Jak postawić serwer Minecrafta, CS-a lub innej gry?

Co potrzeba do przygotowania własnego serwera stworzonego z myślą o graniu w trybie multiplayer? Ile to kosztuje i czy można na tym zarobić? Wraz z marką Ionic spróbujemy odpowiedzieć na te pytania.

Stale rosnącej popularności sieciowych gier multiplayer nie da się już nie zauważyć. Większość graczy nie jest samotnikami i chętnie łączy się w społeczności. Granie z żywym przeciwnikiem zazwyczaj jest bardziej wymagające, a co za tym idzie, bardziej satysfakcjonująca jest sama rozgrywka. W epoce przed Internetem gracze spotykali się na LAN party, czyli imprezach organizowanych w celu wspólnej zabawy poprzez sieć lokalną. Nie było to rozwiązanie zbyt wygodne, potrzebna była sala, trzeba było wieźć ze sobą cały sprzęt, niekiedy nawet setki kilometrów (stąd dawna popularność obudów przeznaczonych specjalnie na LAN party). Obecnie wykorzystuje się tę formę rozrywki do rozgrywek e‑sportowych lub podczas imprez branżowych.

Reklama

Sytuacja zaczęła zmieniać się pod koniec lat 90, kiedy to pojawiła się gra Ultima Online. Niedługo potem Blizzard uruchomił swój istniejący do dzisiaj serwer Battle.net, na którym działają wszystkie gry tego producenta, w tym World of Warcraft, tytuł, od którego ruszyła lawina, bo dobitnie pokazał, że na sieciowym graniu można nieźle zarabiać. 

Teraźniejszość

Obecnie gry sieciowe są popularniejsze od rozgrywek singlowych, a gry bez trybu multiplayer zostają w większości skazane na zapomnienie. Pojawia się też coraz więcej tytułów bezpłatnych, zarabiających na mikropłatnościach, czyli niewielkich kwotach za przedmioty w grze, dodatkowe opcje zmiany wyglądu itp.

Najczęściej gracze korzystają z serwerów przygotowanych przez wydawców poszczególnych tytułów i jest to najłatwiejszy i najszybszy sposób na dołączenie do rozgrywki online, jednak wiąże się on z pewnymi niedogodnościami. W przypadku mniej popularnych tytułów trudno znaleźć serwery, ponieważ wydawcom najzwyczajniej w świecie nie opłaca się ich utrzymywanie dla garstki graczy. Często brakuje również możliwości instalowania nieoficjalnych modów i dodatków, ponieważ na sprzedaży oficjalnych wydawcy nieźle zarabiają. Nie są rzadkością sytuacje, kiedy wydawca przestaje wspierać jakiś tytuł (przyczyna ta sama, co powyżej) i wtedy gracze zostają na lodzie. Tak stało się chociażby po zamknięciu z końcem czerwca br. serwerów aż 50 gier wydanych przez Electronic Arts. 

Osobnym problemem są sami gracze. Dosyć powszechnie można spotkać wśród nich oszustów, internetowych trolli lub po prostu osoby wulgarne. Także mierne umiejętności współgraczy potrafią popsuć rozgrywkę, polegającą na rywalizacji drużynowej.

Własny serwer do grania

Antidotum na powyższe problemy może być własny serwer gier. Można to zrobić na kilka sposobów:

- Jako serwer można wykorzystać domowy komputer. Plusem tego rozwiązania jest brak wydatków związanych z koniecznością zakupu nowego sprzętu. O wiele więcej jest minusów: łącze w domu może mieć zbyt małą przepustowość i niski upload, żeby można było cieszyć się komfortową rozgrywką. Jeżeli jest to komputer używany do codziennych zadań, wykorzystywanie go do wielu zadań może spowodować, że nie da się na nim ani pracować ani grać. Dodatkowo jeżeli serwer ma być dostępny 24/7 można liczyć na wyrazy wdzięczności ze strony zakładu energetycznego ale też na szybko topniejące konto z powodu wysokiego zużycie prądu.

