Reklama

Kino 5D w Polsce

W Polsce otwarte zostało trzecie już kino 5D. Tak, 5D. Co to oznacza? Widz, oglądając film, ma możliwość odczuć zapach, warunki atmosferyczne i ruch widziany na ekranie.

Już wiemy, że w 2010 roku do naszych domów trafią filmy i telewizory 3D - jeśli do tego dojdzie, kina oferujące dotychczas "standardową" rozrywkę 3D będą musiały znaleźć nowe sposoby na przyciągnięcie widzów. Ratunkiem może okazać się kino 5D.

Reklama

Inne 3D

Fenomen kina 5D polega na tym, że siedząc na sali, możemy odczuć, to co wyświetlane jest na ekranie, łącznie z panującą w filmie pogodą, czy to przez ciepły podmuch wiatru czy przez krople deszczu. Czujemy zapach gleby w mrocznym tunelu, przez który przemieszcza się główny bohater. Fotele, na których siedzi widz, poruszają się imitując ruchy widziane na ekranie. Dodatkowo widzowie zakładają na nos okulary 3D - podobnie jak przy projekcji trójwymiarowych filmów.

W odróżnieniu od tradycyjna technologii 3D, która wykorzystuje dwa odmiennie zabarwione szkła by każde z oczu widziało inny obraz, nadając wrażenie głębi, w kinie 5D użyta została polaryzacja liniowa. Widz zakłada okulary z filtrami polaryzacyjnymi, a na ekranie wyświetlane są dwa obrazy.

W efekcie dociera do niego taki sam obraz, jak gdyby osobiście znajdował się na planie filmowym. Zdolność człowieka do widzenia stereoskopowego powoduje, że powstaje złudzenie głębi, wyświetlana scena staje się bardziej realistyczna, a obraz wręcz "wychodzi" z ekranu.

Polska w trzech wymiarach

Pierwsze polskie kino "piątego wymiaru" otwarto w centrum handlowym Fort Wola w Warszawie, drugi tego typu ośrodek - w okolicy Promenady Gwiazd w Międzyzdrojach. Teraz przyszła pora na Poznań, gdzie 23 września w galerii Green Point, otwarte zostanie Kino 5D Extreme. Zastosowane w nim rozwiązania umożliwiające symulację zapachu, ruchu i tak dalej, są dostępne zaledwie w kilku obiektach w Europie. Czwarte kino 5D ma zostać otwarte 20 listopada w miejscowości Zator.

INTERIA.PL

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: Polsko!

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje