Reklama

Polska telewizja cyfrowa w 2012 roku

Tunery cyfrowe za 99 zł z Biedronki, tablety telewizyjne oraz walka telewizji kablowych - jaki będzie rok 2012 w branży polskiej telewizji cyfrowej.

2012 rok upłynie pod znakiem skonsumowania małżeństwa ITI z CANAL+. W interesie niemal każdej stacji tematycznej jest obecność w ofercie nowej platformy. Wydaje się, że drugi co do wielkości gracz nie będzie kombinował z nazwą. Polacy doskonale znają markę CYFRY+. Najbardziej prawdopodobne, że platforma wróci do nazewnictwa z czasów fuzji z Wizją TV. Znowu będziemy mieli Nową CYFRĘ+. Nie podda się również Cyfrowy Polsat. Czym zaskoczy? Wiele wskazuje na to, że nowym kanałem muzycznym, autorskimi kanałami w HD i platformą tabletową.

Muzyczny kanał od Polsatu

Reklama

Krążą plotki, że Telewizja Polsat nie zamierza poprzestać na obecnej paczce kanałów tematycznych - przymierza się do kolejnych. Jedną z nowości ma być stacja o profilu muzycznym. Wydaje się to naturalne, bo w ostatnim czasie dużą popularnością cieszył się "Must be the music". Za powstaniem kanału przemawia również sukces warszawskiego sylwestra. Imprezę oglądało 3,5 mln widzów, podczas gdy konkurencyjną w TVP2 z Wrocławia o 2 mln widzów mniej. Wydaje się, że kanał muzyczny Polsatu postawi na trochę inny styl niż Viva Polska czy Eska.TV. Raczej będzie to telewizja z wieloma polskimi utworami i koncertami, które po ściągnięciu Niny Terentiew stały się specjalnością Polsatu.

Wszystko w rękach UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma zdecydować, czy fuzja n i CYFRY+ nie ograniczy konkurencji. Wydaje się, że zaskoczenia nie będzie i decyzja będzie pozytywna dla platform. W końcu o milion więcej abonentów ma Cyfrowy Polsat, a drugie tyle operatorzy kablowi. Monopol nam grozi, ale mimo to UOKiK może zaskoczyć w szczegółach. Połączona platforma cyfrowa będzie dysponować na wyłączność prawie całą paletą praw filmowych (dla wszystkich zainteresowanych będą dostępne tylko produkcje znane z HBO). Możliwe są rozstrzygnięcia, które nakażą odsprzedanie konkurentom części praw albo udostępnienia niektórych kanałów tematycznych.Większym kłopotem dla porozumienia może być kryzys ekonomiczny. Znany astrolog Krzysztof Jackowski twierdzi, że duże kłopoty ekonomiczne zaczną się w tym roku we Francji. Czy to zagrozi biznesowi z ITI? Niekoniecznie, bo fuzja to czysty zysk zarówno dla ITI, jak i CANAL+ - większe przychody, mniejsza walka o klientów.

Fuzja zrobi miejsce dla trzeciego gracza?

W sieci nie brakuje negatywnych komentarzy dotyczących fuzji n i CYFRY+. Wielu internautów twierdzi, że rynek wcale nie jest zabetonowany i do walki może przystąpić nowy gracz. W końcu zebranie niezadowolonych z poprzedniego połączenia platform dodało napędu Cyfrowemu Polsatowi. W tym kontekście interesujące są spekulacje dotyczące nowej platformy na polskim rynku, tym razem ze Wschodu. Inwestorzy ze Skandynawii, Rosji, Indii czy krajów arabskich dostrzegają potencjał polskiego rynku. Viasat od lat ma powody, żeby czuć się w Polsce niedowartościowany. Podobnie możliwy jest biznes joint-venture między jednym z działających w naszym kraju operatorów kablowych i funduszem inwestycyjnym ze Wschodu.

Zmiany w TVN

Odejście z Grupy ITI rodziny Wejchertów pociąga za sobą pewne konsekwencje. Część już zaszła (wycofanie się z "Tygodnika Powszechnego" i odejście Łukasza Wejcherta z zarządu Onetu). Na tym może się nie skończyć. Rodzi się pytanie o przyszłość kanału Religia.TV, również kojarzonego ze zmarłym współzałożycielem ITI. Jeśli CANAL+ zdecyduje się w przyszłości wykupić dodatkowe udziały w TVN, możliwe są dalsze zmiany personalne. Spekuluje się, że niektórzy menadżerowie już szukają sobie zapasowego miejsca pracy w TTV. Francuzi mogą zdecydować się na zmiany w kadrze zarządzającej. O ile CANAL+ będzie zależało na zwiększeniu stanu posiadania w TVN. Spółka ma pierwszeństwo, ale równie prawdopodobne, że zadowoli się samą platformą n. W innych europejskich krajach CANAL+ unika bowiem inwestycji w naziemne kanały.

Tabletowe platformy

Choć konkurencyjna platforma cyfrowa z nikim się nie łączy, to porównywalną inwestycją jest przejęcie Plus GSM przez Zygmunta Solorza-Żaka. Najbliższe miesiące twórca imperium Polsatu daje sobie czas na zrobienie porządku w telekomunikacyjnej firmie. Znany z oszczędnego podejścia Solorz-Żak już podobno stwierdził, że "za dużo Was". Stąd restrukturyzacja i zwolnienia wydają się niemal przesądzone. Tak samo jak przesądzone są wspólne inicjatywy z Cyfrowym Polsatem. Bo intencje jakie przyświecają szefowi wszystkich szefów to jeden pakiet płatnej telewizji niezależnie od posiadanego sprzętu.

Kwestią czasu jest niemal pełna paczka Cyfrowego Polsatu na tabletach oraz najciekawsze składniki w technologii DVB-H. Na razie sprawa jest w powijakach ze względu na skomplikowane umowy odnośnie praw autorskich. Łatwo sobie wyobrazić, że w kierunku "platformy tabletowej" pójdzie również n/CYFRA+ wraz z Orange. Gdy już tak się stanie, usługa multiroom będzie przeżytkiem. Przekaz satelitarny ma jednak ciągle przewagę co do miejsca na wiele kanałów w HD.

Internet czy satelita?

Przekaz internetowy staje się zresztą alternatywną metodą emisji wobec satelitarnej. To tutaj rozwija się coraz więcej nowych kanałów, których na satelicie na razie można szukać na próżno. Przykładem jest chociażby TVP Parlament albo ostatnio uruchomiona telewizja internetowa Gramy.TV. Choć koszty emisji drogą satelitarną tanieją, to dla wielu podmiotów są wciąż nie do przeskoczenia - także tych lokalnych i regionalnych. Można przypuszczać, że naprzeciw tym okolicznościom coraz bardziej będą wychodzić producenci sprzętu. Prawie każdy telewizor z wyższej półki umożliwia oglądanie filmów na YouTube. Z dostępem do sieci i telewizji na ekranach telewizorów jest coraz łatwiej, podobnie jak z sieciami WI-FI w gospodarstwach domowych.

Polsat zainwestuje w HD

Grupa Polsatu i Cyfrowy Polsat nie ma wyjścia - musi postawić na więcej treści w wysokiej rozdzielczości. Zarówno CANAL+, jak i TVN wszystkie najważniejsze kanały tematyczne emituje w tej jakości. Po fuzji to będzie podwójna siła. Kwestią czasu jest więc powstanie Polsat Sport Extra HD, Polsat Futbol HD, Polsat Cafe HD i Polsat Play HD. Nadawca nie może długo zwlekać, bo dla coraz większej grupy odbiorców emisja w SD zniechęca do oglądania stacji.

Walka o drugie miejsce

Operatorzy kablowi Vectra (775 tys. abonentów) i Multimedia Polska (726 tys. abonentów) stoczą bój o drugie miejsce na podium pod względem ilości klientów. Do kupienia będzie infrastruktura po sieci kablowej Aster, która łączy się z UPC Polska. Regulator dał zielone światło na fuzję, ale UPC Polska musi pozbyć się infrastruktury Aster w budynkach, gdzie występowały obie sieci. W grę wchodzi Warszawa, Kraków i Zielona Góra. Można się spodziewać, że zaciekły bój o nowe lokalizacje stoczą przede wszystkim Vectra i Multimedia Polska. Operatorom kablowym coraz trudniej jest pozyskać nowych klientów (praktycznie rynek jest nasycony). Dlatego walka na jakość i kanały HD jest tutaj możliwa!

Tunery... made in China w "Biedronce"?

Chińscy producenci tunerów do naziemnej telewizji cyfrowej szykują szturm na polski rynek. Prowadzone są zaawansowane negocjacje z dużymi sieciami supermarketów i hipermarketów w celu zaoferowania sprzętu po bardzo niskich cenach. Jedna z sieci sklepów już zamówiła 120 tys. tunerów, a dwie-trzy konkurencyjne finalizują rozmowy. Wszystko po to, aby zaatakować przed Euro 2012. Wyróżnikiem chińskich tunerów będzie cena... znacznie niższa niż 99 złotych.

Astra nie powiedziała ostatniego słowa

Mimo przewagi Eutelsatu w Polsce (za pośrednictwem tego satelity oferowane są wszystkie platformy cyfrowe) za wygraną nie daje Astra. Usilnie namawia polskich nadawców do inwestowania w transpondery na pozycji orbitalnej 19,2 stopni E. Blisko zwiększenia obecności jest ponoć telewizja publiczna. Kto wie, może doczekamy się paczki wszystkich regionalnych mutacji TVP Info na Astrze. To byłaby dobra wiadomość dla polskich odbiorców.

Daniel Gadomski, Janusz Sulisz

Źródło informacji

SatKurier

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: telewizja | 2012 | telewizja cyfrowa | cyfryzacja

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje