Japońska sonda blisko celu. Lądowanie na Księżycu w przyszłym miesiącu

Japońska misja kosmiczna „Księżycowy Snajper” weszła w decydującą fazę. Jak podaje Japońska Agencja Badań Kosmicznych (JAXA), SLIM osiągnął orbitę Księżyca i jest na najlepszej drodze, by wykonać precyzyjne lądowanie. Sonda przesłała już pierwsze zdjęcia powierzchni Srebrnego Globu.

Japońska misja księżycowa

W Boże Narodzenie japońska sonda Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) osiągnęła orbitę Księżyca. Stanowi to niezwykle ważny krok w kierunku udanego lądowania na powierzchni Srebrnego Globu, które ma nastąpić już w przyszłym miesiącu. Inteligentny lądownik został nazwany „Księżycowy Snajper”, ponieważ głównym celem misji jest demonstracja precyzyjnego lądowania w odległości do 100 metrów od wyznaczonego celu.

Zazwyczaj lądownik ma bardzo dużo miejsca, by swobodnie wykonać manewr zejścia. Agencje wyznaczają przeważnie zasięg o promieniu jednego kilometra. Jeżeli lądowanie się powiedzie, Japonia stanie się dopiero piątym krajem, któremu udało się wylądować na naszym naturalnym satelicie. Do tej pory dokonały tego: Stany Zjednoczone, Rosja, Chiny i Indie.

Lądownik „Księżycowy Snajper” przesyła pierwsze zdjęcia

Nie tylko udało się osiągnąć orbitę Księżyca, ale również sonda przesłała pierwsze zdjęcia jego powierzchni. JAXA na swoim koncie X opublikowała monochromatyczne, ale niezwykle szczegółowe zdjęcia kraterów księżycowych.

Japońskiej Agencji Kosmicznej po udanym lądowaniu przede wszystkim chce zbadać skład skał w kraterze uderzeniowym zwanym Shioli. Znajduje się on na południe od Morza Spokoju. Analiza księżycowej gleby ma pomóc rozwiązać zagadkę pochodzenia naszego naturalnego satelity.

Lądownik znajduje się w drodze na Księżyc od 6 września 2023 roku. Wraz z postępem technologii i coraz śmielszymi planami kolonizacji naszego naturalnego satelity rośnie potrzeba opracowania metody precyzyjnego lądowania. Dlatego japońska misja traktowana jest jako przełomowa.  Co więcej, naukowcy mają nadzieję, że precyzja sondy SLIM ułatwi pobieranie próbek wiecznej zmarzliny księżycowej, co pozwoli odkryć tajemnice księżycowych zasobów wody.