Systemy 3D dla domu

Odwiedzający hanowerskie targi CeBIT mogą na wielu stoiskach wypróbować działanie trójwymiarowych monitorów przeznaczonych do użytku domowego.

W hali 21 na stoisku producenta kart graficznych, firmy Gainward, prezentowane są dwie różne technologie generowania obrazu stereoskopowego. Dwa monitory Syncmaster 2233RZ (produkt Samsunga) wyświetlają obraz sprawiający wrażenie głębi, pokazując na zmianę obrazy przeznaczone dla lewego i prawego oka, podczas gdy specjalne okulary migawkowe 3D Vision - dzieło Nvidii - zasłaniają w odpowiednim momencie obraz dla jednego oka.

Ponieważ wyświetlacz charakteryzuje się częstotliwością odświeżania obrazu na poziomie 120 herców, na każde oko przypada - podobnie jak w przypadku tradycyjnych ekranów LCD - 60 obrazów na sekundę. Dzięki temu do przeszłości należeć mają występujące przy użyciu starszych typów okularów migawkowych bóle głowy i widoczne migotanie obrazu. Mając okazję sprawdzić działanie całości zauważyliśmy jednak migotanie (inaczej niż podczas testowania podobnych systemów na tegorocznych targach CES). Wynikało to z faktu, że lampy oświetlające hanowerskie hale targowe nie świecą jednostajnie, ale mrugają z nierejestrowalną dla ludzkiego oka częstotliwością 100 Hz, a tym samym interferują z okularami działającymi z częstotliwością odświeżania 120 herców.

Reklama

Samsung zadeklarował, że model 2233RZ będzie oferowany od połowy marca za 360 euro, Nvidia jak dotąd nie podała żadnego terminu wprowadzenia na rynek swoich okularów migawkowych; przypuszczalnie jednak będą one dostępne w tym samym czasie, co monitor.

Kilka metrów dalej można przetestować sprzedawany już trójwymiarowy wyświetlacz firmy iZ3D. W odróżnieniu od systemu z 3D Vision, ten 22-calowy ekran umie współpracować nie tylko z kartami graficznymi Nvidii. Model działa, wykorzystując technikę polaryzacyjną i jest dostarczany z pasywnymi okularami trójwymiarowymi. Dwa nakładające się na siebie i inaczej spolaryzowane panele LCD pokazują jednocześnie obrazy przeznaczone dla lewego i prawego oka. Wrażenie głębi powstaje dzięki temu, że okulary z filtrem polaryzacyjnym przepuszczają obraz tylko dla jednego oka.

Na technologii polaryzacyjnej bazuje także model W220S firmy Hyundai. 22-calowy monitor, który już od pewnego czasu jest sprzedawany na rynku japońskim, zobaczymy w hali 25 na stoisku D40. W220S polaryzuje obrazy z przeplotem (interlaced). Z tego powodu w trybie trójwymiarowym pionowa rozdzielczość ulega dwukrotnemu zmniejszeniu.

Z kolei w hali 26 na stoisku D39 firma Asus prezentuje prototyp monitora z odświeżaniem obrazu na poziomie 120 Hz. Na tym pozbawionym jak dotąd oznaczenia 22-calowym ekranie można oglądać obrazy trójwymiarowe przy użyciu okularów migawkowych Nvidii. Jednak Asus reklamuje swój produkt, nie tyle podkreślając efekty trójwymiarowe, co kładąc nacisk na lepszą jakość prezentacji ruchomych obrazów dzięki wykorzystaniu wyższej częstotliwości odświeżania. 120-hercowy wyświetlacz powinien pojawić się na rynku w trzecim kwartale tego roku. Firma nie podała do tej pory ceny urządzenia.

HeiseOnline
Dowiedz się więcej na temat: obraz | obrazy | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy