Jak sprzedawać na internetowej aukcji?

Kiedyś nietrafione prezenty zalegały w szafach. Dziś można je łatwo sprzedać przez internet i uzyskać pieniądze na zakup czegoś innego. Na co należy uważać?

Choć uczestnictwo w internetowej aukcji na pierwszy rzut oka niczym nie różni się od klikania na innych stronach www, to z punktu widzenia prawa różnica jest ogromna. Za pośrednictwem serwisów aukcyjnych zawiera się wiążące umowy kupna-sprzedaży i każda ze stron ma prawo domagać się sądownie dotrzymania warunków kontraktu. Na szczęście, przestrzegając kilku prostych zasad zminimalizujesz ryzyko problemów i zwiększysz swoją szansę na uzyskanie satysfakcjonującej ceny za sprzedawany przedmiot.

Za ile sprzedać?

Zanim wystawisz coś na aukcję, zapoznaj się z ofertą konkurencji. Jeśli chcesz sprzedać popularny przedmiot oferowany przez innych w opcji Kup teraz, powinieneś zaproponować kupującym cenę niższą o kilka procent od konkurencji.

Wystawianie aukcji z licytacją nie ma tu sensu, gdyż klient, mając do wyboru możliwość zakupu od ręki, nie zdecyduje się na licytację wyłącznie w zamian za podobną cenę. Licytacje osiągają zwykle kwoty do 80 proc. najniższej oferty Kup teraz.

Wystawienie klasycznej aukcji może być opłacalne jedynie wtedy, gdy dysponujesz przedmiotem unikatowym, który może zainteresować wielu nabywców, gotowych nawet przepłacić. Ważne jest, by tego typu aukcje zaczynać od 1 zł (czyli bez ceny minimalnej), gdyż przyciągają wtedy zdecydowanie więcej osób.

Reklama

Przygotowywanie oferty

Najważniejszy jest tytuł, bo od niego zależy, czy użytkownicy wyszukujący przedmioty po słowach kluczowych trafią właśnie do ciebie. W Allegro masz do dyspozycji tylko 50 znaków (ze spacjami), a powinieneś umieścić w nich: nazwę przedmiotu, podstawowy opis jego stanu oraz słowa wskazujące na grupę produktową, np. rakieta tenisowa dla dziecka. By zmieścić się w 50 znakach, warto stosować powszechnie znane skróty. Te najpopularniejsze prezentujemy na dole materiału.

Materiał pochodzi z najnowszego numeru PC Format 2/2011.

W treści oferty muszą się znaleźć zdjęcia, opis przedmiotu oraz wyznaczone przez ciebie zasady dla kupujących. Fotografie traktowane są jako gwarancja, że posiadasz oferowany przedmiot, a w przypadku towarów mniej typowych pozwalają zapoznać się z faktycznym wyglądem rzeczy. Opis powinien być jak najbardziej szczegółowy, konkretny i zwięzły. Unikaj określeń, które mogą być potem przedmiotem sporu. Zamiast stwierdzenia: "książka jest w stanie dobrym" lepiej jest konkretnie napisać o zagnieceniach stron czy pomiętej okładce. Określenie "stan dobry" może być bowiem przez każdego interpretowane nieco inaczej.

W opisie należy również koniecznie umieścić koszty oferowanych przez ciebie form przesyłki. Jako okazjonalny sprzedawca powinieneś korzystać z usług Poczty Polskiej i do kwot z jej cennika doliczać 2-3 zł za opakowanie. Firmy kurierskie dla osób niemających podpisanej z nimi stałej umowy są stosunkowo drogie, a w przypadku zagubienia lub zniszczenia przesyłki stosują uciążliwe procedury reklamacyjne (np. żądają oryginału faktury za produkt, który się znajdował wewnątrz przesyłki). W Poczcie Polskiej, wbrew powszechnej opinii, reklamacje są załatwiane dość prosto i względnie szybko.

Niezależnie od wszystkiego powinieneś zamieścić w Allegro informację, że "nie wysyłam za pobraniem". Jest to ważne nie tylko dlatego, że przesyłka taka jest droga i ryzykujesz, jeśli niepoważny kupujący jej nie odbierze. Przesyłki pobraniowe są też zdecydowanie częściej okradane w transporcie.

Kłopoty z kupującymi

Nieuczciwych nabywców jest zdecydowanie więcej niż sprzedających, a ze względu na specyfikę polskich realiów prawnych są oni praktycznie nie bezkarni. Trzeba więc na nich uważać, zwłaszcza że żerują na niewiedzy i braku doświadczenia, więc na ofiary wybierają głównie nowych sprzedających. Opisujemy kilka najczęściej stosowanych przez nich trików.

