W Rosji ruszyła linia produkująca nowoczesne myśliwce Su-57

Moskwa wybudowała nowe zakłady produkcji seryjnej nowoczesnego samolotu Su-57 na dalekim wschodzie kraju. Kiedy z fabryk wyjadą pierwsze myśliwce?

Jak podają rosyjskie źródła, nowe linie produkcyjne i montażowe zostały już otwarte w zakładzie w Komsomolsku nad Amurem w Azji. Zakłada się, że liczba wyprodukowanych Su-57 ma wzrosnąć w najbliższych latach. Portal Bulgarianmilitary sugeruje, że najprawdopodobniej nowe linie przejmą także produkcję innego rosyjskiego samolotu, czyli Su-75 oraz że w nowych zakładach znajdują się obiekty testowe awioniki, doki paliwowe i stacje testowe silników.

Reklama

Informacje o nowych budynkach są owiane swego rodzaju tajemnicą, według niepotwierdzonych informacji, obiekty te będą miały również specjalne zaplecze przeznaczone do szkolenia pilotów z wykorzystaniem systemów wirtualnej rzeczywistości.

Rosyjska produkcja nowoczesnych samolotów

Myśliwiec piątej generacji Su-57 jest produkowany od co najmniej dwóch lat, jednakże do tej pory zbudowano tylko około 10 sztuk. Szacunkowy koszt jednego egzemplarza wynosi 35 - 40 mln dolarów, a cały program pochłonął ponad 1,6 mld dolarów.

Podpisana umowa między Rosją a Rostecem (rosyjski państwowy konglomerat obronny) obejmuje 76 jednostek Su-57. Pierwszy zastępca dyrektora generalnego Rostec, Vladimir Artyakov ogłosił, że "nowe obiekty stacji prób w KnAAZ powinny otrzymać pierwszy samolot" w drugiej połowie przyszłego roku. KnAAZ to przedsiębiorstwo produkujące samoloty, które znajduje się w mieście Komsomolsk nad Amurem. Jak donoszą rosyjskie źródła, nowa produkcja ma zwiększyć jakość seryjnie produkowanych myśliwców. Podniesione zostaną także możliwości stealth. Technologie, które zostaną wykorzystane, w założeniu mają być "konkurencyjne" względem tych, które są używane w USA, czy w Chinach.

Z kolei produkcja innego rosyjskiego myśliwca Su-35 ma nie zostać przeniesiona do nowych zakładów, a montaż tych maszyn ma zakończyć się w 2027 roku. Moskwa ma wówczas skupić się na produkcji Su-57 i Su-75 na krajowy i międzynarodowy rynek. Eksperci zastanawiają się także, czy bezzałogowy dron szturmowy Su-70 Okhotnik będzie wytwarzany na nowych liniach produkcyjnych.

Jak podaje rosyjska strona Voenno Delo, zakład w Komsomolsku nad Amurem będzie montować także silniki nowego typu, których montaż jest od dawna oczekiwany przez rosyjskie siły powietrzne. Chodzi o silnik Izdelie 30, którego nazwa handlowa to Saturn 30. Ponadto zakład będzie prowadzić prace związane w zakresie systemów walki elektronicznej i systemów ochrony laserowej.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sprzęt wojskowy | Rosja | Su-57 | myśliwce piątej generacji
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy