Podwodny tunel pęka w trakcie przejazdu? Wiemy, co robić

Wizja przerażająca, przyznacie. Jednak nie jest niemożliwa, a wręcz przeciwnie - już takie sytuacje miały miejsce. Budowa tuneli, a także ich późniejsza obsługa i konserwacja to gigantyczne przedsięwzięcie, w którym specjalizują się wybitni inżynierowie. Są miejsca, gdzie tunele mają nawet 50 km długości. Jak się je buduje i jak bezpiecznie z nich korzystać? W najnowszym odcinku programu "Nauka, co słychać?" Maciek Dowbor przygląda się tematowi.

Polacy często narzekają na remonty, czy budowy dróg w naszym kraju. Nic dziwnego, bo kolejne utrudnienia powodują piętrzące się korki, jednak warto pocierpieć, by później przejechać się piękną, nowiutką autostradą. To, co widzimy na powierzchni to jedno, jednak ostatnie lata to nasilenie się pracy w... podziemiach. I nie chodzi o czarny rynek, a o drążenie tuneli, które mają przyspieszyć przeprawy pomiędzy miastami.

Czy budowa tuneli się opłaca?

Tunele to nie jest wynalazek ostatnich lat, a nawet ostatnich dziesięcioleci. Jednak teraz przeżywamy prawdziwy boom na takie inwestycje. Skąd takie ruchy? Dzięki temu nie tylko zmniejszamy odległości, ale także zostawiamy więcej pieniędzy w portfelu, oszczędzając na paliwie.

Reklama

Jaki jest najstarszy tunel drogowy na świecie?

Na to pytanie trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź, bo pojawiają się informacje, jakoby taką budowlą mógł być tunel na greckiej wyspie Samos i powstał około 531 roku p.n.e. W tym przypadku jest sporo wątpliwości, tak więc bardziej prawdopodobnym są tunele budowane przez Rzymian w I wieku p.n.e. Tyle o historii, gdzie sam proces budowania wyglądał zupełnie inaczej. Teraz, dzięki nowoczesnym technologiom inżynierowie mają o wiele łatwiej, przynajmniej w teorii.

Najdłuższe i... najgłębsze tunele

Najgłębiej położonym tunelem, w którym mieści się stacja metra jest budowla w Kijowie. Pociągi jeżdżą na głębokości aż 105,5 metra pod powierzchnią ziemi. Co ciekawe, takie głębokości tuneli właśnie w ukraińskiej stolicy są wykorzystywane jako schrony podczas nalotów rosyjskich agresorów w ostatnich latach.

Najdłuższym tunelem na świecie jest natomiast Alpejski tunel bazowy Świętego Gotarda (Gotthard Base Tunnel). Budowany był między 1996 a 2016 rokiem, a jego długość to 57 km! Z kolei najdłuższym podmorskim tunelem jest tunel Seikan (tunel kolejowy),  łączący japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido. Jego podwodny odcinek ma długość 23 km (całość 54 km). W Europie rekordzistą jest tunel w Norwegii, Lærdal (Lærdalstunnelen), który jest jednocześnie najdłuższym tunelem samochodowym (24,51 km).

Katastrofy w tunelach. Jak być ostrożnym?

Jedną z najbardziej znanych katastrof w tunelach była ta z 1999 roku. W tunelu pod Mont Blanc wybuchł wtedy pożar. Powodem była ciężarówka, która się zapaliła, a przewoziła margarynę i mąkę. Łatwopalny materiał doprowadził do szybkiego rozprzestrzeniania się ognia, czego skutkiem była śmierć aż 39 osób, które spłonęły w podziemiach. Czy można więc przygotować się na tego typu sytuacje?

Przed wjazdem dowiemy się jaka jest maksymalna prędkość w tunelu, jaka jest całkowita długość tunelu, a także - co najważniejsze - jaka jest częstotliwość radiowa, na której dostajemy bieżące informacje o sytuacji w podziemiach. W przypadku sytuacji awaryjnych najważniejsze to zachować spokój i opanowanie. Zarówno tyczy to się wypadków, pożarów, jak i przecieku tunelu. Obiekty te są coraz lepiej zabezpieczane, a tunele podwodne - izolowane specjalnymi materiałami.

Chcecie wiedzieć więcej? Obejrzyjcie cały odcinek programu "Nauka, co słychać?"!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Norwegia | Rzymianie | tunele
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy