Alior Bank - akcelerator pomysłów dla sektora fintech

Alior Bank ogłosił powstanie programu akceleracyjnego dla start-upów. Do głównych zadań zlokalizowanego w Warszawie akceleratora będzie należało poszukiwanie innowacyjnych pomysłów wśród start-upów technologicznych. W ramach tworzonego akceleratora bank udostępni zewnętrznym podmiotom platformę do rozwoju swoich rozwiązań opartą o środowisko OpenAPI i zbudowaną na technologii IBM.

W październiku 2017 r. Alior Bank ogłosił plan wdrożenia strategii "Cyfrowego buntownika", której jednym z filarów jest zbudowanie ekosystemu partnerów z sektora Fintech. - Nasz cel to zbudowanie 20 partnerstw do 2020 roku, czyli w horyzoncie realizacji strategii "Cyfrowego buntownika" - mówi Michał Chyczewski, wiceprezes Zarządu Alior Banku, pełniący funkcję prezesa. - Mamy ambicję być bankiem pierwszego wyboru dla Fintechów w Europie - dodaje. 

Akcelerator pomysłów

Do udziału w akceleratorze Alior Bank wyselekcjonuje grupę start-upów, których pomysły będą wnosiły wartość dodaną dla usług banku świadczonych klientom. Bank będzie poszukiwał potencjalnych partnerów nie tylko w Polsce oraz w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, ale także poza Starym Kontynentem.

Reklama

- Nasz zespół analizuje propozycje rozwiązań Fintechów z Europy, Izraela i Stanów Zjednoczonych. Zidentyfikowaliśmy już interesującą grupę potencjalnych partnerów i prowadzimy z nimi rozmowy - mówi Bruno Ferreira, Dyrektor Zarządzający w Alior Banku. Każdy z partnerów, z którym Alior Bank podejmie współpracę, może liczyć na wsparcie doradcy z nowo powstałego Departamentu Fintech oraz mentora, który pomoże mu w zbudowaniu odpowiedniego modelu biznesowego i poprowadzi współpracę z właściwą jednostką biznesową banku. Do współpracy z partnerami Bank chce zaangażować liczną grupę swoich pracowników, mogących zaoferować zróżnicowane kompetencje biznesowe.

- Przygotowaliśmy kompleksowy program akceleracyjny dla naszych partnerów. Wierzymy, że to przedsięwzięcie może być pomostem między błyskawicznie rozwijającym się światem Fintech a Alior Bankiem - otwartym na pomysły z zewnątrz, mającym unikalne biznesowe know-how i portfel klientów, którym dostarczamy usługi na najwyższym światowym poziomie - zapewnia Mariusz Ożga, Dyrektor ds. Projektów FinTech.

Program akceleracyjny zakłada także wsparcie dla partnerów w dostępie do wewnętrznego i/lub zewnętrznego finansowania (finansowanie typu seed, partnerzy oraz potencjalnie CVC).

- Chcemy naszym partnerom pomóc w zdobyciu funduszy na rozwój w ramach Alior Banku oraz poza nim. Wierzymy, że zmieni to rynek rozwiązań Fintech w Polsce i w regionie - mówi Bruno Ferreira i dodaje: - Do 2020 roku Alior Bank zamierza corocznie zainwestować w innowacje ok. 100 mln zł, w tym w partnerstwa oraz w przedsięwzięcia z sektora Fintech 15-20 mln zł rocznie. 

Powstanie akceleratora jest elementem szerszego projektu utworzenia najnowocześniejszego w Europie Środkowej i Wschodniej kompleksowego ekosystemu zarządzania procesami wspierającymi innowacyjność. Idea nowego modelu innowacyjności oparta jest o dwa ośrodki: Centrum Innowacji - jednostkę banku, która zajmie się crowdsourcingiem pomysłów wewnątrz Alior Banku, oraz Departament Fintech - który będzie wspierał inicjatywy przygotowywane wspólnie z partnerami zewnętrznymi, w tym te w ramach akceleratora. Obie jednostki znajdą swoje miejsce w nowoczesnej przestrzeni Innowacji, zlokalizowanej  w Warsaw Spire w Warszawie. Jej otwarcie jest planowane na maj 2018 r.

IBM i TUATARĘ jako dostawcy rozwiązania Open API

Alior Bank chce być pierwszą instytucją finansową w Polsce, która zbuduje dedykowane środowisko testowe tzw. Sandbox dla swoich partnerów. Zostanie ono udostępnione zewnętrznym deweloperom oraz fintechom do prac nad produktami tworzonymi w ramach akceleratora oraz do uzyskania zgodności z przyszłymi wymaganiami regulacji PSD2. Alior Bank zdecydował, że rozwiązanie IBM API Connect spełnia wszystkie wymagania technologiczne banku, wykorzystanie platformy znacząco przyspieszy proces prototypowania, projektowania i dostosowywania rozwiązań przed udostępnieniem ich klientom. 

- W ostatnim badaniu przeprowadzonym przez IBM Institute for Business Value, 57 procent menedżerów instytucji finansowych przyznało, że granice między tradycyjnym bankiem a konkurencją z innych sektorów gospodarki się zacierają - powiedział Jarosław Szymczuk, Dyrektor Generalny IBM Polska. - Wiodące banki przyjmują obecnie na siebie rolę platformy, która integruje ofertę różnych dostawców, przy zachowaniu bezpieczeństwa operacji, co tradycyjnie było największą przewagą banków na rynku. Banki, które w ten sposób zredefiniują swoją rolę, będą w stanie wykorzystać korzyści płynące ze współpracy z innymi podmiotami ekosystemu gospodarczego, takimi jak startupy i fintechy, przy zwiększeniu innowacyjności usług oferowanych klientom.

IBM API Connect zostanie dostarczone i wdrożone przez polską firmę TUATARA, tworzącą rozwiązania biznesowe w oparciu o innowacyjne technologie, która do projektu wnosi międzynarodowe doświadczenie z implementacji rozwiązań API.

- Z dumą pomożemy Alior Bankowi realizować strategię "Cyfrowego buntownika". Wierzymy, że otwarcie na współpracę z partnerami za pośrednictwem nowoczesnych narzędzi gospodarki cyfrowej, doda skrzydeł rozwojowi API Economy w Polsce. Uruchamiamy właśnie projekt w jednym z krajów Zatoki Perskiej, który udowadnia, że współpraca między podmiotami z różnych branż owocuje nie tylko pozytywnym wpływem na rozpowszechnianie kultury innowacyjności, ale także tworzy nowe źródła przychodu dla każdego  z uczestników wymiany - przekonuje Bogdan Nowopolski, Chief Executive Officer firmy TUATARA.

Open Banking

Wykorzystując możliwości wynikające z wdrożenia środowiska OpenAPI, Alior Bank planuje klientom dostarczyć zaawansowane usługi finansowe bazujące na szczegółowej analizie danych. - Chcemy, by klient zobaczył w swojej aplikacji bankowej wszystkie rachunki. Także te, które posiada w innych bankach Dzięki temu zawsze będzie wiedział, ile środków naprawdę aktualnie posiada - mówi Mariusz Ożga.

Bank zamierza także stworzyć tzw. marketplace, czyli umożliwić swoim klientom wybór dowolnego zestawu usług oferowanych przez partnerów, które uzupełnią tradycyjne usługi bankowe.

- Chcemy być bankiem codziennym, który będzie towarzyszył klientowi w spełnianiu jego codziennych oczekiwań. Bank nie tylko będzie świadczył usługi finansowe, ale też łączył swoje siły z firmami zewnętrznymi, by oferować klientom szeroki wachlarz usług - dodaje Mariusz Ożga.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: IBM
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy