Imagine Cup w liczbach - sukcesy Polaków

Jak z roku na rok rozrastał się konkurs Imagine Cup oraz co osiągnęli w nim Polacy - wszystkie informacje.

Pomysł organizacji konkursu, w którym młodzi pasjonaci technologii uczyliby się od siebie

i rywalizowali nawzajem zrodził się z inicjatywy samych studentów. Wówczas chodziło o dwie amerykańskie uczelnie wyższe. Tak narodził się Microsoft Imagine Cup, który po raz pierwszy został zorganizowany 7 lat temu, z finałami w Barcelonie. Ich zwycięzca prowadzi obecnie własną firmę technologiczną zatrudniającą 27 osób. Od tamtego momentu, Imagine Cup stało się nie tylko największym turniejem informatycznym dla studentów i uczniów szkół średnich, ale także światowym centrum premier technologicznych, których twórcami są młodzi informatycy.

Reklama

Dane statystyczno-historyczne:

2003. Barcelona, Hiszpania

Temat: "Internet łącznikiem między ludźmi, informacją, systemami i rozwiązaniami"

" 1.000 studentów z 25 krajów

" 15 drużyn w finale

" 1 kategoria: Projektowanie Oprogramowania (zwycięzca: USA)

2004. San Paulo, Brazylia

Temat: "Technologie, które ułatwiają życie"

" ponad 10.000 studentów z 90 krajów

" 50 drużyn w finale

" 4 kategorie: Projektowanie Oprogramowania, Algorytm, Film Krótkometrażowy, Wizualizacja

" Zwycięzcy w kategorii Projektowanie Oprogramowania - Francja

2005. Jokohama, Japonia

Temat: "Technologie, które ułatwiają pokonywanie barier"

" 30.000 zgłoszeń, 17.000 uczestników z 97 krajów

" 86 drużyn w finale

" 9 kategorii: Projektowanie oprogramowania, Krótki Film, Algorytm, Wizualizacja, Projekt dla Office, Tworzenie Gier, Technologie Informatyczne, Tworzenie Witryny Internetowej, Biznes Plan

" Dwie polskie drużyny na podium w kategorii Tworzenie Gier.

W rozgrywce finałowej Polacy rywalizowali z drużynami z Brazylii, Chin, Estonii oraz Kanady. Pierwsze miejsce i główną nagrodę w wysokości 8 tys. USD przyznano studentom Politechniki Poznańskiej: Wojtkowi Jaśkowskiemu i Kubie Gogolewskiemu, którzy stworzyli najlepszy algorytm sztucznej inteligencji, kierujący poczynaniami bohatera gry strategicznej. O skomplikowaniu stworzonego przez nich algorytmu świadczy chociażby jego długość - aż 5 tyś. linii kodu.

Trzecie miejsce i nagrodę w wysokości 3 tys. USD otrzymali Rafał Gliszczyński i Przemysław Makosiej z Politechniki Łódzkiej, którzy także wykazali się wysoce wyspecjalizowaną wiedzą z zakresu sztucznej inteligencji i inżynierii oprogramowania.

" Zwycięzcy w kategorii Projektowanie Oprogramowania - Rosja

2006. Delhi, Indie

Temat: "Technologie, które umożliwiają zdrowsze życie"

" 68.000 zgłoszeń, 24.000 uczestników ze 100 krajów

" 76 drużyn w finale

" 6 kategorii: Algorytm, Film krótkometrażowy, Technologie Informatyczne, Projekt Interfejsu, Projekt Hoshimi, Projektowanie Oprogramowania

" Polacy zdeklasowali rywali i zajęli wszystkie miejsca na podium w kategorii Algorytm:

Pierwsze miejsce - Piotr Marek Mikulski z Uniwersytetu Warszawskiego, dwa drugie miejsca - Przemysław Dębiak z Uniwersytetu Warszawskiego i Tomasz Błajek z Politechniki Poznańskiej

2 miejsce dla Polaków w kategorii Film Krótkometrażowy. Nagrodę otrzymali: Jacek Barcikowski i Julia Górniewicz z Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego;

" 42 drużyny w finale kategorii Projektowanie Oprogramowania (zwycięzcą-Włochy)

2007. Seul, Korea Południowa

Temat: "Technologie, które ułatwiają edukację"

" 100 tys. uczestników na starcie konkursu z przeszło 100 krajów, w tym 1545 osób z Polski

" 17 studentów z Polski rywalizowało w finale z 355 osobami z innych krajów

" 9 kategorii: Algorytm, Fotografia, Film Krótkometrażowy, Projektowanie Systemów Wbudowanych, Projekt Hoshimi, Technologie Informatyczne, Projektowanie Oprogramowania, Projekt Interfejsu, Projektowanie Aplikacji Internetowych

" Polacy rywalizowali w 7 kategoriach i zdobyli aż 3 pierwsze miejsca, co dało Polsce pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej reprezentowanych krajów pod względem wyników w całym konkursie.