- Problem: Nakłanianie do wysłania przedmiotu, zanim otrzymasz zapłatę. Oszuści zwykle powołują się na zdarzenie losowe, w związku z którym muszą otrzymać kupiony przedmiot bardzo szybko. Oświadczają, że zrobili już przelew (który dojdzie następnego dnia) i proszą o natychmiastową wysyłkę. Zwykle podpierają się dużą liczbą pozytywnych komentarzy oraz elektronicznym potwierdzeniem przelewu. Niestety, taki dokument można bardzo łatwo sfałszować. Co więcej, w sporej liczbie banków fałszerstwo nie jest nawet konieczne, gdyż wystarczy złożyć dyspozycję przelewu, wygenerować potwierdzenie, a następnie odwołać ją, zanim pieniądze wyjdą z banku. Wiele osób łapie się na takie potwierdzenia.

By ustrzec się tego typu problemów, należy po prostu twardo trzymać się zasady: przesyłkę wysyłam po otrzymaniu płatności.

- Problem: Nieuczciwy kupujący odbiera przesyłkę z zakupionym przedmiotem w stanie idealnym, a mimo to twierdzi, że zawartość była zniszczona lub niezgodna z opisem. Następnie nazywa sprzedającego złodziejem i grozi mu policją, żądając natychmiastowego zwrotu pieniędzy. Niektórzy nabywcy mogą stosować metodę "na litość". Wówczas kupujący wypłakuje się, jak bardzo został przez sprzedającego skrzywdzony, licząc na to, że ten, czując się niekomfortowo, sam zaproponuje rekompensatę.

Rada jest prosta: umieść w aukcji zapis, że jakiekolwiek reklamacje będą rozpatrywane dopiero po przesłaniu protokołu otwarcia przesyłki w obecności doręczyciela lub pracownika poczty.

- Problem: Aby uniknąć kłopotów z odbiorem osobistym, należy jasno sprecyzować, że odbiór osobisty to nie dowóz i możliwy jest wyłącznie w twojej okolicy w konkretnych godzinach. Umożliwi to uniknięcie problemów z osobami, które przychodzą bez zapowiedzi w środku nocy lub chcą się koniecznie umówić na drugim końcu miasta.

- Problem: Niektórzy kupujący po 8-9 dniach od otrzymania przesyłki wysyłają e-mail, że na mocy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej odstępują od umowy, odsyłają towar i żądają zwrotu pieniędzy. Jest to notoryczne w wypadku, gdy towarem był program, którego klucz rejestracyjny kupujący już spisał, lub sukienka, która po balu nie jest już potrzebna.

Rozwiązaniem jest pouczenie kupującego, że jesteś osobą prywatną, sprzedaż miała charakter okazjonalny i wymieniona ustawa ciebie nie dotyczy, gdyż nie jesteś przedsiębiorstwem, o którym mowa w art. 1. ust. 1 tejże ustawy.

Popularne oznaczenia i skróty:

Folia - przedmiot nowy, nigdy niewyjmowany z fabrycznego opakowania.

BCM - Bez Ceny Minimalnej. Deklaracja, że sprzedamy przedmiot najlepszemu oferentowi, nawet jeśli zaproponuje bardzo niską kwotę.

WAWA, KRK itp. - oznaczenia miast, w których znajduje się przedmiot. Informacja ta jest ważna dla osób pragnących odebrać zakup osobiście i uniknąć kosztów przesyłki.

Od ręki - deklaracja, że posiadamy sprzedawany przedmiot i jesteśmy w stanie wysłać go od razu po otrzymaniu wpłaty lub umówić się na odbiór osobisty na bliski termin.

Poza Allegro - transakcja bez formalnej sprzedaży w serwisie aukcyjnym. Formę tę stosuje się najczęściej, gdy kupujący przychodzi osobiście obejrzeć przedmiot, a następnie prosi o niewielką zniżkę. Sprzedający usuwa wtedy ofertę i nie musi płacić prowizji, kupujący płaci zaś kilka procent mniej. Rozwiązanie to jest niezgodne z regulaminem serwisu i może grozić sankcjami ze strony Allegro, ale ze względu na bardzo wysokie opłaty jest często spotykane.

W najnowszym numerze PC Format 2/2011 można znaleźć dokładną instrukcję, jak wystawić przedmiot na aukcji.

Źródło informacji

PC Format
Dowiedz się więcej na temat: aukcje | kupowanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy