowane aby osiągać maksymalną prędkość na poziomie 350 km/h, choć w fazie testów istnieje już prototyp zdolny rozpędzić się 380 km/h.

Reklama

Co ciekawe, nawet konwencjonalna kolej w Hiszpanii osiąga szybsze prędkości niż stosowane w Polsce Pendolino. Pociągi ALVIA są specjalnie przystosowane do poruszania się przy prędkości przejazdowej dochodzącej do 250 km/h.

KTX (KTX-II)

Również Korea południowa dysponuje rozbudowaną siecią szybkiej łączności kolejowej. Jej główny tabor stanowią pociągi KTX-II zaprojektowane i zbudowane przez firmę Hyundai Rotem.

Choć według danych technicznych pojazdy te potrafią rozpędzić się do 350 km/h, ich maksymalna prędkość na sieci koreańskiej wynosi 300 km/h. Pozwala to przejechać trasę Seul-Daegu w 2 godziny i 40 minut.

Pociągi KTX słyną ze swojego bezpieczeństwa. Po katastrofie w metrze w Tauegu (pożar w tunelu, 125 ofiar), składy zostały wyposażone w zabezpieczenia przeciwpożarowe, takie jak: czujniki w wagonach, wykonanie tapicerki siedzeń i podłogi z materiałów ognioodpornych.

Transrapid Szanghaj (Maglev Seimens-Thyssenkrupp)

Jest to najszybsza obecnie siec kolejowa wykorzystująca trakcje magnetyczną. Oznacza to, że pociąg unosi się nad torem za pomocą układu elektromagnesów ułożonych w torze i umieszczonych w pojeździe. Dzięki polu magnetycznemu kolej ta nie ma kontaktu z powierzchnią toru, gdyż praktycznie cały czas unosi się nad nim. Dzięki temu może osiągnąć ogromne prędkości, unikając zjawiska tarcia powierzchni.

Szanghajski Maglev łączy międzynarodowe lotnisko Shanghai Pudong i Longyang Road Station. Kursujący po niej skład może osiągnąć prędkość 350 kilometrów na godzinę w 2 minuty, a maksymalnie w normalnej eksploatacji - 431 km/h.

Podczas testu 12 listopada 2003, pociąg osiągnął maksymalną prędkość wynoszącą nawet 501 km/h. Dystans 30 km można dzięki temu pokonać w 7 minut i 20 sekund.

Shinkansen (E955)

Mało które państwo słynie tak bardzo ze swojej szybkiej kolei jak Japonia. To właśnie w kraju kwitnącej wiśni powstały i wciąż powstają najszybsze pojazdy torowe świata. Dobrym przykładem na to niech będzie linia kolejowa Shinkansen, stworzona specjalnie dla superszybkich pociągów.

Inaczej niż większość kolei japońskich, obsługuje ona składy normalnotorowe, co jednak w żaden sposób nie wpływa na osiągane przez nie prędkości. Przez długi czas rekord należał do modelu E2, który potrafił rozpędzić się do 360 km/h. Obecnie najszybszym pociągiem jest zbudowany przez Kawasaki Heavy Industries model E955, który pokonuje trasę Tōhoku Shinkansen - Tokio z prędkością wynoszącą nawet 405 km/h.

Warto wspomnieć, że japońskie linie kolejowe słyną z ogromnej dokładności - maksymalne opóźnienia w skali roku wynoszą zaledwie 36 sekund.

Francuski TGV

Ciężko znaleźć osobę, która nie słyszałaby o pociągach TGV. Francuska kolej dużych prędkości należy do światowej czołówki przewozów pasażerskich, a sama linia stanowi niemalże symbol kraju z trójkolorową flagą.

Pociągi TGV zostały opracowane i wdrożone przez firmę Alstom przy współpracy z francuskimi kolejami państwowymi. Testy z użyciem pierwszego prototypu wykonano już w latach 70. XX wieku. Już w tamtym okresie pociągi potrafiły osiągnąć prędkość powyżej 300 km/h. W kwietniu 2007 roku pociąg TGV V150 ustanowił rekord prędkości maksymalnej, wynoszący 574,8 km/h na linii LGV Est européenne.

Pociągi TGV odniosły znaczący sukces na rynku przewozów pasażerskich. Dzięki TGV we Francji została odwrócona tendencja spadku udziału kolei w transporcie osobowym. Co ciekawe, TGV uznaje się także za najbezpieczniejszy środek transportu lądowego. Przez 25 lat nie odnotowano ani jednego wypadku śmiertelnego.

L0 Series Maglev

Japonia również inwestuje w technologię kolei magnetycznej, czego efektem ma być L0 Maglev.

Będący wciąż w fazie testów pociąg jest produkowany przez Mitsubishi Heavy Industries i Nippon Sharyo. Skład  ma obsługiwać połączenie między Tokio a Osaką i pokonywać odległość wynoszącą niemal 500 km w 67 minut. Oznacza to, że maksymalna prędkość z jaką ma się poruszać wyniesie 505 km/h. Warto przy tym wspomnieć, że w kwietniu 2015 roku prototypowy model pociągu ustanowił prędkość 603 km/h.

Ciekawostką techniczną jest 15 metrowy nos pojazdu, który nie tylko ma ograniczyć hałas i opory powietrza w momencie przejazdu przez tunel, ale też skrywa cały, skomplikowany układ sterowniczy.

Pociąg nie wymaga także obsługi maszynisty. Zamiast tego posiada zaawansowany zestaw kamer umożliwiających podgląd w razie potrzeby zdalnej obsługi.

Glacier Express

Na sam koniec pozostawiliśmy ciekawostkę z drugiej strony barykady. Szwajcarski pociąg Glacier Express, pokonujący trasę z St. Moritz do Zermatt, jest uważany za najwolniejszy skład pośpieszny na świecie. Sunący pomiędzy malowniczymi widokami, przejeżdża przez 91 tuneli i 291 mostów, a jego panoramiczne okna prezentują pasażerom przepiękne alpejskie krajobrazy. Trasę o długości 270 km i przewyższeniu 2500 m, pociąg pokonuje w około 8 godzin.

W podobnym czasie, jeszcze do niedawna kursował pospieszny pociąg PKP na trasie Kraków-Poznań. Jego trasa była jednak dwukrotnie dłuższa. 

INTERIA.PL

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: pociagi | szybkie pociągi | kolej magnetyczna | PKP | technologie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje