Reklama

Czy nadeszła pora na inteligentne lodówki?

Rynek nie znosi próżni, a producenci – chcąc przodować na rynku – muszą sięgać po coraz to bardziej innowacyjne rozwiązania. Oczywiście reguła ta niepodzielnie rządzi wszelkimi sprzętami AGD i RTV. W niniejszym artykule przyjrzyjmy się lodówce z funkcjami multimedialnymi – na którą potocznie zaczęło mówić się po prostu „smart lodówka”.

Smart lodówka - nowość, choć nie do końca

Reklama

Lodówki, które już nie tylko chłodzą, nie są nowością na rynku. Producenci przykładają jednak wagę do coraz liczniejszych możliwości tych podstawowych sprzętów domowych. Ich cechą charakterystyczną jest przede wszystkim możliwość połączenia z domową siecią wi-fi, co pozwala np. na ustalanie ich temperatury poprzez aplikację w smartfonie, czy też wykrywanie usterek urządzenia - także za pomocą telefonu.

Z tego typu rozwiązań korzystali praktycznie wszyscy wiodący producenci urządzeń, tacy jak LG, Samsung, Siemens, Bosch czy Candy. Niemniej można odnieść wrażenie, że niniejszych funkcjonalności nie udało się spopularyzować, o czym - w jakiś sposób - z pewnością świadczy brak szczególnego promowania tego typu mechanizmów przez producentów.

Inteligentna lodówka - podejście nr 2

Ten brak większego zainteresowania lodówkami z dostępem do Internetu wydaje się w pełni zrozumiały. Sama możliwość zdalnego regulowania temperatury chłodzenia to zbyt mało, by zaintrygować konsumenta. Jednak współczesne trendy wydają się zmierzać w kierunku, który - dosłownie - prowadzi do skomputeryzowania lodówek.

Prawdopodobnie prawdziwe "smart lodówki", z dużymi wyświetlaczami dotykowymi i z wieloma funkcjami multimedialnymi, będą następnym etapem rozwoju chłodziarko-zamrażarek, choć raczej nie rozpowszechnią się one w ciągu najbliższych lat. Niemniej kilku producentów aktywnie nad nimi pracuje i stara się wprowadzać je na rynek.

Lodówki bardziej inteligentne - kto je produkuje?

Takie urządzenie, jak "inteligentna lodówka" nie znajduje się jeszcze w ofercie każdego, dużego producenta. Trudno powiedzieć, czy jest to efekt braku wiary w tego typu urządzenia, czy braku odpowiedniego zaplecza. Nie wdając się w tego typu rozważania, prezentujemy te modele i te firmy, które zdecydowały się dać szansę temu dość innowacyjnemu rozwiązaniu.

Samsung Family Hub

Listę otwiera Samsung i jego Family Hub - sprzęt promowany jako prawdziwa smart lodówka, będąca pierwszym tego typu urządzeniem w polskiej dystrybucji. Posiada ona 21-calowy ekran dotykowy, który umożliwia obsługę rozlicznych, zainstalowanych aplikacji - pozwalających np. na przeglądanie Internetu, oglądanie filmów, słuchanie muzyki, czy sterowanie innymi urządzeniami domowymi.

Oprócz tego, Family Hub posiada wewnętrzne kamery, dzięki którym możliwe jest podejrzenie zawartości lodówki na smartfonie. Z kolei zainstalowane aplikacje pomogą Ci np. w przygotowywaniu potraw. Niestety, cena urządzenia jest na tę chwilę dosyć wysoka: najtańszy model tej serii lodówek kosztuje 7000 złotych, a najdroższy... 15 000 złotych.

Xiaomi Yunmi

Zaskoczeni obecnością chińskiego producenta na liście? Xiaomi - z firmy, która zaczynała karierę jako producent budżetowych smartfonów - wyrósł poważny gracz w kategoriach RTV i AGD. O Xiaomi Yunmi piszemy nie bez powodu, bowiem ta lodówka z 21-calowym wyświetlaczem dość mocno przypomina sprzęty z linii Family Hub, a jest przy tym nieporównywalnie tańsza.

Wprawdzie inteligentna lodówka Xiaomi nie jest dostępna w Polsce, ciężko więc jednoznacznie określić jej cenę, ale na Chińskim rynku kosztuje ok. 3300 złotych. Przy - teoretycznie - bardzo podobnych możliwościach multimedialnych, co lodówki Samsunga, cena urządzenia wydaje się kusząca. Tylko czekać, aż model ten pojawi się w Europie!

LG InstaView

Prawdopodobnie LG to ostatnia wiodąca marka, która próbuje wejść na rynek inteligentnych lodówek. Wprawdzie LG już od jakiegoś czasu zapowiada inteligentne urządzenie (w 2016 roku nawet zapowiedziano model pracujący na systemie operacyjnym Windows), ale wymiernych efektów ciągle nie osiągnięto.

LG InstaView funkcjonuje jako lodówka z przeszklonym panelem, który - po dwukrotnym stuknięciu - oświetla wnętrze lodówki, dzięki czemu możliwe jest podejrzenie jej zawartości. Jest to gadżet, za który obecnie trzeba zapłacić ok. 7000 złotych. Wydaje się jednak, że LG w końcu przełamie passę i niebawem wyda model, który będzie wyposażony w funkcje multimedialne.

Czy inteligentna lodówka zagości w naszych kuchniach?

Smart lodówka jest urządzeniem, które wprawdzie budzi zainteresowanie, ale nie ma na nią zbyt dużego popytu - szczególnie ze względu na wysoką cenę. Wydaje się jednak, że niebawem tego typu sprzęty zaczną być cenione i pożądane, szczególnie ze względu na coraz większy udział w rynku różnych producentów. Czas pokaże, w jakim kierunku rozwinie się ten trend.

Dowiedz się więcej na temat: lodówka

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje