Amatorzy znaleźli 15 rzadkich „aktywnych asteroid”. Wyjątkowe odkrycie

Ponad 430 000 zdjęć przejrzanych przez 8 000 ochotników. Efekt? Znalezionych zostało 15 rzadkich obiektów. Niektóre z tych asteroid wykazują „aktywność” – przypominają ogony komet lub otoczki gazu i pyłu. Poszukiwania odbyły się w ramach projektu NASA Active Asteroids.

Układ Słoneczny skrywa wiele zagadek

Mimo że jesteśmy jego częścią, to w dalszym ciągu nie do końca zdajemy sobie sprawę ze wszystkich obiektów znajdujących się w obrębie Układu Słonecznego. W ramach projektu NASA Active Ateroids ogłoszono odkrycie aż 15 aktywnych steroid, które podważają konwencjonalną wiedzę na temat naszego układu planetarnego.

Artykuł dotyczący prowadzonych badań został opublikowany w czasopiśmie „The Astronomical Journal”. Współautorami publikacji jest dziewięciu ochotników, którzy przyczynili się do odkrycia rzadkich obiektów. Jest to niezwykłe wyróżnienie dla astronoma-amatora. Ponad 8000 ochotników przejrzało 430 000 zdjęć z Kamery Ciemnej Energii (DECam) teleskopu Victoria M. Blanco w Chile.

Projekt Active Asteroids

Projekt Active Asteroids, czyli skąd wzięła się woda na Ziemi? To inicjatywa NASA mająca na celu odnalezienie wszelkich aktywnych asteroid w Układzie Słonecznym. Naukowcy przypuszczają, że są one prawdopodobnie źródłem wody na Ziemi, jednak, aby to potwierdzić, muszą odnaleźć jak najwięcej tych skalistych obiektów. Następnie będzie można na podstawie ich orbit zmapować rozmieszczenie wody w Układzie Słonecznym.

Aktywne asteroidy to niezwykłe obiekty przypominające swoim wyglądem komety. Mogą mieć widoczne zarówno komy, jak i ogony złożone z otaczającego kometę gruzu. To właśnie te cechy skłaniają naukowców do ustaleń, że na tych obiektach znajduje się woda.

Zbadanie ich dostarczy niezbędnych informacji na temat ewolucji oraz kształtowanie się Układu Słonecznego, w tym właśnie pochodzenia wody na Ziemi. Co więcej, aktywne asteroidy mogą w przyszłości pomóc w dalszej eksploracji kosmosu. Te same złoża lodu, które powodują ogony do złudzenia przypominające warkocze kometarne, mogą posłużyć do produkcji tlenu bądź paliwa do rakiet.

Projekt rozpoczął się w 2021 roku i dotychczas ukazało się w związki z nim sześć publikacji, a następne są w przygotowaniu. Na samym początku okazało się, że kamery ciemnej energii idealnie sprawdzają się w identyfikowaniu aktywności na bardzo małych obiektach. Dlatego też, do tych badań aktualnie wykorzystywane są teleskopy właśnie tego typu.

Dowiedz się więcej na temat: komety | asteorida | Układ Słoneczny | NASA | Ziemia