NASA rozpoczyna rekrutację nowych astronautów

Myślicie, że ciężko jest się dostać na najbardziej popularne kierunki studiów? To i tak nic szczególnego w porównaniu z konkurencją, z jaką walczą przyszli astronauci NASA.

Agencja kosmiczna właśnie ogłosiła rozpoczęcie rekrutacji. Miejsc jest 21, chętnych zapewne jak zwykle zgłosi się kilka tysięcy... Jakie muszą spełnić wymagania?

Amerykańska agencja kosmiczna NASA zawsze była swoistym symbolem odkrywania kosmosu i sprawiania, że przynajmniej najbliższe nam jego rejony stają się dla nas znacznie bardziej przyjazne. Dobrym przykładem jest tu Księżyc, na którym w niedługim czasie mają stanąć bazy zawierające w sobie kompleksy naukowe i mieszkalne.

Niewątpliwie, realizowane zadania są trudne, a praca ciężka. Nic więc dziwnego, że zainteresowanie współpracą z NASA jest tak olbrzymie: podczas poprzedniego naboru na astronautów, na 9 dostępnych miejsc zgłosiło się ponad 3,5 tysiąca chętnych. Tym razem zapewne zainteresowanie będzie jeszcze większe.

Choć może się wydawać, że w NASA ostatnio nie dzieje się nic szczególnie ciekawego - zakończyły się zarówno misje promów kosmicznych, jak i budowa międzynarodowej stacji kosmicznej - to jednak perspektywy dla astronautów niedługo będą znacznie szersze, niż obecnie:

- rozwija się sektor prywatnych lotów kosmicznych,

- trwają prace nad regularnymi lotami kosmicznych taksówek, mających między innymi zapewniać komunikację z ISS,

- w 2025 NASA planuje wysłać misję załogową na jedną z asteroid Układu Słonecznego,

- na połowę lat '30 zaplanowano natomiast próbę podboju Czerwonej Planety.

Nic więc dziwnego, że chętnych do ukończenia szkolenia NASA nie brakuje, choć wymagania w stosunku do nich są wysokie:

- wymagany jest stopień naukowy z jednej z dziedzin, będących w kręgu zainteresowania agencji kosmicznej,

- co najmniej trzy lata doświadczenia zawodowego, choć oczywiście dłuższy staż jest mile widziany,

- świetny stan zdrowia i dobra kondycja fizyczna oraz psychiczna i emocjonalna,

- doświadczenie w lotnictwie i dziedzinach pokrewnych.

Warto jednak spróbować - bo część przyszłych astronautów, którzy znajdą się w marcu 2013 roku na liście przyjętych na szkolenie, będzie mieć szansę postawić swoją stopę na powierzchni Marsa!

Kira