Scenografia multimedialna podczas imprez kulturalnych

Wielotonowe konstrukcje, kilometry udrapowanego materiału czy eksperymenty oświetleniowe - kiedyś budziły zachwyt, z dzisiejszej perspektywy wyglądają zabawnie. Jak współcześnie tworzy się oprawę sceniczną?

Tradycja kontra nowoczesność

Tradycyjna scenografia wciąż ma wielu zwolenników, sprawdza się w teatrach, jest niezastąpiona podczas rekonstrukcji historycznych, a odpowiednio wsparta nowoczesną technologią potrafi zachwycić widza. Coraz częściej jednak model klasyczny ustępuje rozwiązaniom multimedialnym. Oferują one dużą większą elastyczność, ich montaż nie stanowi problemu, o ile skorzystamy ze wsparcia wyspecjalizowanych ekip, a efekt zależy jedynie od kreatywności projektantów i nie ukrywajmy wysokości budżetu. Ten jednak niejednokrotnie potrafi być niższy niż w przypadku zabudowy obiektowej. Nowoczesne rozwiązania wsparte twórczym podejściem i umiejętnym wykorzystaniem możliwości technicznych potrafią kosztować mniej, oferując przy tym zdecydowanie więcej wrażeń estetycznych.

Reklama

Scenografia to jednak nie tylko estetyka, ale też funkcjonalność. Do jej zadań, poza stworzeniem atmosfery i klimatu dopasowanego do charakteru wydarzenia, należy też organizacja przestrzeni scenicznej w taki sposób, aby optymalnie wykorzystać dostępną powierzchnię i umożliwić efektywną realizację planowanych aktywności. Prawidłowo zaprojektowana i wykonana zabudowa ukrywa niedostatki, tworzy ciągi komunikacyjne na scenie i oczywiście zapewnia wrażenia wizualne. Odpowiednie rozmieszczenie elementów odciąga uwagę widza od miejsc niepożądanych i przykuwa ją w obszarach największej aktywności, wspomagając tym samym podział przestrzeni na strefy oddziaływania. Znaczącą rolę odgrywa w tym procesie połączenie multimediów, systemu oświetleniowego i nagłośnienia.

Podstawy sukcesu

Zaplanowanie oprawy scenograficznej opiera się na ścisłej współpracy klienta z firmą wykonawczą. W gestii klienta leży przedstawienie założeń eventu, określenie oczekiwań oraz przedstawienie ramowego budżetu. Wykonawca zaproponuje rozwiązania techniczne i przedstawi wstępny projekt, często w postaci wizualizacji 3D pozwalającej już na tym etapie ocenić efekt finalny i wnieść kluczowe poprawki.

- Przygotowanie scenografii to jednak nie tylko praca koncepcyjna - mówi Krzysztof Kabaciński, ekspert Grupy MEON. - Proces przygotowawczy to także konieczność wygenerowania wielu dokumentów, wykonania obliczeń oraz dostarczenia odpowiednich certyfikatów. Nadzorując projekt, przejmujemy całkowitą odpowiedzialność za jego powodzenie. Nowoczesna firma w tej branży zajmuje się pełną obsługą, począwszy od fazy wstępnych szkiców, po zabudowę. Jestem głęboko przekonany, że jedynie tak kompleksowa forma współpracy gwarantuje bezpieczeństwo inwestycji i zadowolenie klienta - dodaje.

Trudno się z tym nie zgodzić biorąc pod uwagę ilość osób i rozmaitość technologii składających się na ostateczny sukces. Nie bez znaczenia jest także posiadanie szerokiego zaplecza technicznego, począwszy od systemów konstrukcji scenicznych, przez oświetlenie i nagłośnienie po cały szereg rozwiązań multimedialnych. Coraz częściej to one stanowią trzon oprawy wizualnej. Ogromne możliwości oferuje wykorzystanie ekranów LED. Zapewniają one najwyższą jakość obrazu, a poziom jasności pozwala na ich zastosowanie zarówno wewnątrz pomieszczeń, jak i podczas imprez plenerowych.

Połączenie wielu wyświetlaczy o wąskich ramkach pozwala na stworzenie konstrukcji modułowych, dopasowanych kształtem i rozmiarem do wymagań otoczenia. Mogą zarówno tworzyć tło, jak i stanowić element wiodący. Podczas koncertów zapewniają doskonałą widoczność najdrobniejszych detali widzom stojącym w dużym oddaleniu od centrum wydarzeń, a wsparte kurtynami diodowymi i odpowiednią grą świateł potrafią w mgnieniu oka zmienić charakter i klimat widowiska.

Umiejętne wykorzystanie możliwości technicznej wymaga wytężonej pracy zgranego zespołu. Warto oprzeć się na podwykonawcach dysponujących bogatym portfolio, każde wydarzenie jest przecież inne, a jego realizacja rodzi odrębne problemy. Dlatego tak ważne jest w tej branży duże doświadczenie oraz zdolność szybkiego i elastycznego reagowania na zmieniające się warunki.

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: koncerty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy