Odkryto najdalsze ślady wody we Wszechświecie

W trakcie badań naukowych odkryto najdalsze znane ludzkości ślady wody. Cząstki życiodajnej cieszy zarejestrowano w galaktyce znajdującej się 12,88 miliarda lat świetlnych od Ziemi. W związku z czym znajdują się one w układzie „zaledwie” miliard lat młodszym od Wielkiego Wybuchu.

Zespół naukowców za pomocą największego na świecie interferometru radiowego, zwanego ALMA (Atacama Large Millimeter Array), zaobserwował najdalej znajdujące się od Ziemi znane nam cząsteczki H2O.

- W parze galaktyk znanych pod wspólną nazwą SPT0311-58 wykryliśmy zarówno cząsteczki wody, jak i tlenku węgla w większym z dwóch układów - ogłosiła dr Sreevani Jarugula z University of Illinois, główna autorka badania.

- SPT0311-58 ma więcej gazu i pyłu w porównaniu z innymi galaktykami z tego okresu, co daje nam wiele potencjalnych możliwości obserwowania obfitych cząsteczek i lepszego zrozumienia, w jaki sposób te tworzące życie pierwiastki wpłynęły na rozwój wczesnego wszechświata - dodała Jarugula.

Substancje wykryto około 12,88 miliarda lat świetlnych od naszej planety. Ich światło pochodzi z czasów, których jeszcze zbytnio nie rozumiemy, ale dzięki temu odkryciu uda nam się lepiej pojąć, co dokładniej działo się w tak odległych dziejach świata.

- Badanie to nie tylko dostarcza odpowiedzi na temat tego, gdzie i jak daleko może istnieć woda, ale także daje początek wielkiemu pytaniu: w jaki sposób tak dużo gazu i pyłu zebrało się, aby uformować gwiazdy i galaktyki tak wcześnie we Wszechświecie? Odpowiedź wymaga dalszych prac nad tymi i podobnymi galaktykami gwiazdotwórczymi, aby lepiej zrozumieć ich formowanie się i ewolucję wczesnego świata - skwitowała uczona.

Kolejna granica w kosmosie została przekroczona.

Dowiedz się więcej na temat: woda | Galaktyka | ALMA | Wszechświat