Blu-ray coraz popularniejszy

Z danych organizacji Blu-ray Disc Association (BDA) wynika, że wydatki poniesione przez koncerny elektroniczne i hollywoodzkie wytwórnie na promowanie formatu Blu-ray zaczynają się powoli zwracać.

Zdaniem Andy'ego Parsonsa, starszego wiceprezesa BDA, kosztujące łącznie 200 milionów dolarów kampanie reklamowe przyczyniły się do tego, że odtwarzacze Blu-ray trafiły na sam szczyt listy życzeń Amerykanów. W przypadku właścicieli telewizorów z obsługą HD urządzenia te stały się nawet obiektem pożądania numer 1. Według danych firmy Zogby International plasują się one na drugim miejscu - głównym życzeniem amerykańskich klientów jest posiadanie drugiego telewizora HD.

Dla BDA ważniejszy jest jednak fakt, że wyniki sondażu znajdują odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży. Okazuje się bowiem, że tylko w ciągu weekendu następującego po tegorocznym Dniu Dziękczynienia (27 listopada) sprzedano prawie 150 tysięcy samodzielnych odtwarzaczy Blu-ray. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku jest to wzrost o gigantyczne 300 procent.

Reklama

W Europie jedna z sieci sklepów z elektroniką użytkową starała się rozkręcić popyt na sprzęt Blu-ray, oferując pewien model odtwarzacza za około 180 euro.

BDA nie podaje jednak wyników sprzedaży obsługującej ten format konsoli PlayStation 3. Stowarzyszenie było wielokrotnie krytykowane za uwzględnianie w swoich sondażach urządzeń PS3, gdyż tak naprawdę nie da się stwierdzić, ilu nabywców używa ich w roli odtwarzacza Blu-ray.

Ponadto podczas ubiegłorocznego sporu ze zwolennikami standardu HD DVD organizacja BDA reklamowała konsolę PS3 jako korzystny cenowo odtwarzacz Blu-ray, wywołując niezadowolenie wśród producentów samodzielnych urządzeń.

Wraz ze wzrostem sprzedaży odtwarzaczy Blu-ray zwiększył się również popyt na filmy zapisane w tym formacie. Z danych firmy Home Media Research wynika, że w październiku miesięczna sprzedaż krążków Blu-ray na rynku amerykańskim po raz pierwszy przekroczyła granicę dwóch milionów sztuk. Dla porównania w październiku ubiegłego roku płyty Blu-ray rozeszły się w 470 tysiącach egzemplarzy - to mniej niż jedna czwarta tegorocznej wartości.

W USA sprzedano już łącznie (do listopada) ponad 20 milionów krążków, z czego 70 proc. tylko w tym roku. Udane zakończenie roku to między innymi zasługa wytwórni Warner Home Entertainment, która 9 grudnia rozpoczęła dystrybucję filmu "Mroczny rycerz". Na całym świecie sprzedano już ponad 1,7 miliona dysków Blu-ray z tym tytułem.

Tylko pierwszego dnia sprzedaży w USA przez lady sklepowe przewinęło się 600 tysięcy krążków Blu-ray z najnowszym sequelem "Batmana" - to nowy rekord. Należy jednak wspomnieć, że w tym samym dniu "Mroczny rycerz" na płytach DVD znalazł trzy miliony nabywców.

HeiseOnline
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy