Alcatel bada Belgów

Na zlecenie firmy Alcatel agencja badań rynkowych InSites Consulting przeprowadziła badanie rynku w celu określenia aktualnego wykorzystania sieci przez belgijskich internautów w wieku od 18 do 55 lat. Ponadto zbadano zapotrzebowanie na szesnaście nowych zastosowań komórkowych lub stacjonarnych łączy szerokopasmowych.

Na zlecenie firmy Alcatel agencja badań rynkowych InSites Consulting przeprowadziła badanie rynku w celu określenia aktualnego wykorzystania sieci przez belgijskich internautów w wieku od 18 do 55 lat. Ponadto zbadano zapotrzebowanie na szesnaście nowych zastosowań komórkowych lub stacjonarnych łączy szerokopasmowych.

Badanie przeprowadzono w marcu 2003 r. na próbie 1277 osób. Wyniki zostały następnie pogrupowane według profilów respondentów. Profile określono na podstawie różnych stylów życia, rozróżnianych w oparciu o wyznawane wartości oraz zainteresowanie nowymi technologiami.

Połowa respondentów umieściła na czele listy najbardziej pożądanych udogodnień tę samą usługę: "filmy na żądanie" (Movie on Demand). Jak widać rozwiązanie, dzięki któremu nie trzeba będzie już chodzić do wypożyczalni filmów, cieszy się coraz większą popularnością. Na drugim miejscu (41% zainteresowanych respondentów) znalazła się możliwość kontrolowania budżetu telefonicznego każdego z członków rodziny. Telewizja interaktywna - pozwalająca widzom brać udział w teleturniejach, zamawiać dodatkowe informacje po obejrzeniu programu TV albo oglądać programy w dogodnym czasie (telewizja z przesunięciem czasowym) - oraz możliwość zdalnego monitorowania domu lub drugiego mieszkania znalazły się na trzecim miejscu (obydwie po 39%). Czołową piątkę uzupełnia możliwość zdalnej opieki nad osobami (np. nad chorymi członkami rodziny, ludźmi w podeszłym wieku lub dziećmi) za pośrednictwem telefonu i kamer internetowych.

Reklama

Pozostałe zastosowania, które przypadły do gustu większości respondentów, to realizowanie niewielkich płatności za pomocą telefonu komórkowego (np. za napoje, bilety do kina czy miejsce parkingowe) oraz tzw. stała linia telefoniczna, której przypisany jest jeden numer ogólny, różniący się ostatnią cyfrą dla poszczególnych członków rodziny - przy czym każda z osób posiadałaby własny sygnał dzwonka, automatyczną sekretarkę oraz elektroniczną książkę telefoniczną.

Choć płeć, wiek oraz język stanowią ważne kategorie podziału, wyraźnie wpływające na odpowiedzi respondentów, stwierdzono, że czynniki te mają stosunkowo niewielkie znaczenie w porównaniu z wartościami wyznawanymi przez daną osobę oraz jej zainteresowaniem nowymi technologiami. W oparciu o te dwie kategorie, próbę podzielono na pięć segmentów, z których każdy charakteryzował się wyraźnymi skłonnościami ku jednej lub kilku spośród zaproponowanych usług. Chwilowe poszerzenie szerokości pasma w celu pobrania wyjątkowo dużych plików - cieszy się zainteresowaniem w niszy rynkowej tzw. maniaków multimediów. Możliwością wykonywania mikropłatności za pomocą telefonu komórkowego (koniec z bilonem noszonym w kieszeniach) szczególnie zainteresowane jest mobilne pokolenie ludzi młodych.

Czy Belgowie są gotowi płacić za te dodatkowe udogodnienia? Część z nich niewątpliwie tak, szczególnie za usługi, które usprawnią lub uprzyjemnią im życie. Większość wolałaby jednak każdorazowo płacić za konkretną czynność (np. pobranie filmu) niż uiszczać miesięczny abonament. Respondenci chcieliby najpierw wypróbować zastosowania, które stanowią dla nich zupełną nowość, wyrobić sobie zdanie na ich temat i dopiero wówczas ocenić, czy korzystniej będzie płacić stałą opłatę miesięczną.

Belgijscy internauci dysponują dobrym sprzętem. Używają wielu różnych urządzeń (multimedialne komputery PC, 97% z nich posiada telefon komórkowy, co znacznie przekracza średnią dla całego społeczeństwa, magnetowid, odtwarzacz DVD, konsolę do gier, kamerę wideo …). Zapytani o to, jakie urządzenie zabraliby ze sobą na bezludną wyspę, internauci miażdżącą przewagą głosów wybrali komputer PC z dostępem do Internetu (68%). Na dalszych miejscach znalazły się: telefon komórkowy (22%) oraz telewizor (7%). Telefon komórkowy jako osobisty towarzysz jest nieco bardziej popularny wśród pań niż wśród panów (wybrało go 29% kobiet i jedynie 17% mężczyzn), zaś panowie są bardziej zainteresowani zastosowaniami multimedialnymi. Kobiety, choć ogólnie przywiązują nieco większą wagę do kosztów, są skłonne zapłacić więcej za usługi, które naprawdę trafiają w ich potrzeby.

(mobile.net.pl)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: komórkowy | telefon komórkowy | telefon | Alcatel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy