Reklama

Ankieta powie, czy jesteś uzależniony od Facebooka

Norwescy naukowcy opracowali zestaw sześciu pytań, pomagających w ustaleniu, czy nasze korzystanie z Facebooka przybrało już postać kompulsywną. Aby przekonać się, czy cierpimy na uzależnienie od mediów społecznościowych, warto sprawdzić, jak wypadamy na Skali Uzależnienia od Facebooka opracowanej na uczelni w Bergen.

Stopień, w jakim zgadzamy się z każdym ze stwierdzeń, określamy na skali od 1 do 5, przy czym: 1 oznacza bardzo rzadko, 2 - rzadko, 3 - czasem, 4 - często, 5 - bardzo często. A oto opisy nawyków dotyczących portalu społecznościowego, do których trzeba się ustosunkować:

Reklama

- Poświęcasz wiele czasu na myślenie o Facebooku lub planowanie, co umieścisz na portalu.

- Odczuwasz potrzebę, by zaglądać na Facebooka coraz częściej i dłużej.

- Korzystasz z Facebooka, aby zapomnieć o problemach w życiu osobistym.

- Próbowałeś świadomie ograniczyć czas spędzany na Facebooku, ale bez powodzenia.

- Jeśli nie masz możliwości sprawdzić, co dzieje się na Facebooku, stajesz się niespokojny i podenerwowany.

- Korzystasz z Facebooka tak często i długo, że ma to negatywny wpływ na twoją pracę lub edukację.

Gdy uzyskana suma punktów wynosi co najmniej 24, można śmiało mówić o uzależnieniu. Czas poszukać grupy wsparcia - tylko nie na Facebooku!

Główna autorka opublikowanego w "Psychological Reports" badania, Cecilie Schou Andreassen z Uniwersytetu w Bergen, pociesza tych, którzy uzyskali w teście wysoki wynik: Nie jesteście sami! Psycholog mówi: "Wskaźniki korzystania z Facebooka rosną szybko. Mamy już do czynienia z odmianą uzależnienia od internetu: uzależnieniem od mediów społecznościowych".

Zespół Andreassen przebadał 423 studentów, w tym 227 kobiet i 196 mężczyzn. Oprócz ankiety dotyczącej Facebooka, uczestnicy wypełniali też testy osobowościowe. Co łączy uzależnionych od Facebooka?

"Uzależnienie częściej występuje u młodszych użytkowników. Doszliśmy też do wniosku, że jednostki nacechowane niepokojem oraz niepewnością w towarzystwie spędzają na Facebooku więcej czasu niż osoby pewne siebie. Być może ci, których bezpośrednie kontakty z ludźmi stresują, wolą porozumiewać się przez media społeczne zamiast spotykać z innymi twarzą w twarz" - stwierdzają autorzy badań.

Z drugiej strony, zestawienie ankiet przeprowadzonych przez Andreassen wykazało, że wielu "uzależnionych od Facebooka" to ekstrawertycy, czyli osoby otwarte i potrzebujące wielu bodźców oraz kontaktów międzyludzkich.

Źródło informacji

gizmodo.pl

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: Facebook | uzależnienie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje