Niektórzy ludzie czują większy ból niż inni. To wina neandertalskich genów

Nowe badanie wskazuje, że obecni potomkowie neandertalczyków są nosicielami trzech wariantów genów, które czynią ich bardziej wrażliwymi na ból mechaniczny, ale mniej wrażliwymi na ból związany z wysoką temperaturą.

Masz w sobie coś z neandertalczyka?

Na łamach magazynu Communications Biology opublikowane zostało bardzo ciekawe badanie, które pokazuje, że wciąż mamy coś z neandertalczyków. Jego autorzy sugerują, że ich potomkowie są nosicielami trzech wariantów genów, które czynią ich bardziej wrażliwymi na ból mechaniczny, ale mniej na ból związany z ciepłem lub bóle związane z uciskiem.

Nowe badanie stanowi kontynuację innego opublikowanego trzy lata temu, które wykazało, że część współczesnych ludzi jest nosicielami neandertalskiego wariantu kanału sodowego Nav1.7 występującego w komórkach nerwowych zwanych nocyceptorami. Nocyceptory są częścią obwodowego układu nerwowego, który łączy mózg i rdzeń kręgowy z komórkami odbierającymi wrażenia takie jak dotyk, zapach i ból.

Naukowcy stwierdzili wtedy, że trzy warianty - M932L, V991L i D1908G - powiązane z podwyższoną wrażliwością na ból przenoszoną przez neandertalczyków, stwierdzono u 0,4% współczesnych obywateli Wielkiej Brytanii.

Ta wrażliwość na ból to pamiątka po przodkach

Celem nowego badania było przezwyciężenie ograniczeń geograficznych i demograficznych poprzedniego, poprzez zbadanie populacji o stosunkowo dużej częstotliwości występowania wariantu neandertalczyka Nav1.7.

Jak wyjaśniają naukowcy, rozszerzają ustalenia kolegów po fachu, badając mieszkańców Ameryki Łacińskiej i wykazując, że warianty genetyczne neandertalczyka występują znacznie częściej u osób o rdzennym amerykańskim pochodzeniu, wskazując przy okazji również rodzaj bólu, na jaki wpływają.

Zespół zbadał 5971 osób rekrutowanych z Brazylii, Chile, Kolumbii, Meksyku i Peru. Osoby te miały w sobie średnio 46 proc. rdzennych Amerykanów, 49,6 proc. Europejczyków i 4,4 proc. afrykańskiego pochodzenia.

Autorzy odkryli, że trzy wspomniane warianty genetyczne neandertalczyka występowały najczęściej w populacji peruwiańskiej, co oznacza, że była ona bardziej wrażliwa na ból, a najmniej wariantów znaleziono u ich brazylijskich odpowiedników.

Dowiedz się więcej na temat: Neandertalczyk | Neandertalczycy