Polacy kochają internet

Europejskie badania umieszczają Polskę na końcu europejskich rankingów internetu. Tymczasem firma telekomunikacyjna Cisco przeprowadziła badania, które pokazują Polaków w zupełnie innym świetle.

Polska według Komisji Europejskiej znajduje się na końcu rankingu pod względem rozwoju społeczeństw informacyjnych wśród wszystkich krajów Unii. Podkreśla się, że Polska, wraz z Grecją, Bułgarią i Rumunią ciągle zmaga się z problemami dostępu do sieci oraz wysokimi cenami usług internetowych. Czy na pewno jest aż tak źle?

Polak - zwierzę internetowe

Reklama

Badania przeprowadzone przez instytut opinii społecznej YouGov na zlecenie Cisco pokazują jednak, jak szybko Polacy "nadrabiają" zaległości związane z internetem, wynika z niego, że społeczeństwo informacyjne w Polsce znajduje się obecnie w fazie przyspieszonego rozwoju.

Badania przeprowadzone przez YouGov wskazują, że 56 proc. Polaków dysponuje w domach bezprzewodowym połączeniem do internetu. Jest to 74 proc. ankietowanych w przedziale wiekowym 18-24 i tylko 43 proc. osób powyżej 55 roku życia. Liczby te wzrosły o niemal 60 proc. w ciągu ostatnich lat, ale wskaźnik ten jest nadal jednym z najniższych w Unii Europejskiej. Najbardziej gęstą domową sieć internetową posiadają województwa zachodnio-pomorskie (68 proc.) i warmińsko-mazurskie (65 proc.), a do najsłabiej rozwiniętych należy region podlaski (40 proc.) i opolski (48 proc.).

Jak korzystamy z sieci?

Zgodnie z badaniami YouGov, zachowania polskich użytkowników internetu nie różnią się zbytnio od ogólnych europejskich wzorców. Podobnie jak Anglicy czy Francuzi, najczęściej wysyłamy e-maile i surfujemy po sieci. Obie czynności zajmują co miesiąc 96 proc. polskich internautów. Ciekawym zjawiskiem jest duża popularność zakupów online. Ze sklepów internetowych korzysta regularnie 78 proc. naszych rodaków - najwięcej w Europie. Zaraz za nami plasują się Anglicy, Francuzi, Niemcy i Holendrzy!

Polski nie ominął również fenomen popularności portali społecznościowych. Przynajmniej raz w miesiącu korzysta z nich połowa z nas. Wśród urządzeń, które najczęściej podłączamy do internetu prym wiodą komputery stacjonarne i laptopy (83 proc.). Za nimi plasują się notebooki (51 proc.) i drukarki (36 proc.). Co ciekawe, jesteśmy bardzo otwarci na nowości technologiczne. Producenci sprzętu telewizyjnego wprowadzają obecnie telewizory z możliwością podłączenia do internetu. Aż 72 proc. ankietowanych Polaków byłoby zainteresowanych możliwością kupna takiego telewizora.

Polak (nie)bezpieczny w sieci

Dalsze wnioski są równie ciekawe. Blisko 90 proc. internatutów uważa swoje połączenie z siecią za bezpieczne. Z komputera najchętniej korzystamy w salonie oraz sypialni, a rzadziej - w biurze lub pomieszczeniu jadalnym.

Analiza YouGov pokazuje duże zróżnicowanie w popularności bezprzewodowego internetu w domach. W czołówce są Hiszpania i Włochy, gdzie ponad 70 proc. mieszkańców korzysta z tej metody. Na tym tle dziwi niska popularność połączeń bezprzewodowych w Niemczech, używa ich nieco ponad połowa badanych. Polska, z odsetkiem 56 proc., plasuje się na ósmej pozycji. Niemcy przodują za to w dbałości o bezpieczeństwo połączeń - aż 96 proc. ankietowanych ocenia ją jako bardzo dobrą, podczas gdy podobnie twierdzi tylko 80 proc. Francuzów.

Jak zatem widać Polska - chociaż boryka się z problemami teleinformatycznymi - jest zakochana w internecie i chce z niego korzystać. Musimy tylko dostać odpowiednią technologię do rąk.

Dowiedz się więcej na temat: niekochana | internet

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje