2 tygodnie – tyle trwało stworzenie aplikacji ratującej życie pacjentów podczas pandemii koronawirusa

Codzienne życie milionów ludzi na całym świecie zostało wywrócone do góry nogami wskutek pandemii koronawirusa. Walka z ogólnoświatowym kryzysem epidemicznym przybiera najrozmaitsze formy, a wielu z nas zadaje sobie pytanie, czy skuteczną bronią w niwelowaniu skutków pandemii COVID-19 mogą być innowacje technologiczne. Okazuje się, że tak – jest to możliwe m.in. dzięki aplikacjom mobilnym.

Nie można tutaj nie wspomnieć o polskiej firmie Startup Development House, która pokazała, że niemożliwe nie istnieje. Mogłoby się wydawać, że zaprojektowanie i wdrożenie gotowego produktu na rynek trwa długie miesiące, jednak wcale nie musi tak być. Cały proces można skrócić do zaledwie kilkunastu dni, a za powodzenie projektu odpowiada agile management.

Aplikacja gotowa w 2 tygodnie - to nie żart

Z prośbą o zrealizowanie niecodziennego zlecenia do Startup Development House zgłosiła się nigeryjska firma Grace Lake Partners (GLP), obecna na tamtejszym rynku inwestycyjno-doradczym od 2014 roku. Jej celem było stworzenie funkcjonalnej aplikacji mobilnej, która miałaby realny wpływ na łagodzenie skutków pandemii w Nigerii, gdzie sytuacja wciąż jest niestabilna. Z uwagi na to, że koronawirus łatwo się rozprzestrzenia, ryzyko zakażenia rośnie w większych skupiskach ludzi. Dlatego też nigeryjskim inwestorom zależało na stworzeniu aplikacji, która ograniczyłaby konieczność przemieszczania się. Tak oto powstała aplikacja SocialHealth, która umożliwia umówienie wizyty lekarskiej, wideorozmowę ze specjalistą oraz wypisanie e-recepty. Warto zaznaczyć, że jest to pierwszy tego typu projekt wdrożony w Nigerii, w dodatku w tak ekspresowym czasie.

Elastyczność kluczem do sukcesu

Jak można osiągnąć tak wielki sukces w tak krótkim czasie? Tworzenie standardowych aplikacji trwa o wiele dłużej niż miało to miejsce w przypadku narzędzia SocialHealth, co wiąże się z czasochłonnym projektowaniem i wdrażaniem produktu do powszechnego użytku. W przypadku współpracy z nigeryjską firmą wykorzystano wieloletnie doświadczenie w tworzeniu nowoczesnych rozwiązań IT dla startupów, które głównie skupiają się na szybkim identyfikowaniu potrzeb klientów, prototypowaniu i wdrażaniu gotowych projektów w życie.

Strategia Startup Development House w kreowaniu innowacyjnych rozwiązań w dużej mierze opiera się na skoncentrowaniu działań zespołu specjalistów wokół najważniejszych aspektów  technologicznych, co pozwala skutecznie skrócić czas oczekiwania na gotowy produkt. Przez to np. design SocialHealth może nieco odbiegać od standardów, jednak główny cel, tj. szybkie udostępnienie aplikacji nigeryjskim lekarzom i pacjentom, został osiągnięty.

W pełni bezpieczna aplikacja

Zapewnienie odpowiedniego poziomu zabezpieczeń danych osobowych użytkowników aplikacji było jednym z kluczowych elementów podczas jej tworzenia, co zostało w pełni zrealizowane. Wszystkie dane pacjentów są szyfrowane, podobnie zresztą jak połączenia, w których SocialHealth pośredniczy. Warto również zaznaczyć, że aby skorzystać z aplikacji nie trzeba jej pobierać - jest to program z rodzaju Progressive Web App (PWA), który działa z poziomu przeglądarki. Dodatkowo interfejs SocialHealth jest na tyle uproszczony, aby proces rejestracji pacjentów i lekarzy czy wystawianie elektronicznych recept przebiegał szybko i sprawnie. Co ważne, specjaliści ze Startup Development House dołożyli wszelkich starań, aby aplikacja była dostosowana do procedur dla lokalnej służby zdrowia - wzięto pod uwagę m.in. wymóg obecności podpisu lekarza na e-recepcie.

Nowoczesne technologie w walce z pandemią

Jak widać, innowacje okazują się ogromnie przydatne w walce z negatywnymi skutkami pandemii koronawirusa, ale nie tylko. Wielu nigeryjskich pacjentów zmaga się na co dzień z innymi chorobami zakaźnymi, które mogą być równie groźne dla zdrowia jak COVID-19. Dlatego tak ważne udzielanie pacjentom porad medycznych w sposób zdalny, bez podejmowania niepotrzebnego ryzyka zakażenia.

Globalna pandemia zmieniła sposób funkcjonowania nie tylko służb medycznych, ale również podmiotów działających w innych sektorach gospodarki. Organizacja pracy w wielu przedsiębiorstwach uległa zmianie, wymuszając niejednokrotnie przejście w tryb pracy zdalnej, w czym nieocenioną pomocą okazują się innowacje IT.

Rewolucja technologiczna

Firmy, które jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19 zainwestowały w transformację cyfrową, okazały się prawdziwymi zwycięzcami. Trudna sytuacja epidemiologiczna wymusiła na wielu podmiotach reorganizację i automatyzację wielu procesów, czego nie da się skutecznie przeprowadzić bez modernizacji rozwiązań technologicznych. Czas jest tutaj na wagę złota, dlatego tak ważna jest szybka reakcja przedsiębiorców z sektora handlowego, usługowego czy gastronomicznego, którzy wciąż nie zdecydowali się na krok w stronę innowacji IT.

Jak wybrać partnera biznesowego?

Czym kierować się przy wyborze partnera z branży IT? Biznesowe relacje mogą mieć krótko- lub długofalowy charakter, w zależności od indywidualnych potrzeb klienta. Jakie czynniki powinny okazać się decydujące?

Doświadczenie w branży

Nie ma lepszej rekomendacji dla dostawcy usług IT niż pozytywne opinie zadowolonych klientów. Przed zawarciem umowy warto zatem przeanalizować portfolio potencjalnego partnera biznesowego, skupiając się na doświadczeniu w realizacji projektów krajowych z kontrahentami działającymi w różnych sektorach gospodarki. Nie bez znaczenia jest również znajomość specyfiki pracy ze startupami, jak i wielkimi korporacjami, których wymagania diametralnie się od siebie różnią.

Metody zarządzania projektami

Kluczowym elementem decydującym o wyborze konkretnego partnera IT jest zdolność do szybkiego dostosowywania zakresu i formy podejmowanych działań do polityki firmy Klienta, jej budżetu finansowego czy też ograniczeń czasowych. Znajomość skutecznych technik menadżerskich na czele z Agile czy Scrum pozwala szybko reagować na dynamicznie zmieniającą się sytuację na rynku.

Nowoczesne technologie i zespół specjalistów Wybierając partnera IT warto zwrócić uwagę na biegłość w stosowaniu nowoczesnych technologii oraz obecność specjalistów, bez których wdrożenie innowacyjnych rozwiązań nie może mieć miejsca. Zgrany zespół złożony z developerów, strategów produktowych, product designerów, project managerów i testerów Quality Assurance to podstawa udanego przedsięwzięcia, podobnie jak umiejętność wykorzystania wysokich kompetencji specjalistów w oparciu o wymagania stawiane przez Klienta.

Umiejętność współpracy na arenie międzynarodowej

Powszechny dostęp do Internetu umożliwia realizację projektów wykraczających poza rynki krajowe, a duże doświadczenie w projektach zagranicznych najczęściej jest równoznaczne z nieprzeciętnymi umiejętnościami komunikacyjnymi przy jednoczesnym zachowaniu środków bezpieczeństwa systemu. Co ważne, obecność projektów międzynarodowych w portfolio firmy IT to również szansa na wydajną pracę zdalną, która pozwala zachować płynność w realizacji zadań.

Trudna sytuacja epidemiologiczna na świecie spowodowała konieczność przyspieszenia prac nad innowacyjnymi projektami IT, które przed pandemią opierały się na tworzeniu dokładnej i czasochłonnej specyfikacji. Dziś zdecydowanie bardziej prawdopodobnym scenariuszem wydaje się nacisk na szybkie prototypowanie i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań cyfrowych popartych doświadczeniem w pracy z różnymi podmiotami. Teraz liczy się przede wszystkim błyskawiczny czas realizacji inwestycji zgodnych z wymaganiami klienta.

 

Aby dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z nami.

 

Cezary Zbierzchowski

Innovation Manager w Startup Development House



Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje