Naukowcy ujawniają ukryte szczegóły w starożytnych egipskich malowidłach

Specjaliści zajmujący się badaniem egipskich malowideł wykorzystali w swojej pracy specjalną przenośną technologię obrazowania chemicznego. Co ujawniły analizy starożytnej twórczości?

Egiptolodzy zgodnie uważają, że starożytne egipskie dzieła sztuki są wynikiem niezwykle drobiazgowej pracy, dzięki której powstawały wyjątkowo precyzyjne malowidła. Dawni Egipcjanie traktowali malowidła w niezwykle formalny sposób

Do tej pory wszelkiego rodzaju analizy egipskich obrazów były przeprowadzane jedynie w warunkach laboratoryjnych lub w muzeach. W nowych badaniach archeolodzy wykorzystali przenośne urządzenia do obrazowania chemicznego obrazów, co pozwoliło specjalistom na zidentyfikowanie szeregu do tej pory niewidocznych warstw farby, jej składu, a także całego procesu twórczego.

Prace skupiały się na dwóch malowidłach z epoki Ramessydów, które datowane są na około 1400 i 1200 lat p.n.e. Obrazy znajdują się w kaplicach grobowych nekropolii w Tebach. Prace zostały wykonane przez archeologów z Sorbony i specjalistów z Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) oraz z Universite Grenoble Alpes.

W pierwszym obrazie wykryto "stosunkowo nieistotne zmiany" w pozycji i kolorze ramienia jednej z postaci. Zauważono, że pigmenty, które zostały wykorzystane do przedstawienia koloru skóry, są inne od tych zastosowanych pierwotnie. Naukowcy nie mają wyjaśnienia, dlaczego starożytni twórcy zmienili odcień skóry.

Drugi portret przedstawiał postać Ramzesa II, szczegółowe analizy ujawniły, że zastosowano tu liczne korekty poszczególnych elementów królewskich, w tym korekty wizerunku berła, czy naszyjnika. Specjaliści sądzą, że wszelkie wprowadzone zmiany mogły się wiązać ze zmianą symbolicznego znaczenia poszczególnych elementów. Znaczenie to mogło być zmienne na przestrzeni lat.

Z drugiej strony nie można także wykluczyć tego, że twórcy malowideł zmieniali swoje dzieła na wyraźną prośbę osób zamawiających, lub ze względu na własną zmieniającą się w czasie wizję dzieła. Archeolodzy wskazują również, że tego typu poprawki są rzadkie dla starożytnej sztuki egipskiej.

Naukowcy stwierdzili także, że: "Odkrycia wyraźnie wymagają usystematyzowanej i dokładniejszej inspekcji malowideł w Egipcie przy użyciu charakterystyki fizykochemicznej". Prowadzone badania prowadzą również do konieczności stworzenia bardziej złożonego opisu mieszania pigmentów, które z kolei mogą mieć wiele znaczeń symbolicznych. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym PLOS ONE.

Dowiedz się więcej na temat: Archeologia | nowe technologie | Egipt