Loty kosmiczne mogą skomplikować życie astronautom płci męskiej

Naukowcy odkryli, że loty kosmiczne mogą zaostrzyć zaburzenia erekcji. Te niepokojące ustalenia mają związek z promieniowaniem kosmicznym, a także ze stanem nieważkości.

Specjaliści, którzy przeprowadzali badania na szczurach w symulowanych warunkach kosmicznych, ujawnili, że promieniowanie kosmiczne i stan nieważkości może doprowadzić do uszkodzeń tkanek naczyniowych, które związane są z zaburzeniami erekcji

Jak się okazało, negatywne skutki kosmicznego lotu mogą być odczuwalne nawet rok po tym wydarzeniu.

Loty kosmiczne komplikują fizjologię człowieka

- Chociaż zaburzenia erekcji dotykają ponad połowę mężczyzn w wieku powyżej 40 lat i stanowią ważny czynnik satysfakcji z życia, wpływ podróży kosmicznych na erekcję jest nadal niejasny. Odkrycia te wskazują, że symulowany lot kosmiczny powoduje długotrwałe upośledzenie funkcji erekcji nerwowo-naczyniowej, co ujawnia nowe ryzyko dla zdrowia, które należy wziąć pod uwagę podczas eksploracji kosmosu - pisze zespół kierowany przez dr Manuellę Andrade z Florida State University.

Naukowcy wskazują, że człowiek wyewoluował na Ziemi, a organizm przystosował się do określonej siły grawitacji. Ponadto ziemska atmosfera ochrania całe życie na Błękitnej Planecie przed niszczycielskim promieniowaniem kosmicznym.

Wcześniejsze badania wykazały, że w środowisku kosmicznym ludzka fizjologia zaczyna się psuć. Efektem jest m.in. utrata gęstości kości i mięśni, zwiększone ryzyko zachorowania na raka, redystrybucja płynów, czy nawet nadmierne wzdęcia, które mogą bardzo utrudnić skomplikowane prace mające miejsce w kosmosie.

Zespół naukowców wskazał także, że zdrowie seksualne jest szczególnym obszarem, który do tej pory został zaniedbany w kwestii badań zdrowia i kosmosu. Jak piszą naukowcy: "Według naszej wiedzy, to badanie jest pierwszym badaniem wpływu rzeczywistych lub stymulowanych lotów kosmicznych na tkanki istotne dla funkcji erekcji".

Badacze dodali: "Najbardziej szkodliwe zmiany w reaktywności naczyń zostały spowodowane głównie przez galaktyczne promienie kosmiczne, które zaobserwowano po dłuższym okresie rekonwalescencji po symulowanym locie kosmicznym. Wyniki te sugerują, że funkcje nerwowo-naczyniowe tkanek erekcyjnych mogą być upośledzone przez pozostałą część okresu zdrowia seksualnego astronautów po powrocie na Ziemię z długotrwałej eksploracji kosmosu".

Z drugiej strony badacze zauważają, że wszelkie powstałe nieprawidłowości mogą się cofnąć do stanu sprzed lotu.

Wyniki badań zostały opublikowane w prestiżowym czasopiśmie naukowym The FASEB Journal.

Dowiedz się więcej na temat: człowiek | Kosmos | zdrowie