Najdziwniejsze helikoptery świata
Niektóre modele helikopterów, które pojawiały się na przestrzeni lat można uznać za co najmniej... dziwne. Inżynierowie dawali popis swojej kreatywności i tworzyli konstrukcje, którym dziś warto przyjrzeć się bliżej.
Sikorsky X-Wing to projekt, który przypomina statki z Gwiezdnych Wojen. W połowie lat 70 ubiegłego wieku firma zaczęła tworzyć oryginalne pomysły mające być w pełni sprawnymi aerodynamicznie. S-72, czyli X-Wing od samego początku testował możliwości konstrukcji hybrydowej łączącej w sobie samolot z helikopterem. System sprężonego powietrza w całej konstrukcji wypuszczał powietrze z silników i pozwalał na pionowy start. Projekt szybko przekroczył budżet i finalnie z niego zrezygnowano.
Piasecki H21, to inaczej "latający banan". Cała konstrukcja jest śmigłowcem wielozadaniowym, który używa kół, pływaków i nart. Śmigłowiec pozwalał na operowanie w bardzo niskich temperaturach i pierwotnie działał jako śmigłowiec ratowniczy w Arktyce. Piasecki H21 był produkowany pomiędzy 1952 a 1959 rokiem.
XC-142 był od początku eksperymentalnym statkiem powietrznym zbudowanym podobnie do śmigłowca. Miał on badać przydatność operacji w pionie do krótkich transportów. Pierwszy lot zakończył się w styczniu 1965 roku. Śmigłowiec wystartował w pionie i wylądował bez większych problemów. Producent zbudował pięć modeli.
Mi V-12 ustanowił rekord największego śmigłowca wyprodukowanego przed inną, wielką konstrukcją - MiMi-26. Podczas projektowania modelu V-12, Mil pożyczył system wirnika ze śmigłowca Mi-6. Za stabilizację helikoptera odpowiadała duża "płetwa" pomimo tego, że wirniki obracały się w przeciwnych kierunkach. Projekt po raz pierwszy pokazano w 1971 roku w Paryżu. Był ona bardziej kolejną radziecką maszyną na pokaz, ambitnym projektem, który nie mógł się udać. Pierwszy prototyp miał wypadek w 1969 roku.
Sikorsky S-64 Skyrcrane był dwusilnikowym helikopterem posiadającym ogromny udźwig. Pierwszy lot odbył się w maju 1962 roku - od tego czasu producent stworzył 31 modeli swojego helikoptera. Może nie wygląda on zbyt atrakcyjnie, jednak był odpowiedzialny za uratowanie wielu żyć.
Kaman K-Max K-1200 to helikopter zoptymalizowany pod kątem operacji ładunkowych. Cała konstrukcja przypomina swoim wyglądem poczciwego "kleszcza", jednak producent zapewnia, iż helikopter podoba się pilotom - głównie ze względu na dobrą widoczność z kokpitu.
K-Max K-1200 był produkowany od 1991 do 2003 roku.
Sikorsky stworzył ponad 300 modeli H-5 pomiędzy 1944 a 1951 rokiem. Z helikoptera korzystała między innymi straż przybrzeżna w USA oraz poczta krajowa. H-5 pomimo swojej konstrukcji był w stanie uratować wiele osób i służył jako wydajna maszyna do wybranych operacji.