Kafejki internetowe kontra terroryści

Londyńska policja nawiązuje współpracę z kafejkami internetowymi w celu zwalczania terroryzmu. Od kilku tygodni funkcjonariusze odwiedzają lokale w dzielnicy Camden, aby namówić je do współpracy - donosi brytyjska prasa.

Właściciele kafejek mają na zasadach dobrowolności zgłaszać podejrzane zachowania. Jeśli taka - prowadzona obecnie testowo - kampania zakończy się sukcesem, jej zasięg ma zostać rozszerzony także na uniwersytety.

Do wzmożonych działań antyterrorystycznych londyńskiej policji rozpoczętych po zamachach bombowych z 7 lipca 2005 roku należy między innymi uruchomiona w 2008 roku akcja informacyjna - w tym przypadku za pomocą plakatów apeluje się do obywateli o zgłaszanie podejrzanych zjawisk i innych nietypowych zajść. Od tej pory także właściciele kafejek internetowych powinni mieć oczy szeroko otwarte oraz sprawdzać zawartość dysków twardych komputerów.

Według doniesień prasowych policja zapewnia, że właściciele e-kafejek nie są namawiani do szpiegowania klientów ani zobowiązani do przekazywania jakichkolwiek danych; mają jedynie zgłaszać budzące niepokój sytuacje. Poza tym policja proponuje im plakaty i wygaszacze ekranu, które ostrzegają gości przed odwiedzaniem stron ugrupowań ekstremistycznych.

Reklama

Brytyjskie organizacje obywatelskie obawiają się, że kampania policji jest kolejnym krokiem na drodze ku totalnej inwigilacji społeczeństwa. Serwis BBC online cytuje Aruna Kundaniego, który uważa za niebezpieczne to, że policja koncentruje się nie tylko na nielegalnych, ale i na ekstremistycznych materiałach - nie określając dokładnie, czym owe materiały miałyby być. W efekcie może brać pod obserwację ludzi, którzy odwiedzają strony WWW najzupełniej legalne, ale zarazem niepodobające się policji. Organizacja Privacy International obawia się, że akcja doprowadzić do tego, że wielu ludzi będzie donosić o muzułmanach przebywających w kafejkach internetowych.

HeiseOnline
Dowiedz się więcej na temat: Wielka Brytania | policja | terroryści
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy