Dzieci bawią się łącząc świat rzeczywisty, cyfrowy i wyobraźnię

„Płynna zabawa” to nowy model współczesnej zabawy, w której dzieci łączą świat rzeczywisty, cyfrowy i wyobraźnię. To zjawisko zupełnie dla nich naturalne i to właśnie dzieci wymyśliły określenie „płynnej zabawy” - jak wynika z raportu LEGO Play Well, zakrojonego na szeroką skalę badania, które Grupa LEGO zrealizowała w 2018 roku w 9 krajach, z udziałem blisko 13.000 rodziców i dzieci.

W 2017 roku Grupa LEGO wprowadziła na rynek linię LEGO BOOST, zestaw do budowania i programowania, które dzięki łatwej w obsłudze aplikacji pozwalają dzieciom ożywiać ich projekty LEGO - wprawiać w ruch, dodawać dźwięki, a nawet mimikę w przypadku skonstruowanych przez nich postaci. Pierwsza odsłona zestawu miała miejsce podczas Consumer Electronics Show (CES) w styczniu 2017 roku w Las Vegas (USA), gdzie z miejsca wywołała furorę, zyskując status hitowego produktu dla dzieci i zdobywając wiele nagród i wyróżnień, m.in. od stacji CNN czy The Wall Street Journal.

Reklama

W maju 2018 została z kolei uruchomiono platforma LEGO Powered Up. To współpracujący z telefonami i tabletami (z systemem iOS 8.0 lub nowszym lub Androidem 5.0 i nowszym) komplet nowych rozwiązań i aplikacji, który zachęca młodych konstruktorów do ożywiania swoich zabawek.

Pierwszym z zestawów kompatybilnych z platformą LEGO Powered Up jest zestaw LEGO Super Heroes Zdalnie sterowany Batmobil. Programowalny i umożliwiający kodowanie pojazd, łączy w sobie klasyczne budowanie z klocków LEGO z funkcjami samochodu zdalnie sterowanego. Użytkownicy mogą kierować autem Batmana za pomocą jednego z dwóch gotowych interfejsów zdalnego sterowania lub personalizować swoje wrażenia za pomocą interfejsu dostosowanego do ich preferencji. Po jego odblokowaniu przesuwa się suwaki, przyciski i inne elementy, aby dostosować pilot do własnych upodobań. Inne produkty sterowane przez aplikację Powered Up to zestawy jednej z najpopularniejszych serii LEGO City Pociąg towarowy i LEGO City Pociąg pasażerski.

W ofercie zabawek łączących zabawę fizyczną z cyfrową znalazły się także LEGO® City Arktyczna terenówka zwiadowcza oraz smok LEGO NINJAGO Zwiastun burzy. Umożliwiają dzieciom wykorzystanie elementów z zestawu narzędzi do budowania i kodowania LEGO BOOST w celu dodania zachowania i ruchu.

Zabawa to optymalne narzędzie, by wspierać rozwój dzieci. Bawiąc się, uczą się najszybciej i najskuteczniej. A że są z natury ciekawe świata i zawsze chętne do zabawy, warto to wykorzystać, by przygotować je do wyzwań dorosłego życia w tak dynamicznie zmieniającej się współczesnej cywilizacji. Nauka programowania wydaje się dziś jednym z kluczowych elementów, nie tylko dlatego, że może okazać się przydatna zawodowo, ale również dlatego, że rozwija istotne umiejętności.

Programowanie może być czynnikiem, który wyzwoli u dziecka pragnienie i umiejętność łączenia zdolności logicznego rozumowania i intuicji. Szybko stanie się to narzędziem do testowania kolejnych kreatywnych pomysłów i pytań o związki przyczynowo-skutkowe.

Nauka programowania z użyciem komputera, robota, tabletu lub innego urządzenia nie jest biernym spędzaniem czasu przed ekranem. W trakcie tej czynności dziecko głęboko się angażuje i rozwija, opanowując umiejętności, które przydadzą mu się w życiu. Nauka poleceń i zasad tworzenia programu komputerowego przypomina naukę języka obcego. Umiejętności zdobyte przy nauce programowania dają się bezpośrednio zastosować przy nauce reguł gramatyki i składni nowego języka.

Programując ruch robota lub tworząc gry i aplikacje komputerowe, dzieci uczą się rozpoznawać pojedyncze elementy, z których połączenia powstają bardziej skomplikowane procedury. Poznają sposoby przewidywania przeszkód, znajdowania pomysłowych "skrótów" i udoskonalania swoich dzieł poprzez umieszczenie w nich nieoczekiwanych dodatków.


Chcąc zbudować coś nowego, dzieci potrafią znajdować kreatywne sposoby osiągnięcia celów. Gdy przyjdzie im do głowy ułożyć playlistę, ożywić model zwierzaka z klocków LEGO, zaprogramować robota lub nawet zaprojektować nową grę, są w stanie wykorzystać bloki kodu i tworzyć wyjątkowe zabawki, gadżety oraz fascynujące historie, by móc później bawić się ze znajomymi.

Bez względu na to, czy dziecko zamierza zostać lekarzem, kierowcą ciężarówek, artystą czy szefem kuchni, są spore szanse, że w pracy będzie mieć styczność z naukami ścisłymi i techniką. Nie musi być w tej dziedzinie ekspertem - znajomość choćby samych podstaw programowania zapewni mu o wiele lepsze zrozumienie spotykanych na co dzień rozwiązań technicznych oraz narzędzi, które są w różnych branżach wykorzystywane do usprawnienia pracy i poprawy wydajności. 


INTERIA.PL/informacje prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy