Cześć, jesteśmy tu nowe! Badacze odkryli nieznane nauce bakterie

W próbkach pacjentów szpitala uniwersyteckiego w Bazylei w Szwajcarii odkryto ponad 30 nowych dla nauki gatunków bakterii. Jakie ma to konsekwencje dla naszego zdrowia?

Naukowcy odkryli ponad 30 nieznanych nauce bakterii. Co to dla nas oznacza? /123RF/PICSEL

To nieznane nauce bakterie. Co o nich wiemy?

Naukowcy odkryli ponad 30 nowych gatunków bakterii, niektóre z nich mają znaczenie kliniczne i mogą otworzyć nowe kierunki badań pozwalające zrozumieć powiązane z nimi infekcje, a inne znaleźć metody leczenia.

Odkrycie to pokazuje również, ile patogenów nadal istnieje, ale nie zostało zdefiniowanych - jest to kwestia, którą należy się zająć, jeśli mamy uporać się z bogactwem infekcji bakteryjnych nękających nasz gatunek. Wiedza o przyczynach tych schorzeń znacznie ułatwia ich leczenie, dlatego badania tego typu odgrywają istotną rolę.

Warto tu dodać, że jego zespół zbiera i analizuje próbki pacjentów od 10 lat i zbadał łącznie 61 nieznanych patogenów bakteryjnych od osób z różnymi schorzeniami. Sekwencjonowanie genomów bakterii okazało się jednak niezwykle trudne - tradycyjne metody nie przyniosły rezultatów, więc zespół sięgnął po największy "hit" ostatnich miesięcy, czyli algorytmy AI.

Algorytm ujawnia prawdę o bakteriach

Badacze wykorzystali algorytm do porównania sekwencji ze znanymi szczepami, identyfikując 35 nowych gatunków. Spośród nich 27 wyizolowano z próbek tkanek głębokich lub posiewów krwi, a siedem miało znaczenie kliniczne, co oznacza, że mogą powodować infekcje u ludzi.

Pozostałe 26 bakterii sklasyfikowano jako "trudne do zidentyfikowania", ale wiadomo, że większość nowo zidentyfikowanych gatunków należała do dwóch rodzajów: Corynebacterium (sześć gatunków) i Schaalia (pięć gatunków).

To jednak nie koniec prac zespołu, który w dalszym ciągu zbiera i sekwencjonuje nieznane patogeny od pacjentów Szpitala Uniwersyteckiego w Bazylei, licząc na kolejne ważne odkrycia, które pomogą w diagnostyce i leczeniu infekcji bakteryjnych.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Dowiedz się więcej na temat: bakterie | zdrowie