Reklama

Najpopularniejsza telewizja kablowa

Jak wyglądał polski rynek telewizji kablowej w 2009 roku? Która sieć kablowa ma najwięcej abonentów, kto jest liderem w dostarczaniu internetu i jaka usługa była najchętniej wybierana przez klientów?

Na koniec 2009 roku sześciu największych operatorów telewizji kablowej obsługiwało prawie 3,2 mln abonentów. W ciągu całego roku operatorom przybyło 102,5 tys. nowych klientów. Liderem pozostaje UPC Polska z liczbą ponad 1,090 mln abonentów - jednocześnie operator w całym roku pozyskał najwięcej (42,5 tys.) nowych klientów. Podobny wzrost (42 tys. klientów) zanotowała także sieć Vectra. Miniony rok do udanych nie zaliczy telewizja kablowa Aster, która w porównaniu z 2008 rokiem notuje spadek o 4 tys. ogólnej liczby klientów.

Reklama

Coraz większą popularnością wśród klientów kablówek cieszy się telewizja cyfrowa z kanałami HD oraz nowymi usługami (np. VOD, nagrywarka, przewodnik TV). Na koniec 2009 roku sześciu największych operatorów kablowych posiadało ponad 748 tys. użytkowników telewizji cyfrowej. W ciągu roku liczba klientów tej usługi zwiększyła się o prawie 320 tysięcy. Była to jednocześnie usługa, która zdobyła najwięcej nowych klientów.

Na rynku telewizji cyfrowej pozycję lidera utrzymuje telewizja kablowa Vectra, która w ciągu roku zdobyła 95 tys. abonentów telewizji cyfrowej. Jednak pod względem dynamiki wzrostu nowych klientów, rok 2009 należał do sieci UPC, która pozyskała prawie 150 tys. użytkowników oferty cyfrowej. Bardzo prawdopodobne jest, że w tym roku UPC pod względem abonentów telewizji cyfrowej wysunie się na prowadzenie.

Internet

Na koniec 2009 roku sześciu największych operatorów kablowych posiadało ponad 1,342 mln abonentów usługi Internetowej. W ciągu roku przybyło 205 tys. nowych abonentów tej usługi. W segmencie szerokopasmowego internetu miniony rok zdecydowanie należał do sieci UPC Polska, która jako pierwsza zaoferowała internet o prędkości do 120 Mb/s. Operator utrzymał pozycję lidera pod względem liczby abonentów (406,6 tys.), a w całym 2009 roku pozyskał najwięcej nowych abonentów Internetu (72,6 tys.).

Telefon

Kablówki dobrze radzą sobie także na rynku usług telefonii stacjonarnej. Pod koniec 2009 roku sześciu największych operatorów posiadało ponad 554,4 tys. abonentów telefonii stacjonarnej. W ciągu roku przybyło 87,4 tys. nowych użytkowników tej usługi. Liderem w tym segmencie jest sieć Multimedia Polska.

Warto zwrócić uwagę, że sieć Aster oprócz telefonii stacjonarnej oferuje także telefon komórkowy. Na koniec roku z tej usługi korzystało 38 tys. klientów, co oznacza, że w ciągu roku przybyło 30 tys. nowych użytkowników. Telefonię komórkową oferuje także sieć Inea, ale na razie brak informacji o liczbie klientów.

Jaki będzie rok 2010?

W tym roku przed operatorami telewizji kablowej ważne zadanie - zachęcić obecnych użytkowników telewizji analogowej do przesiadki na nowoczesną telewizję cyfrową. Wyniki za 2009 roku pokazują, że cyfra cieszyła się największą popularnością w 2009 roku. Polacy zmieniali stare telewizory na nowe, więc przy okazji decydowali się na cyfrowe usługi (m.in. z kanałami HD). Zdobycie kolejnych klientów będzie wymagało przygotowania atrakcyjnych promocji. Na takie można liczyć zamawiając kilka usług u jednego operatora (np. telewizję plus internet, plus telefon).

Z kolei klienci kablówek w tym roku mogą liczyć na coraz szybszy internet w tej samej cenie oraz poszerzenie oferty telewizji cyfrowej. Operatorzy będą nie tylko rozwijać swoje oferty programów telewizyjnych (wprowadzając m.in. kanały HD) ale także dodatkowe usługi w zakresie wideo na życzenie (VOD). Jak na razie niestety domowe wypożyczalnie nie należą do najtańszej rozrywki.

Media2

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje