Odkryto najlepszą kandydatkę na nową Ziemię

Misja Kepler, której celem jest znalezienie nadającej się do zamieszkania bliźniaczej siostry Ziemi trwa w najlepsze. Do pokaźnego grona kandydatek dołącza kolejna planeta - GJ 667Cc, którą badacze określają mianem "Super-Ziemi".

"Super-Ziemia" znajduje się w systemie, którego centralne miejsce zajmuje układ potrójny gwiazd (GJ 667ABC). Naukowcy dotychczas nie spodziewaliby się znaleźć w takim sąsiedztwie nadających się do zamieszkania planet, ale wszechświat ich zaskoczył. Wszystko za sprawą czerwonego karła, który jest niezwykle bogaty w pierwiastki cięższe od helu, takie jak żelazo czy węgiel. Gwiazdą centralną systemu jest GJ 667C, czerwony karzeł klasy M. Pozostałe obiekty tego potrójnego układu (GJ 667A i GJ 667B) są pomarańczowymi karłami klasy K.

Obiekt został odkryty przez astronomów Stevena Vogta i Eugenio Riverę z University of California Santa Cruz prowadzonych przez Guillema Anglada-Escude i Paula Butlera z Carnegie Institution for Science. - Nie spodziewaliśmy się znaleźć planety podobnej do Ziemi w takich warunkach. Jej odkrycie oznacza, że w naszej galaktyce muszą być miliony potencjalnie nadających się do zamieszkania skalnych planet - wyjaśnił Vogt.

Planeta oznaczona jako GJ 667Cc ma regularny, 28-dniowy okres orbitalny i jest przynajmniej 4,5 razy większa od Ziemi. Według astronomów na jej powierzchni nie jest ani za gorąco, ani za zimno do istnienia wody w stanie ciekłym. "Super-Ziemia" otrzymuje dawkę światła odpowiadającą 90 proc. promieniowania słonecznego docierającego na naszą planetę. Ponieważ w większości jest to promieniowanie podczerwone, planeta absorbuje spore dawki energii.

- Ta planeta jest naszą nową, najlepszą kandydatką, na której mogła powstać woda w stanie ciekłym oraz życie w rozumianej przez nas postaci - podsumował jeden z odkrywców, Guillem Anglada-Escudé.

Dowiedz się więcej na temat: planeta | astronomowie | Wszechświat | Egzoplaneta | Kosmos