- Serwer dedykowany serwer o odpowiednich parametrach. Jego dodatkową zaletą jest możliwość wykorzystania go nie tylko do gier. Można na nim postawić serwis związany z grą lub serwerem, ewentualnie postawić serwer głosowy do komunikacji pomiędzy graczami. Na takim serwerze można ustalić własne zasady, jeżeli te na serwerach oficjalnych nie do końca nam odpowiadają. 

- Serwer wirtualny powinien być wystarczający w większości przypadków. Oferuje odpowiednie parametry w rozsądnej cenie (kilkadziesiąt złotych miesięcznie), która często jest czynnikiem decydującym. Minusem tego rozwiązania jest brak możliwości rozbudowy i ograniczona swoboda konfiguracji systemu.

Po co nam serwer?

Na co należy zwrócić uwagę podczas wyboru dostawcy hostingowego? Owszem, niska cena jest ważna, ale istotniejsza jest jakość oferowanego wsparcia, a także lokalizacja (niski ping). Jednym z najistotniejszych parametrów jest ping, czyli czas jakiego potrzebują dane, żeby z komputera gracza dotrzeć do serwera. Maksymalna wartość nie powinna przekraczać 30-40ms, a po przekroczeniu 100ms granie  przestaje być przyjemnością, a staje się źródłem irytacji. Najbardziej uwidacznia się to w grach, w których strzela się do przeciwnika. Mimo, że celownik znajduje się tam, gdzie chcemy, okazuje się, że chybiliśmy. Spowodowane jest to właśnie opóźnieniem w przesyle pakietów i w rzeczywistości serwer "widzi" celownik w innym miejscu.

Istotna jest też łatwość obsługi, czyli przyjazny panel zarządzania. Ważna jest też fizyczna bliskość serwera, co prawda różnice nie będą ogromne w przypadku serwerów oddalonych o 200km lub 2000km, ale w grze, w której czasami liczą się ułamki sekund może zaważyć na zwycięstwie lub porażce. Niski ping również jest ważny, ale przede wszystkim stabilność i przepustowość łącza. 

Niektóre z firm hostingowych oprócz serwera oferują domeny, certyfikaty SSL, oprogramowanie dla serwerów głosowych etc. Nie wolno zapominać o wsparciu ze strony firmy. Co nam po tym, że wszystkie parametry są na odpowiednio wysokim poziomie, jeżeli na przykład obsługa techniczna nie działa w weekendy, kiedy jest najwięcej wolnego czasu na granie? Czas reakcji na niespodziewane awarie musi być na akceptowalnym poziomie,  im szybciej tym lepiej.

Większość firm hostingowych oferujących serwery gamingowe tak naprawdę sprzedaje tylko sloty do wybranych gier. Plusem takiego rozwiązania jest łatwość konfiguracji, niski koszt (0,50 zł - 2 zł za slot) i brak zmartwień związanych z utrzymaniem i konserwacją serwera. Minusem jest ograniczona liczba tytułów, brak możliwości instalowania czegokolwiek oraz niemożność oferowania innych usług. Istotna jest też częstotliwość tworzenia kopii zapasowych. 

Jaki serwer wybrać?

Serwer dedykowany jest pod pewnymi względami lepszym rozwiązaniem (może służyć do hostingu różnych serwisów, dostępne całe łącze, swoboda instalacji oprogramowania), niż wirtualny, ale kosztowniejszym od niego. W przypadku wynajmu serwera o sensownych parametrach u renomowanego dostawcy należy liczyć się z wydatkiem co najmniej kilku tysięcy złotych rocznie. Trzeba zastanowić się, czy rzeczywiście potrzebujemy autonomicznego serwera.

