"Netflix za darmo" - uwaga na sprytne oszustwo cyberzłodziei

Fałszywa aplikacja serwisu streamingowego Netflix, dostępna w sklepie Google Play, rozsyłała złośliwe programy za pomocą wiadomości WhatsApp – ostrzegają specjaliści z Check Point Research. Wyrafinowana technika ataku pozwalała na wykradanie danych osobowych oraz poświadczeń użytkownika. W ciągu dwóch miesięcy ofiarami z fałszywej oferty stało się co najmniej 500 użytkowników smartfonów.

Firma Check Point Research (CPR) wykryła w ostatnim czasie nowe złośliwe oprogramowanie w Sklepie Google Play, które w dalszej kolejności rozprzestrzeniało się za pośrednictwem wiadomości WhatsApp. Cechą charakterystyczną malware’u nazwanego FlixOnline, była możliwością automatycznego odpowiadania na przychodzące wiadomości WhatsApp w imieniu swoich ofiar.

Wykorzystując popularność platformy streamingowej Netflix, cyberprzestępcy wykradali dane osobowe oraz poświadczenia za pomocą specjalnie przygotowanej strony phishingowej. Eksperci potwierdzają, że fałszywą aplikację pobrano ze sklepu Play co najmniej 500 razy, co oznacza, że liczba ofiar może być od kilku do kilkunastu razy wyższa!

Reklama

Stojący za ujawnieniem zagrożenia zespół badawczy podzielił się swoimi ustaleniami z firmą Google, która dzięki interwencji usunęła groźną aplikację ze Sklepu Play. Firma przekazała również wyniki swoich badań WhatsAppowi, chociaż po stronie WhatsAppa - jak zapewniają badacze - nie ma luki w zabezpieczeniach.

- Technika wykrytego złośliwego oprogramowania jest dość innowacyjna. Polega ona na przejęciu połączenia z WhatsApp poprzez przechwytywanie powiadomień wraz z możliwością wykonywania predefiniowanych działań, takich jak "odrzuć" lub "odpowiedz" za pośrednictwem Menedżera powiadomień. Fakt, że złośliwe oprogramowanie udało się tak łatwo ukryć i ostatecznie ominąć zabezpieczenia Sklepu Play jest poważnym sygnałem alarmowym. Chociaż zatrzymaliśmy tę jedną kampanię, rodzina złośliwego oprogramowania prawdopodobnie pozostanie, ukrywając się w innych aplikacjach. - komentuje Aviran Hazum, menedżer działu wywiadu zagrożeń mobilnych w Check Point.

Eksperci ostrzegają, że zabezpieczenia Sklepu Play mają ograniczone możliwości, dlatego powinniśmy chronić nasze urządzenia za pomocą zaawansowanych rozwiązań bezpieczeństwa. Zwracają również uwagę, że zawsze powinniśmy uważać na przesłane nam linki lub załączniki, nawet jeśli pochodzą od zaufanych kontaktów.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: Netflix
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy