Sztuczna inteligencja odkryła coś ważnego w kosmosie. Bez udziału ludzi!

Naukowcy donoszą, że po raz pierwszy na świecie sztuczna inteligencja nie potrzebowała ingerencji człowieka w badaniach kosmosu. AI samodzielnie odkryła supernową.

Według naukowców pierwszy raz sztuczna inteligencja wykryła, potwierdziła, sklasyfikowała i ogłosiła odkrycie supernowej i to bez ingerencji człowieka w cały proces.

Nowa AI i przełom w badaniach kosmosu

Naukowcy z kilku państw stworzyli nowy system sztucznej inteligencji Bright Transient Survey Bot (BTSbot). Aby wytrenować algorytm uczenia maszynowego wykorzystali oni ponad 1,4 miliona obrazów z prawie 16 000 źródeł.

Według specjalistów system pozwala na automatyzację procesu odnajdywania wybuchów gwiazd, dzięki czemu prędkość dokonywania odkryć znacznie przyspiesza, dodatkowo niweluje się błąd ludzki.

- Ostatecznie usunięcie ludzi z procesu zapewni zespołowi badawczemu więcej czasu na analizę swoich obserwacji i opracowanie nowych hipotez wyjaśniających pochodzenie obserwowanych przez nas kosmicznych eksplozji - powiedział dr Adam Miller z Northwestern University.

Jak dodaje Nabeel Rehemtulla z Northwestern: - To znacznie usprawnia szeroko zakrojone badania nad supernowymi, pomagając nam lepiej zrozumieć cykle życia gwiazd i pochodzenie pierwiastków, które tworzą supernowe, takich jak węgiel, żelazo i złoto.

Sztuczna inteligencja samodzielnie odkrywa supernową

Nowy system BTSbot odkrył supernową, która otrzymała nazwę SN2023tyk. Dane pochodziły z Zwicky Transient Facility (ZTF) - jest to automatyczna kamera skanująca niebo, która zlokalizowana jest w Kalifornii w USA.

BTSbot otrzymał olbrzymią dawkę danych 3 października, a odkrycia dokonał w zaledwie dwa dni później, czyli 5 października. Następnie sztuczna inteligencja nawiązała połączenie z innymi automatycznymi instrumentami i potwierdziła swoje odkrycie. Dalej sklasyfikowała je jako supernową typu Ia oraz wygenerowała raport dla naukowców 7 października.

- ZTF działa od sześciu lat i w tym czasie ja i inni astronomowie spędziliśmy ponad 2000 godzin na wizualnym sprawdzaniu kandydatów i ustalaniu, który z nich należy dalej obserwować za pomocą spektroskopii. Dodanie BTSbota do naszej pracy wyeliminuje potrzebę spędzania czasu na sprawdzaniu tych kandydatów - mówi dr Christoffer Fremling z Kalifornijskiego Instytutu Technologii.

Astronomowie, badając supernowe, muszą wizualnie sprawdzić gigantyczną ilość danych, które wciąż są dostarczane przez automatyczne teleskopu. Cały proces jest niezwykle pracochłonny. Szacuje się, że badacze do tej pory odkryli dopiero niewielki ułamek wszystkich supernowych występujących w kosmosie.

Naukowcy podkreślają, że analiza supernowych typu Ia jest niezwykle istotna w badaniach Wszechświata, ponieważ mogą one służyć do pomiarów rozszerzania przestrzeni kosmicznej. Nowy system pozwoli skupić się astronomom na interpretacji danych i odkrywaniu nowych kosmicznych zależności.

Dowiedz się więcej na temat: Sztuczna inteligencja | Kosmos | Supernowa | odkrycia naukowe