Gdańsk Główny otwarty ponownie po czterech latach. Jest co podziwiać
Po czterech latach otwarto ponownie dworzec kolejowy Gdańsk Główny. Dzięki renowacji i modernizacji przywrócono mu dawny blask i dostosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wymogów środowiskowych.
Po czterech latach ponownie otworzono dworzec kolejowy Gdańsk Główny. Jego renowacja i modernizacja kosztowały 120 milionów złotych. Już skorzystali z niego pierwsi podróżni.
Dworzec kolejowy Gdańsk Główny został wybudowany w latach 1896 - 1900 w stylu renesansu gdańskiego według projektu architektów Alexandra Rüdella, Paula Thoemera oraz Georga Cunyego. Warto przypomnieć, że sam styl został przeniesiony na teren Pomorza przez mistrzów niderlandzkich, a jego rozkwit przypada na drugą połowę XVI wieku. Do znanych zabytków miasta pochodzących z tego okresu należą: Brama Zielona Głównego Miasta, Wielka Zbrojownia w Gdańsku zwana arsenałem czy Ratusz Starego Miasta.
Jednym z elementów przebudowy były prace konserwatorskie. Dzięki nim odtworzona została bryła budynku, przywrócono spadziste dachy z wieżyczkami z okładziny z blachy miedzianej, a dach dworca pokryto ceramiczną dachówką w dwóch kolorach - żółtym i zielonkawym - tworzącą charakterystyczny, widoczny z daleka zygzakowaty wzór.
Renowacji poddano wieżę z zegarami o wysokości 48 metrów, herby Gdańska znajdujące się nad wejściem głównym trzymane przez lwy oraz nad wielką półrozetą, a także herb Polski na szczycie fasady frontowej i inne detale. Całość została także podkreślona nową iluminacją dworca.
Wiele uwagi poświęcono holowi dworca, który w wyniku II wojny światowej i w latach 60. XX wieku został niemal pozbawiony detali architektonicznych. Dodatkowo przywrócono oryginalną kolorystykę ścian i odtworzono witryny dębowe kasy biletowe i zrekonstruowano witraże wykonane ze szkła katedralnego. Korzystając z materiałów archiwalnych, odtworzono także herby miast pomorskich, m.in. Gdańska, Lęborka, Słupska czy Tczewa.
Odtworzenie historycznego piękna dworca było niezwykle istotne, ale nie mogło odbyć się to kosztem części podróżnych. Podczas prac w budynku dworca oraz jego otoczeniu zlikwidowano bariery architektoniczne, dzięki czemu ma być w całości dostępny dla osób niepełnosprawnych. Pojawiły się oznaczenia w alfabecie Braille’a, nowe windy oraz pętle indukcyjne przy kasach, czyli urządzenia, które ułatwiają komunikację osobom korzystającym z aparatów słuchowych.
Zadbano także o środowisko. Pojawiły się pompy ciepła współpracujące z centralami klimatyzacyjnymi, energooszczędne oświetlenie. Postawiono na częściowy odzysk wody deszczowej oraz tej zużywanej w umywalkach i prysznicach. Po podczyszczeniu będzie ona używana do spłukiwania toalet.