- Warto zwrócić uwagę na to czy dostawca usługi serwera dedykowanego posiada dostęp do łącz Telekomunikacji Polskiej oraz węzłów wymiany ruchu - dzięki temu gracze z Polski będą mogli cieszyć się niskimi opóźnieniami, a co za tym idzie komfortowym graniem - komentuje Paweł Najdek z firmy Ionic.pl zajmującej się kolokacją serwerów, transmisją danych oraz i sprzedażą usług hostingowych.

Serwer dedykowany będzie niezbędny w przypadku, gdy będziemy chcieli na nim zarabiać. Co prawda serwer wirtualny jest obecnie równie niezawodnym rozwiązaniem, ale jeżeli w grę wchodzą pieniądze, lepiej zostawić sobie jak największy margines bezpieczeństwa. 

- Jakie parametry powinien posiadać serwer? Przede wszystkim dużą ilość pamięci RAM oraz dobre łącze - w mojej ocenie minimum 8GB RAM oraz łącze 100Mbps dla startującej platformy serwerów gier. Należy położyć nacisk na łatwy i bezbolesny sposób zwiększenia zasobów pamięci u dostawcy, można także pokusić się o sprawdzenie, czy w późniejszym okresie będzie możliwość zmiany procesora na mocniejszy. W naszej ofercie, znajdują się serwery dedykowane Supermicro z możliwością rozbudowy na indywidualne życzenie. Przykładowo nasz serwer M jest wyposażony w procesor Intel Xeon E3-1220 v2 i 8GB pamięci operacyjnej, które w dowolnym momencie po kontakcie z nami można wymienić / zwiększyć ich ilość - mówi Paweł Najdek z Ionic.pl

W takim modelu współpracy firma hostingowa staje się nie tylko dostawcą usług, ale elastycznym partnerem biznesowym, dzięki któremu sieć serwerów może się rozwijać, a nawet zarabiać. 

Czy można na tym zarobić?

Jak można zarobić na serwerze gamingowym? Pierwszym, co przychodzi na myśl będzie pobieranie opłat za możliwość grania. Oczywiście jest to rozwiązanie najłatwiejsze, ale jednocześnie niosące ze sobą najmniejsze szanse na powodzenie. Coraz większa liczba gier sieciowych jest bezpłatna i gracze nie są skłonni sięgać do kieszeni. Można zarabiać również na reklamach, ale do tego potrzebna jest naprawdę duża liczba użytkowników, których może przyciągnąć tylko atrakcyjna oferta. Trzeba będzie również zainwestować czas i pieniądze w rozreklamowanie serwera.

Konfiguracja serwera do gier

- Niezbędne będzie oprogramowanie serwerowe od twórców gry - czasem trzeba je pobrać ze strony producenta, ale w niektórych przypadkach jest już wbudowane w grę.

- Nazwa, jeżeli chcemy przyciągnąć wielu graczy musi być wyróżniająca się i łatwo zapamiętywalna,

- Atrakcyjność naszego serwera można zwiększyć poprzez dogranie dodatków, modów itp.,

- Warto zadbać o certyfikat bezpieczeństwa, żeby uniknąć włamania i ewentualnej kradzieży danych,

- Dla kogo? Trzeba podjąć decyzję czy gramy jedynie w gronie znajomych czy serwer będzie dostępny publicznie.

A co z grami?

Serwer gier nie może obyć się bez gier. Jakie warto umieścić na swoim serwerze? Na to pytanie nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Najlepszym wyborem będą te tytuły, które sami znamy i lubimy. Niekoniecznie muszą pokrywać się z listą najpopularniejszych, chociaż te ostatnie będą potrzebne, jeżeli serwer ma na siebie zarabiać. Niesłabnącą popularnością nadal cieszy się Counter-Strike w różnych wersjach (przede wszystkim Global Offensive), a nowych zwolenników stale zdobywa Minecraft. Nie można zapominać o takich tytułach, jak Dota 2, Team Fortress 2, Battlefield 4 czy League of Legends.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: gry | Minecraft
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama