Netia: Co Polaków drażni w sieci?

Polacy nie przepadają za łańcuszkami i potępiają zamieszczanie wirusów na stronach WWW i w e-mailach - pokazują przeprowadzone na zlecenie sieci Netii badania zachowań polskich internautów.

Aż 98 proc. respondentów badania zdecydowanie negatywnie oceniło zamieszczanie wirusów i programów szpiegujących w elektronicznej korespondencji i na stronach internetowych. Internauci nie akceptują również pojawiających się w sieci oszczerstw i pomówień wobec osób prywatnych (88 proc.). Potępiają również umieszczanie bądź rozsyłanie niesprawdzonych lub mylących informacji, dotyczących medycyny i leków (86 proc.) oraz umieszczanie danych osobowych i zdjęć bez zgody zainteresowanych (85 proc.).

Wielu respondentów za zdecydowanie negatywne zjawisko uznało zamieszczanie mogących wprowadzić w błąd informacji o produktach (75 proc.), usługach oraz danych encyklopedycznych (66 proc.).

Reklama

Wielu internautów zetknęło się z nieprawdziwymi informacjami, zamieszczanymi w internecie, dotyczącymi znanych osób, jak i innych dziedzin codziennego życia. Aż 58 proc. respondentów spotkało się z nieprawdziwymi informacjami na temat osób z show-biznesu i sportowców, 52 proc. - na temat polityków. W przypadku produktów i usług odsetek wyniósł 38, zdrowia i urody - 28, a ekonomii i finansów - 23 proc.

Zachowania oceniane najbardziej negatywnie nie są jednak uważane za bardzo częste. Najczęściej spotykamy się z rozsyłaniem materiałów promocyjnych (88 proc.), brakiem polskich znaków (68 proc.), czy też błędami ortograficznymi i interpunkcyjnymi (63 proc.). Z wirusami często ma do czynienia "jedynie" 39 proc. respondentów, 30 procent nie przekracza również odsetek osób często znajdujących nieprawdziwe, bądź mylące informacje z różnych dziedzin.

Liderem w zestawieniu zjawisk uciążliwych (opracowanych na zasadzie iloczynu częstości występowania i budzenia negatywnych odczuć) są popularne "łańcuszki", a tuż za nimi znajduje się umieszczanie w internecie treści niezgodnie z zasadami polskiej ortografii i interpunkcji. Za szczególnie drażniące Polacy uznają również rozsyłanie niezamówionych materiałów promocyjnych oraz umieszczanie wulgaryzmów w internetowych wypowiedziach.

Badanie "Mądry Internet" zostało przeprowadzone na zlecenie Netii przez MillwardBrown SMG/KRC w maju 2009 r., metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview). W badaniu wzięło udział 1004 respondentów, stanowiących reprezentatywną grupę polskich internautów. Celem badania było stworzenie obrazu aktywności online polskich internautów oraz zbadanie ich opinii, dotyczącej różnych zachowań w sieci.

Media2
Dowiedz się więcej na temat: zlecenie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy