Znalezienie życia poza Ziemią coraz bliżej? NASA: Wystarczy tak niewiele

Ludzkość szuka życia poza Ziemią i możliwe, że do przełomu dojdzie szybciej niż sądzimy. NASA buduje sondę Europa Clipper, która zbada lodowy księżyc Jowisza. Podejrzewa się, że w jego oceanie mogą istnieć jakieś organizmy. Testy jednego z instrumentów statku wykazały, że jest szansa na odkrycie życia.

Europa Clipper to misja szykowana przez NASA, która może okazać się przełomem w trakcie szukania oznak życia poza naszą planetą. Specjalna sonda ma pozwolić na zbadanie lodowego księżyca Jowisza o nazwie Europa. Pod jego grubą warstwą lodu skrywa się ocean i być może są tam warunki sprzyjające prostym organizmom.

Europa Clipper do wykrycia życia może potrzebować niewiele

Sonda Europa Clipper ma w trakcie misji przelatywać nad księżycem Jowisza, ale nie otrzyma narzędzi, które umożliwią przewiercenie się przez lodową skorupę. Mimo to NASA stwierdziła, że statek i tak być może będzie w stanie odkryć oznaki życia. Jak to możliwe?

NASA twierdzi, że oznaki potencjalnego życia na tym księżycu mogą zostać odkryte w zaledwie jednym ziarenku lodu. Najpierw jednak musi ono zostać wyrzucone w kierunku nadlatującej sondy.

Naukowcy stwierdzili to na postawie badań nad instrumentem SUDA, gdzie wykorzystano m.in. bakterie Sphingopyxis z Alaski. Europa ma gejzery, które wyrzucają materię z przestrzeń i jeśli sonda znajdzie się w odpowiednim miejscu, to rzeczywiście może być w stanie przechwycić kawałki lodu, które następnie zostaną poddane analizie.

NASA planuje start misji na październik

Europa Clipper ma polecieć w kosmos jeszcze w tym roku. NASA planuje wystrzelić sondę w październiku 2024 r. Następnie rozpocznie się jej długa podróż do celu, który to zostanie osiągnięty dopiero w 2030 r.

NASA planuje około 50 przelotów nad księżycem. W ich trakcie Europa Clipper ma zbliżyć się do powierzchni nawet na odległość 25 km. W tym czasie obiekt zostanie dokładniej zbadany, w tym jego gruba skorupa lodu.

Jest inny księżyc podobny do Europy

Europa nie jest jedynym księżycem tego typu w Układzie Słonecznym. Podobnym jest Enceladus, który znajduje się obok Saturna. Sonda Cassini odkryła na nim w 2006 r. smugi pary wodnej wydobywającej się poprzez pęknięcia w lodowej skorupie na powierzchni. Naukowcy sądzą, że w takich warunkach również mogłoby istnieć jakieś życie.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Dowiedz się więcej na temat: Europa | Europa Clipper | NASA | Księżyc | Kosmos | życie