Zgubiłeś smartfon? Sprawdź, co powinieneś zrobić

W czasach, gdy smartfon przestał być już tylko urządzeniem pozwalającym na przesyłanie SMS-ów i wykonywanie połączeń, a stał się właściwie powiernikiem wszystkich naszych tajemnic, jego zniknięcie wywołuje w nas zwykle panikę. Nic dziwnego: za pomocą telefonów komórkowych płacimy dziś przecież za zakupy, opłacamy rachunki czy kontaktujemy się z instytucjami administracji publicznej. W jaki sposób powinniśmy się w takim razie zachować, jeśli zdarzy nam się zgubić swój smartfon? Podpowiadamy.

Zastanów się, gdzie mogłeś zgubić telefon

Przede wszystkim starajmy się nie wpadać w panikę: w takiej sytuacji chłodna głowa to podstawa. Najpierw spróbujmy sobie przypomnieć, kiedy ostatnio na pewno mieliśmy telefon w ręce i jakie miejsca odwiedzaliśmy od tej pory. Mogło się bowiem zdarzyć, że telefon zostawiliśmy w sklepie, urzędzie, czy gabinecie lekarskim. Wszystkie te miejsca dobrze będzie jak najszybciej odwiedzić - najlepiej zrobić to osobiście, ale jeśli z jakichś powodów nie możemy tego uczynić, zawsze przecież możemy zadzwonić z aparatu bliskiej osoby. Numery telefonów przedsiębiorstw, sklepów, restauracji, punktów usługowych czy urzędów w ciągu kilku sekund znajdziemy w internecie.

Zanim wykręcimy numer, do rozmowy warto pokrótce się przygotować. Przypomnijmy sobie, jak dokładnie nazywał się model naszego telefonu, czy nosił jakiekolwiek "znaki szczególne", które pomogą go zidentyfikować i potwierdzić, że należał do nas. Charakterystyczne zadrapanie? Pęknięta szybka? Wspomnijmy o tym w czasie rozmowy z osobą pracującą w miejscu, w którym mogliśmy potencjalnie zostawić naszą zgubę (bywa, że bateria telefonu rozładuje się i w inny sposób nie zdołamy udowodnić, że jest naszą własnością).

Spróbuj się skontaktować ze znalazcą telefonu

Jeżeli opisane wyżej działania nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, wciąż jeszcze mamy spore pole manewru. Jeśli na naszym telefonie zainstalowana była aplikacja do lokalizacji telefonu, czym prędzej z niej skorzystajmy. Warto również podjąć próbę nawiązania kontaktu z potencjalnym znalazcą, dzwoniąc po prostu pod swój numer (lub, jeśli nikt nie odbiera, przesyłając SMS-a). Temu, kto trafił na nasz smartfon, warto od razu zaproponować znaleźne (kwestię tę reguluje przede wszystkim art. 10 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych - znaleźne powinno wynieść 10 proc. wartości przedmiotu). Na odbiór swojej zguby powinniśmy się umówić w miejscu publicznym, ale - jednocześnie - dogodnym dla jej znalazcy.

Jeśli mimo podjętych starań nie uda nam się odnaleźć zagubionego telefonu, powinniśmy się niezwłocznie skontaktować z operatorem i zablokować kartę SIM, która znajdowała się w urządzeniu. W ten sposób unikniemy niepotrzebnych wydatków i wielu nieprzyjemnych sytuacji. - Przy tej okazji warto również zmienić wszystkie hasła do kont, na których byliśmy zalogowani, a więc komunikatorów internetowych, mediów społecznościowych, poczty e-mail itd. - radzi Przemysław Jaroszewski, ekspert CERT Polska w NASK.

W ustawieniach konta każdego z serwisów należy sprawdzić listę zalogowanych urządzeń, a w razie potrzeby usunąć sesję związaną z zagubionym urządzeniem. Należy tak postąpić nawet wtedy, gdy nasz telefon był zabezpieczony za pomocą "silnego" hasła, skomplikowanego wzoru odblokowującego lub innych metod weryfikacji naszej tożsamości, takich jak odcisk palca czy zdjęcie twarzy. Pamiętajmy: w takich sytuacjach zawsze lepiej dmuchać na zimne!

Utratę telefonu zgłoś na Policji

Poszukiwania utraconego telefonu warto również prowadzić na stronach z ogłoszeniami i w serwisach aukcyjnych - jest bowiem szansa, że w niedługi czas po tym, jak go zgubiliśmy, znajdzie się właśnie tam. Nasza zguba może także trafić do jednego z okolicznych komisów czy lombardów, wobec czego i do nich dobrze będzie zajrzeć. Na tym etapie wskazane będzie również wprowadzenie danych zagubionego urządzenia do darmowej bazy skradzionych telefonów - wystarczy tylko, że zarejestrujemy w niej indywidualny numer identyfikacyjny aparatu (IMEI). W ten sposób utrudnimy nieuczciwemu znalazcy jego sprzedaż.

Jeśli zgubionego smartfonu nie uda nam się odnaleźć, o jego stracie powinniśmy wreszcie zawiadomić Policję. Zgłoszenie złożymy na podstawie dokumentów poświadczających zakup urządzenia (paragon, faktura, umowa kupna-sprzedaży) oraz przypisanego do niego numeru IMEI. Ten ostatni dobrze będzie również zablokować u operatora - telefon stanie się przez to niezdatny do użytku na terenie całej Polski. Dzięki temu nieuczciwy znalazca (lub osoba, która kupiła od niego nasz telefon) nie będzie mógł dłużej z niego korzystać.

Mądry Polak po szkodzie?

Od straty telefonu może nas oczywiście uchronić tylko czujność i przytomność umysłu. Nie oznacza to jednak, że na taką sytuację nie możemy się zawczasu przygotować. W tym celu warto zainstalować w swoim smartfonie aplikację pozwalającą go w razie potrzeby zlokalizować. Godnym polecenia rozwiązaniem jest także zakup specjalnej polisy ubezpieczeniowej na wypadek utraty objętego nią urządzenia.

Na takie ubezpieczenie powinni się zdecydować przede wszystkim posiadacze szczególnie kosztownych telefonów komórkowych. Przed podpisaniem umowy trzeba jednak dokładnie zapoznać się z zawartymi w niej warunkami, ponieważ wielu ubezpieczycieli zwraca pieniądze tylko w razie kradzieży, zalania lub uszkodzenia telefonu, do którego doszło wskutek pożaru, aktów wandalizmu czy błędów obsługi.

Dlaczego Polacy rezygnują z internetu?



INTERIA.PL
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy