Canon wkracza w świat filmu

Canon wprowadza do swojej oferty nowy system, przeznaczony do produkcji filmowej. W skład rodziny Cinema EOS wejdzie nowa linia filmowych obiektywów, kamery oraz cyfrowe lustrzanki.

Filmowa kariera Canona rozpoczęła się na dobre z chwilą premiery aparatu EOS 5D Mark II - modelu, który zdobył uznanie branży rozrywkowej i był wykorzystywany podczas produkcji największych hollywoodzkich dzieł oraz popularnych programów telewizyjnych. Teraz Canon postanowił wykorzystać ten potencjał i stworzył nowy system, przeznaczony specjalnie do nagrywania filmów - Cinema EOS.

Nowa rodzina urządzeń Canona jest kompatybilna z obiektywami EF. Wraz z debiutem systemu Cinema EOS, japoński gigant zaprezentował siedem nowych obiektywów filmowych 4K EF, które są uzupełnieniem oferty szkieł do cyfrowych lustrzanek. Ogłoszono także wprowadzenie cyfrowej kamery z wymiennymi obiektywami EOS C300/C300 PL, wyposażonej w matrycę CMOS równoważną filmowi Super 35 mm. Canon ujawnił wreszcie, że pracuje nad nową lustrzankę cyfrową, wyposażoną w pełnoklatkową matrycę CMOS 35 mm, która obsługuje nagrywanie wideo 4K.

EOS C300/C300 PL - cyfrowa kamera wideo z wymiennymi obiektywami

Reklama

Canon EOS C300/C300 PL to zupełnie nowa, cyfrowa kamera wideo dostępna w dwóch wersjach. EOS C300 posiada mocowanie EF, które zapewnia zgodność z obiektywami z istniejącej linii wymiennych obiektywów Canon oraz z nową rodziną filmowych szkieł EF. Z kolei EOS C300 PL dysponuje mocowaniem kompatybilnym ze standardowymi obiektywami PL.

Kamera jest wyposażona w matrycę CMOS o rozdzielczości ok. 8,29 megapiksela, równoważną filmowi Super 35 mm. Rozmiar pojedynczego piksela jest większy niż w konwencjonalnych kamerach profesjonalnych, co umożliwia zbieranie większej ilości światła, a zatem zwiększa czułość i ogranicza szumy. Matryca odczytuje sygnały wideo Full HD (1920 x 1080 pikseli) dla każdej z barw podstawowych RGB, ograniczając efekt mory, a jednocześnie zapewniając rozdzielczość z 1000 poziomych linii TV.

Dzięki zwiększonej prędkości odczytu sygnałów, sensor ogranicza też efekt nachylenia obrazu spowodowany ruchomą migawką, często występujący w kamerach z matrycami CMOS, który powoduje ukośne zniekształcenie szybko poruszających się obiektów. Ponadto kombinacja matrycy z wysokowydajnym procesorem obrazu Canon DIGIC DV III umożliwia precyzyjne przetwarzanie gamma i zapewnia płynność gradacji - zachwala swój nowy produkt Canon.

Oprócz kompresji MPEG-2 Full HD (zgodnej z MPEG2 422@HL) kamera EOS C300/C300 PL stosuje sampling barw 4:2:2, który minimalizuje występowanie "schodków" na granicach obszarów o różnej chrominancji. Ponadto, dzięki maksymalnej przepustowości rejestrowania równej 50 Mb/s kamera obsługuje nagrywanie wideo wysokiej jakości. Obraz i dźwięk rejestrowany jest w standardowym formacie MXF (Material eXchange Format). Jest to otwarty format pliku, który nadaje się do nieliniowych systemów edycyjnych. Dane nagrywane są na kartach CF, a kamera jest wyposażona w dwa gniazda kart.

Wymiary obudowy nowego urządzenia wynoszą 133 (szer.) x 179 (wys.) x 171 mm (dług.), sprzęt posiada też wbudowany system chłodzenia oraz konstrukcję odporną na kurz i wodę. Kamerę można wyposażyć w rączkę, uchwyt, oparcie na kciuk i monitor. Oferuje ona też zestaw standardowych złączy, w tym wyjście wideo HD/SD-SDI do zewnętrznego rejestrowania wideo wysokiej jakości. W razie użycia bezprzewodowego nadajnika plików WFT-E6B do lustrzanek cyfrowych EOS, kamerą można sterować zdalnie za pomocą takich urządzeń, jak smartfony lub tablety. Nowość Canona może być również wyposażona w akcesoria firm trzecich, w tym osłony matte box, systemy ostrzenia follow focus oraz zewnętrzne rejestratory obrazu i dźwięku. Urządzenie jest też zgodne z systemami edycji firm trzecich.

EOS C300/C300 PL oferuje częstotliwości rejestrowania klatek 59,41i, 50,00i, 29,97P, 25,00P i 23,98P, a także tryb 24 klatek na sekundę typowy dla kamer filmowych, który zapewnia zgodność z popularnym przepływami pracy w produkcji filmowej. Inne funkcje to filmowanie przyspieszone, polegające na rejestrowaniu mniejszej liczby klatek na sekundę w celu nawet 60-krotnego przyspieszenia akcji, oraz filmowanie spowolnione do 1/2,5x poprzez rejestrowanie większej liczby klatek na sekundę. Częstotliwości w zakresie od 1 do 60 klatek na sekundę (fps) można regulować z dokładnością do 1 fps.

Obiektywy filmowe 4K EF

Na nowy system obiektywów Canona składają się cztery szkła ze zmienną ogniskową, obejmujące szeroki zakres ogniskowych od 14,5 do 300 mm - po dwa modele z mocowaniem EF i PL - oraz trzy obiektywy ze stałą ogniskową i mocowaniem EF. Każdy z siedmiu nowych obiektywów oferuje rozdzielczość optyczną 4K (4096 x 2160 pikseli) oraz zgodność z matrycami równoważnymi filmowi Super 35 mm. Ponadto, trzech obiektów o stałej ogniskowej można używać w połączeniu z aparatami wyposażonymi w pełnoklatkowe matryce 35 mm.

Filmowe obiektywy szerokokątne i teleobiektywy do mocowań EF i PL noszą oznaczenia CN-E14.5-60mm T2.6 L S / CN-E14.5-60mm T2.6 L SP oraz CN-E30-300mm T2.95-3.7 L S / CN-E30-300mm T2.95-3.7 L SP. Z kolei obiektywy o stałej ogniskowej do mocowań EF to CN-E24mm T1.5 L F, CN-E50mm T1.3 L F oraz CN-E85mm T1.3 L F.

Nowa lustrzanka cyfrowa z funkcją filmowania 4K

Wraz z premierą systemu Cinema EOS, Canon zapowiedział też lustrzankę cyfrową nowej generacji, wyposażoną w pełnoklatkową matrycę CMOS 35 mm i obsługującą nagrywanie wideo 4K (z częstotliwością klatek 24P i kompresją Motion-JPEG). Nazwa produktu, specyfikacja ani data premiery nie zostały jeszcze ustalone.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: EOS | Canon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy