Niedługo będziemy przywracać utracony wzrok? Naukowcy opracowali metodę

Naukowcy z Kanady są na dobrej drodze, aby duża część ludzkości w niedalekiej przyszłości zapomniała o genetycznych schorzeniach oczu. Opracowali bowiem terapię, która może przywrócić wzrok osobom z postępującą degeneracją siatkówki.

Wiele chorób wzroku opiera się na uszkodzeniu bądź wadliwości siatkówki w ludzkim oku. Często jest to niestety wynik genów, prowadzących do stałego pogarszania narządu. Chorzy często tracą wzrok na przestrzeni lat, wiedząc, że nie da się z tym nic zrobić. Kres temu chcą położyć naukowcy z Uniwersytetu w Montrealu za pomocą swojej nowej metody leczenia.

Pierwsza metoda przywracania wzroku

Kanadyjscy naukowcy opisali swoje badania w czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Sciences. Odkryli, że tzw. komórki Müllera w siatkówce, (komórki glejowe znajdujące się w stanie uśpienia) mogą zostać pobudzone do przemiany w komórki posiadające właściwości neuronów fotoreceptorów stożkowych, odpowiedzialnych za widzenie kolorów czy umiejętność czytania.

Naukowcy są w stanie prowadzić do przeobrażenia komórek Müllera w siatkówce za pomocą dwóch znajdujących się w nich czynników transkrypcyjnych o nazwie Ikzf1 i Ikzf4. Co jednak ciekawe, kanadyjscy naukowcy zapewniają, że podobne wyniki uzyskiwali także z innymi czynnikami.

Badania naukowców pokazują, że w naszym organizmie są naturalne elementy mogące zastępować utracone komórki wrażliwe na światło w siatkówce. Co za tym idzie, zapewniłoby to regenerację wzroku w przypadku dużej części schorzeń siatkówki.

Ciekawostką jest, że według naukowców zmieniając komórki Müllera w komórki neuronowe siatkówki u ludzi, nabierzemy cech... ryb. Zwierzęta te posiadają bowiem taką umiejętność w przeciwieństwie do ssaków.

W ramach kolejnych badań Kanadyjczycy chcą sprawdzić, co za to odpowiada, aby lepiej zrozumieć mechanikę swojej eksperymentalnej metody. Jednak już teraz podkreślają, że ich badania mogą być kamieniem milowym w badaniach nad leczeniem chorób wzroku.

Dowiedz się więcej na temat: choroby oczu