Gry zwalczają fobie?

Ciekawe doświadczenie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Quebec wykazało, że zwykłe gry komputerowe mogą być doskonałym narzędziem do walki z fobiami. Raport opublikowany w październikowym wydaniu pisma "CyberPsychology and Behavior" dowodzi użyteczności gier w zwalczaniu lęków. Osoby dotknięte arachnofobią, klaustrofobią czy lękiem wysokości mogą przezwyciężać swoje obawy w bezpiecznym, w pełni kontrolowanym środowisku za pośrednictwem odpowiednio zmodyfikowanych gier.

Pozytywne efekty takich działań są znane od lat, jednak do tej pory wirtualne środowiska terapeutyczne powstawały jako wyspecjalizowane systemy - ich koszt jest bardzo wysoki. Badacze z Kanady zaproponowali, by zastąpić je modyfikacjami istniejących, dostępnych na rynku gier.

Naukowcy użyli modyfikacji gry "Half-Life", aby stworzyć środowisko w którym gracze dotknięci arachnofobią byli narażeni na nieustanny kontakt z pająkami. Podobnej kuracji poddano osoby z lękiem wysokości i klaustrofobią - w tym celu użyto innej gry z perspektywy pierwszoosobowej, "Unreal Tournament". Za sprawą publikacji, programy TVEGD (therapeutic virtual environment derived from computer games - terapeutyczne środowisko wirtualne oparte na grach komputerowych) mogą stać się nowym, tanim i efektywnym narzędziem wspomagającym pracę psychologów klinicznych. Kto wie, może już wkrótce pacjenci będą opuszczać gabinet lekarski bez recepty, za to wyposażeni w płytę z grą?

Reklama

(4D)

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy