To najstarszy grób świata. Kto 200 tys. lat temu pochował to stworzenie?

Na dnie jaskini Rising Star w RPA znaleziono szczątki człekokształtnego hominida z gatunku Homo naledi. Około 200 tysięcy lat temu jego ich plemię grzebało swoich zmarłych. To prawdopodobnie najstarsze miejsce pochówku znalezione na Ziemi.

Prehistoryczne hominidy grzebały swoich zmarłych 100 tysięcy lat wcześniej, zanim zaczęli robić to ludzie. Odkrycie szczątków jednego z nich w jaskini Rising Star w RPA jest potwierdzeniem tego, co naukowcy podejrzewali od dawna. Po raz pierwszy na ślady tajemniczego gatunku hominidów natrafiono w 2015 roku. Już wtedy podejrzewano, że jaskinia przed kilkuset tysiącami lat mogła pełnić rolę komory grobowej. Na jej ścianach natrafiono na efektowne rysunki, które mogły być elementem rytualnych pochówków. Z czasem ta hipoteza się potwierdziła. Przed chowaniem ciał swoich bliskich prehistoryczni człekokształtni mieli zwyczaj rysowania znaków na ścianach, które miały rytualne znaczenie.

Pierwszy przedstawiciel gatunku Homo naledi został odkryty w jaskini Rising Star w 2013 roku. Miał ok. 150 centymetrów wysokości i ważył ok. 50 kilogramów. Jego budowa ciała świadczyła o tym, że mógł być bardzo dobrym wspinaczem. Miał mały mózg, który był mniej więcej trzykrotnie mniejszy od mózgu współczesnego człowieka.

W zagłębieniu jaskini znaleziono szczątki co najmniej czterech dzieci z gatunku Homo naledi, które zostały pochowane w pozycji embrionalnej. Według naukowców najstarsze dziecko miało 13 lat. Naukowcy określili wiek szkieletów na ok. 200 tysięcy lat. To oznacza, że grobowiec w jaskini Rising Star jest starszy o 100 tysięcy lat od podobnych miejsc pochówków, jakie robił Homo sapiens.

Odkrycia dokonał zespół naukowców z towarzystwa National Geographic. Uczestniczący w badaniach paleoantropolog Chris Stringer nie ukrywa, że odkrycie bardzo go ucieszyło.

Ciała pochowanych dzieci znaleziono zaledwie kilka metrów od miejsca, w którym w 2015 roku po raz pierwszy znaleziono szczątki Homo naledi. Naukowcy uważają, że to jedno z najbardziej tajemniczych odkryć dotyczących starożytnych krewnych człowieka. Okazało się, że zwyczaj chowania swoich zmarłych wymagający wyobraźni nie był wynaleziony przez Homo sapiens czyli naszego bezpośredniego potomka, który zaczął to robić 100 tysięcy lat później niż hominidy z jaskini Morning Star.

Dowiedz się więcej na temat: jaskinia | hominid | RPA | odkrycia naukowe