Pierwszymi artystami nie byli ludzie współcześni. Ważne odkrycie we Francji

Ludzie potrafią tworzyć sztukę i robili to już dawno temu. Okazuje się jednak, że nie byli pierwszymi artystami na Ziemi. Dowodzi tego odkrycie we francuskiej jaskini, którą zamieszkiwali neandertalczycy. Na długo przed tym, zanim człowiek rozumny pojawił się w Europie. Udział w badaniach wzięła polska naukowiec.

To nie ludzi byli pierwszymi artystami na Ziemi. Nowe odkrycia we Francji nie pozostawiają złudzeń. Sztuką zajmowali się już nasi krewniacy w postaci neandertalczyków i robili to jeszcze zanim w Europie pojawił się człowiek rozumny.

Neandertalczycy byli artystami kilkadziesiąt tysięcy lat temu

We francuskiej Dolinie Loary znajduje się jaskinia La Roche-Cotard, którą kilkadziesiąt tysięcy lat temu zamieszkiwali neandertalczycy. Miało to miejsce jeszcze w czasach, gdy w Europie nie było ludzi. Została ona zbadana przez zespół naukowców i wśród nich była polka dr Dorota Wojtczak z Uniwersytetu w Bazylei.

Jaskinia ta została odkryta w 1974 r. przez archeologa Jean-Claude'a Marqueta. W 2016 r. postanowił tam wrócić. Wykorzystano nowe techniki badawcze i udało się ustalić, że w jaskini znajdowały się m.in. ślady na ścianach i artefakty. Przeprowadzono analizy, które wykazały, że neandertalczycy wykorzystali własne palce, którymi drapali ściany jaskini.

Podobne dowody odkryto wcześniej

To nie pierwszy raz, gdy w Europie znaleziono ślady związane z tworzeniem sztuki przez neandertalczyków. Podobne znaleziska zostały odkryte w jaskiniach znajdujących się na terenie Hiszpanii. Tam również natrafiono na malowidła ścienne, które oszacowano na pochodzące sprzed około 64 tys. lat. To około 20 tys. lat wcześniej, jak na Starym Kontynencie pojawił się człowiek.

Jest to o tyle ciekawe, że jeszcze kilka lat temu sztuka neandertalczyków postrzegana była jako prosta. Jednak kolejne odkrycia sprawiają, że te osądy zakwestionowano. Nasi krewniacy mogli jednak wykazywać się większymi zdolnościami z zakresu artyzmu. Naukowcy sugerują, że pierwsze "dzieła sztuki" mogli już tworzyć nawet ponad 100 tys. lat temu.

Neandertalczycy istnieli na Ziemi przez kilkaset tys. lat i z czasem wyginęli. Szacuje się, że nastąpiło to około 24,5 tys. lat temu. Wtedy ostatni przedstawiciele gatunku zniknęli z naszej planety.