W kategorii Algorytm: Przemysław Dębiak z Uniwersytetu Warszawskiego (w 2006 roku zajął 2 miejsce w tej kategorii oraz był finalistą w kategorii Projekt Hoshimi)

W kategorii Fotografia: Iwona Bielecka z Wojskowej Akademii Technicznej (w 2006 roku finalistka w kategorii Project Hoshimi) oraz Małgorzata Łopaciuk z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

W kategorii Film Kótkometrażowy: Julia Górniewicz z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego i Jacek Barcikowski z Politechniki Poznańskiej, którzy reprezentowali Polskę w tej kategorii już po raz trzeci. W finałach edycji 2006 roku, które odbyły się w Indiach, zajęli drugie miejsce na podium.

" Polski zespół wyróżniony także w kategorii Projektowanie Oprogramowania i zaproszony do udziału w dwutygodniowym programie szkoleniowym prowadzonym przez Microsoft i British Telecom Innovation Akcelerator, w ramach którego przeszedł intensywne szkolenia biznesowe (drużyna z Polski, zdobywając najwięcej punktów, znowu okazała się najlepsza)

2008 Paryż, Francja

Temat: "Technologie, które pomagają chronić środowisko"

" Ponad 200 tys. uczestników z przeszło 100 krajów, w tym dwie drużyny z Polski na podium, obie reprezentujące Politechnikę Poznańską

" Do finału zakwalifikowało się 10 drużyn z całej Polski, w tym 4 z Politechniki Poznańskiej, 1 z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2 z Politechniki Łódzkiej oraz po jednym zespole z Politechniki Śląskiej, Politechniki Białostockiej oraz Uniwersytetu Warszawskiego

" 9 kategorii: Projektowanie systemów wbudowanych, Projektowanie Oprogramowania (w jej ramach Kategoria Specjalna: Nagroda za Interoperacyjność), Algorytmy, Fotografia, Film Krótkometrażowy, Projekt Hoshimi, technologie Informatyczne, Projekt Interfejsu, Tworzenie Gier

" Polacy zajęli dwa 3 miejsca w 2 kategoriach:

Projektowanie systemów wbudowanych: Piotr Kryger, Mikołaj Małaczyński, Piotr Ślęzak oraz Jakub Pawłowski z Politechniki Poznańskiej (kierownikiem grupy był mgr Wojciech Świtała) zapewnili sobie miejsce na podium za projekt bezzałogowego helikoptera, który umożliwia efektywne badanie warunków atmosferycznych oraz poziomu zanieczyszczenia środowiska w wybranych rejonach Ziemi.

Projektowanie Oprogramowania - Nagroda za Interoperacyjność: Dariusz Walczak, Marcin Wrzos, Piotr Sikora oraz Tomasz Nowak z Politechniki Poznańskiej (Opiekunem grupy był dr inż. Jacek Jelonek). Drużyna została doceniona za projekt wykorzystania urządzeń mobilnych, takich jak PDA czy telefony komórkowe, w celu zoptymalizowania podróży samochodem i ułatwienia organizacji przejazdu bez konieczności umawiania się z dużym wyprzedzeniem. Łączona podróż zmniejsza liczbę samochodów na drogach i tym samym ogranicza emisję CO2 do atmosfery. Jednocześnie ich projekt spełnił wszelkie wymagania interoperacyjności, a więc działał zarówno pod kontrolą systemów z rodziny Windows, jak i innych producentów.

2009 Kair, Egipt

Temat: "Wyobraź sobie świat, w którym technologia pomaga rozwiązać najtrudniejsze problemy ludzkości."

" Zadaniem, jakie postawili przed studentami organizatorzy z Microsoft w tegorocznej edycji, jest stworzenie technologii, które umożliwią działania zgodne z Milenijnymi Celami Rozwoju.

" W Polskich eliminacjach, do drugiego etapu zakwalifikowało się 67 zawodników, z czego 49 w kategorii Technologie Informacyjne. Od lutego trwa ponadto drugi etap krajowej edycji konkursu w najbardziej prestiżowej kategorii Projektowanie Oprogramowania. Ta kategoria organizowana jest wspólnie z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego i pod honorowym patronatem Ministerstwa Gospodarki. Do 1.04.2009 roku studenci i uczniowie szkół średnich mogli zgłaszać swoje projekty w kategoriach: Robotyka i Algorytmy, Fotografia, Film Krótkometrażowy oraz Design.

Polska lista finalistów w kategorii Projektowanie Oprogramowania zostanie ogłoszona 28 kwietnia, a sam finał, na poziomie krajowym, odbędzie się 12 i 13 maja.

Tegoroczna edycja finałów Imagine Cup obejmuje także pięć wyróżnień, a prace do nich można nadsyłać, w niektórych wypadkach, do 20 maja.

" Finały światowe Imagine Cup 2009 odbędą się w dniach 3 - 9 lipca w Kairze, w Egipcie.

" Najlepsi będą rywalizować w 9 kategoriach: Projektowanie Systemów Wbudowanych, Projektowanie Gier, MashUp, Fotografia, Film Krótkometrażowy, Design, Robotyka i Algorytmy, Projektowanie Oprogramowania. Nagrody zostaną także przyznane w specjalnych kategoriach - wyróżnieniach. W 2009 roku będą to: Dostępność, Obliczanie paralelne, Projektowanie dla rozwoju, Interoperacyjność i Edukacja typu MultiPoint.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy