Sony A700 - głowa rodziny

Podczas testów wykorzystaliśmy standardowy obiektyw zmiennogniskowy SAL-16105 16-105 mm (F.3,5 - 5,6), dodatkowy grip VG-C70AM ułatwiający wykonanie zdjęć pionowych i moduł GPS-CS1KA umożliwiający precyzyjną lokalizację miejsc, w których wykonano fotografie.

A 700 dysponuje matrycą CMOS (23,5 x 15,6 mm) o rozdzielczości 12 megapikseli z systemem redukcji szumów, optycznym stabilizatorem obrazu Super Steady Shot oraz 11-punktowym autofokusem. Aparat może wykonywać zdjęcia z maksymalną prędkością 5 kl/s i współpracuje z wszystkimi obiektywami systemu alfa oraz odziedziczonymi w spadku Konica i Konica Minolta z mocowaniem bagnetowym typu A.

Reklama

Budowa i funkcje aparatu

O tym, że mamy do czynienia z "czymś lepszym" - półprofesjonalnym, nazwijmy to, aparatem klasy wyższej mogą nas przekonać już same jego rozmiary i ciężar. Chwyt aparatu jest, dzięki rewelacyjnie wyprofilowanemu gripowi, bardzo pewny, lecz nieco zbyt duża masa testowanego modelu może sprawić, że po długotrwałym fotografowaniu i wykonaniu większej liczby nietypowych ujęć poczujemy, iż nasze ręce po prostu się męczą.

Na przedniej ścianie A700, poniżej mocowania obiektywu znajdziemy przełącznik trybu ostrości pozwalający nam wybrać ustawienia autofokusa. AF pojedynczy sam ustawi i zablokuje ostrość po wciśnięciu spustu migawki do połowy. AF ciągły będzie po wciśnięciu spustu zmieniał ustawienia ostrości w zależności od warunków, a automatyczny tryb autofokusa samodzielnie przełączy aparat między trybami pojedynczym i ciągłym. Decydując się na tryb manualfokus będziemy mogli samodzielnie ustawić ostrość dzięki pierścieniowi na obiektywie. Bardzo pomocny okaże się też przycisk podglądu głębi ostrości (po drugiej stronie obiektywu). Funkcja ta pozwala zobaczyć w wizjerze aparatu obraz o wartości przysłony faktycznie użytej podczas wykonywania danego ujęcia.

Przyjrzyjmy się teraz układowi najważniejszych przycisków funkcyjnych na górnej ścianie aparatu. Centralną jej część zajmuje lampa błyskowa wraz ze stopką akcesoriów. Na lewo od lampy umieszczono pokrętło nastaw odpowiadające za wybór tradycyjnych trybów pracy aparatu - trybu automatycznego, trybu pierwszeństwa czasu/przysłony, trybu manualnego lub zapamiętanych ustawień własnych. Pokrętło pozwala też na ustawienie jednego z oferowanych przez A700 programów tematycznych. Są to: portret, krajobraz, makro, sport, zdjęcia nocne i zachód słońca. Na prawo od lampy błyskowej, w obudowie gripu znajdziemy klasycznie umiejscowione spust migawki oraz pokrętła regulacji czasu otwarcia migawki i wartości przysłony. Obok nich znajdują się przyciski odpowiadające za zmianę ustawień kompensacji ekspozycji (EV od -3 do +3 ze zmianą co 1/3), regulację balansu bieli i czułości.

Dostępne w A700 opcje balansu bieli (oprócz ustawienia automatycznego) obejmują tryby: światło dzienne, cień, chmury, żarówki, lampa błyskowa (każde z ww. ustawień może być dodatkowo regulowane w zakresie od -3 do +3) i świetlówki (regulacja od -4 do +4). Balans bieli można też ustawić za pomocą temperatury barwowej (w zakresie 2500 - 9900K), a także określić wartość filtra kolorowego. Ustawienia czułości aparatu umożliwiają wybór automatyczny lub ISO: 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 2000, 2500, 3200, 4000, 5000 i 6400.

Osobny przycisk oznaczony jako DRIVE odpowiada za wybór trybu zdjęć pojedynczych lub seryjnych (z prędkością 3 lub 5 ujęć na sekundę), uruchomienie samowyzwalacza (2 lub 10 s) oraz funkcji braketingu. Braketing przy zdjęciach seryjnych pozwala (po naciśnięciu i przytrzymaniu spustu migawki) na wykonanie kolejno trzech lub pięciu zdjęć z przesunięciem ekspozycji o 0.3, 0.5 lub 0.7 stopnia. Podobne możliwości daje też opcja braketingu przy zdjęciach pojedynczych. Atutem aparatu jest również możliwość fotografowania z braketingiem wybranego przez nas balansu bieli oraz braketingiem nasycenia kolorów (kolejno barwy: "niskie", "średnie" i "wysokie"). Osobny tryb pracy aparatu uruchamiany przyciskiem DRIVE odpowiada za fotografowanie przy pomocy dołączonego do A700 pilota. Gdy ustawimy już wszystkie niezbędne parametry, pilot pozwoli nam zdalnie zwolnić migawkę.

Na tylnym panelu aparatu, obok wizjera znajdziemy włącznik główny. Pod nim, po lewej stronie wyświetlacza umieszczono przyciski dostępu do menu, przycisk DISPLAY (wyświetlanie informacji na ekranie) oraz klawisze podglądu i usuwania zdjęć. Na prawo od ekranu znajduje się przełącznik trybu pomiaru światła (pomiar wielosegmentowy, centralnie ważony lub punktowy) połączony dość niefortunnie z przyciskiem uruchamiającym blokadę ekspozycji i funkcję synchronizacji lampy z długimi czasami naświetlania. Konieczność obsługi trzech tak różnych funkcji przy pomocy jednego przełącznika wprowadza sporo zamieszania i naraża nas na groźbę przypadkowej zmiany wcześniej dokonanych ustawień.

Podobnych zastrzeżeń nie można mieć natomiast do przełącznika zmiany auto/manualfokus - przytrzymując go, będziemy mogli ręcznie ustawić ostrość nawet jeśli przełącznik trybu ostrości bezpośrednio przy obiektywie ustawiony jest w pozycji autofokus. Równie bezboleśnie posłużymy się też joystickiem nawigacyjnym i przełącznikiem uruchamiającym mechanizm stabilizacji obrazu. Na pochwałę zasługuje również klawisz oznaczony jako Fn - po jego naciśnięciu uzyskamy natychmiastowy dostęp do menu podręcznego A700, o którym będzie jeszcze mowa w dalszej części testu.

Obsługę aparatu ułatwia również bardzo przycisk oznaczony literą C. Choć domyślnie uruchamia on ekran ustawień tzw. "Strefy twórczej" aparatu, to można przypisać mu samodzielnie dowolnie wybraną funkcję (regulację czułości, ekspozycji czy trybu pracy lampy błyskowej). "Strefa twórcza" obejmuje zaprogramowane fabrycznie style obrazów dostosowane do określonych warunków fotografowania. Style domyślne to: standard, intensywny (wzmocnione nasycenie i kontrast), neutralny (ostrość i nasycenie zmniejszone), Adobe RGB (obrazy w przestrzeni barw Adobe RGB), portret (kolor skóry), krajobraz (wzmocnienie nasycenia, kontrastu i ostrości) oraz czarno-biały.

W przypadku stylów standard, intensywny, neutralny i Adobe RGB, parametry takie jak kontrast, nasycenie i ostrość będziemy mogli dodatkowo regulować ręcznie (w skali od -3 do +3). W stylach portret i krajobraz, manualnie ustawimy na tej samej zasadzie także jasność i korekcję ekspozycji. W zależności od potrzeb, do "Strefy twórczej" A700 będziemy też mogli dodać style: czysty (fotografowanie przejrzystych obiektów), głęboki (obrazy o głębokich kolorach), pastelowy (jasne barwy), zachód słońca (czerwień zachodu), nocny widok (kontrast zmniejszony), jesienne liście (wzmocnienie czerwieni i żółci) oraz sepia.

Kończąc opis budowy i najważniejszych funkcji testowanego aparatu trzeba jeszcze wspomnieć o bardzo solidnie i estetycznie wkomponowanych w lewą część korpusu złączach HDMI, USB i Wideo oraz gniazdach studyjnej lampy, zasilającym i wężyka spustowego. Komora baterii umieszczona jest tradycyjnie w podstawie aparatu, a gniazdo kart pamięci po prawej stronie gripu.

Wizjer i wyświetlacz LCD

Gdy podczas robienia zdjęć spojrzymy w wizjer aparatu, zobaczymy w nim informacje o aktualnych ustawieniach autofokusa, lampy błyskowej, pomiaru ostrości i wartości kompensacji ekspozycji. Po wciśnięciu spustu migawki do połowy (jeśli nie zdecydujemy się na nastawy ręczne) w wizjerze pojawią się także informacje o czasie otwarcia migawki i wartości przysłony.

Główny wyświetlacz A700 (3 cale, 921 tys. punktów) poinformuje nas o bieżącym trybie pracy aparatu (P, A, S, M etc.), wartościach czasu/przysłony, wartości ekspozycji, trybie pracy lampy, czułości ISO, a także o tym, czy wykonujemy aktualnie zdjęcia pojedyncze, seryjne czy z braketingiem i jakie przyjęto ustawienia balansu bieli.

Dzięki wyświetlaczowi dowiemy się też o rozmiarze obrazów i ich jakości, a także o tym, jak miewa się bateria i ile zdjęć zmieści się jeszcze na karcie pamięci. Po wciśnięciu przycisku Fn na wyświetlaczu pojawią się dodatkowo skale kompensacji ekspozycji i siły błysku lampy, informacje o trybie pomiaru ostrości i uruchomionym aktualnie stylu twórczym.

Wszystkie parametry wyświetlone na ekranie (w wersji podstawowej i poszerzonej) mogą być przez nas regulowane w trybie podręcznego menu. Naciskając wspomniany wcześniej klawisz Fn uaktywnimy widoczne na wyświetlaczu pola, a przy pomocy joysticka będziemy mogli przemieszczać się między nimi i zmieniać poszczególne ustawienia.

Generalnie jakość wykonania i czytelność wyświetlacza A700 trzeba ocenić bardzo wysoko. Atutem ekranu jest też to, że wyświetlane na nim obrazy są dla nas widoczne nawet pod dużym kątem. Docenimy to szczególnie korzystając z wyświetlacza w trybie podglądu zdjęć. Pozwoli on wstępnie ocenić nasze fotograficzne dokonania i poinformuje (po naciśnięciu klawisza DISPLAY) o najważniejszych właściwościach zdjęcia.

Pełny histogram, uruchamiany za pomocą przycisku C, składa się z czterech elementów pokazujących ogólną luminację zdjęcia oraz jasność dla kolorów czerwonego, zielonego i niebieskiego. Dodatkowo w oknie histogramu, A700 udostępnia też dane dotyczące m.in. czasu, przysłony, czułości, balansu bieli, ekspozycji i trybu pracy lampy oraz autofokusa z jakimi wykonano dane zdjęcie. Za pewne niedociągnięcie można natomiast uznać fakt, że aparat pozbawiony jest funkcji live-wiev, która w lustrzankach tej klasy zaczęła już być właściwie standardem.

Menu aparatu

Bardzo obszerne menu główne A700 zbudowane jest z czterech zasadniczych zakładek: menu nagrywania, ustawień własnych, odtwarzania i ustawień aparatu. W pierwszej z zakładek regulować można rozmiar i format obrazu (4272 x 2848, 3104 x 2064, 2128 x 1424 w formacie 3:2; 4272 x 2400, 3104 x 1744, 2128 x 1200 w formacie 16:9), jego jakość (RAW, cRAW, RAW + JPEG, cRAW + JPEG oraz JPEG: X.FINE, FINE lub standardowy), określić krok ekspozycji (0,3 lub 0,5 EV), tryb błysku lampy (auto, błysk wypełniający, synchronizacja z długimi czasami, zdjęcia z lampą bezprzewodową, przebłysk) i jego siłę (w zakresie od -3 do +3 ze zmianą co 1/3) oraz górną (ISO 1600, 800 lub 400) i dolną (ISO 200 lub 400) wartość czułości.

Z omawianego poziomu menu można także uruchomić ciekawą funkcję D-Range Optimizer, która jest dodatkowym mechanizmem automatycznej analizy panujących warunków i korekty ustawień. D-Range Optimizer może pracować w trybie standardowym (reguluje jasność i kontrast całego kadru), zaawansowanym auto (reguluje kontrast i reprodukcję kolorów w każdym obszarze ekranu) i zawansowanym (regulacja kontrastu i kolorów w pięciostopniowej skali).

Odrębne regulacje dotyczą ustawień ostrości. Menu nagrywania pozwala wybrać AF automatyczny lub funkcję DMF (ręczne ostrzenie już po ustawieniu ostrości przez autofokus), określić obszar działania AF (szeroki, punktowy lub lokalny), wybrać nastawy dla wyzwalania migawki (wyzwalanie tylko po ustawieniu ostrości przez AF lub bez potwierdzenia ostrości), włączyć lub wyłączyć wspomaganie autofokusa i wyłączyć mechanizm nastawiania ostrości po naciśnięciu spustu migawki do połowy.

Ostatnie z najważniejszych regulacji dostępnych w omawianej zakładce menu dotyczą mechanizmu redukcji szumów w A700. Aparat zaoferuje nam w tym zakresie funkcje redukcji zakłóceń przy fotografowaniu z długimi czasami naświetlania lub przy dużej czułości ISO.

W zakładce menu ustawień własnych będziemy mogli samodzielnie przypisać poszczególnym przyciskom sterującym określone przez nas funkcje, ustawić prędkość AF ("duża" lub "mała"), włączyć/wyłączyć redukcję czerwonych oczu, wybrać kolejność kroków braketingu (od 0 EV lub w kolejności od małego do dużego naświetlania).

Zakładki menu odtwarzania i menu ustawień aparatu pozwolą nam na zakończenie regulować najbardziej podstawowe ustawienia aparatu: język, datę, jasność LCD, numerację zdjęć etc. i sformatować kartę pamięci.

Jak widać asortyment funkcji i ustawień A700 jest bardzo szeroki. W aparacie tej klasy nie powinno to dziwić, ale fotografując testowanym modelem można niekiedy napotkać na pewne praktyczne trudności, które sprawiają, że jego obsługa okazuje się mało czytelna.

Te same ustawienia regulowane mogą być bowiem na wiele sposobów , często przy pomocy tych samych przycisków funkcyjnych i równocześnie w kilku zakładkach menu głównego i podręcznego. Dobrym przykładem pewnych niejasności pojawiających się podczas użytkowania aparatu może być obsługa lampy błyskowej. Otóż flash przy ustawieniach P, A, S i M domyślnie działa w trybie auto i pole menu odpowiadające za wybór tego trybu jest nieaktywne. Podświetlone (i pozwalające na regulacje) są natomiast pola pozostałych trybów pracy lampy, przez co nie wiemy do końca jakie właściwie naprawdę są aktualne ustawienia flasha.

Jakość zdjęć

Fotografie wykonane testowaną lustrzanką tradycyjnie staraliśmy się ocenić pod kątem ich ostrości, nasycenia kolorystycznego i poziomu widocznych na nich szumów. A700 nawet w trudnych warunkach bardzo dobrze radzi sobie z ustawianiem ostrości i jest w stanie precyzyjnie odwzorować nawet najmniejsze detale obrazu. Wysoko należy też ocenić jakość kolorystyczną zdjęć - barwy fotografii są nasycone i plastyczne, bez zarzutów spisuje się balans bieli.

Aparat bardzo przyzwoicie wypada też pod względem poziomu zakłóceń widocznych na zdjęciach. Ziarno nie przeszkadza zbytnio w oglądaniu nawet tych fotografii, które wykonano przy dużej wartości ISO. Ciekawe jest jednak to, że na jakość zdjęć nie wpływa specjalnie wykorzystanie mechanizmu redukcji szumów. Zdjęcia wykonane po jego włączeniu i bez niego, nie różnią się praktycznie niczym co skłania do pytania, czy system ten jest w testowanym aparacie niepotrzebny czy zwyczajnie nieskuteczny?

Fotografowanie z dodatkowym gripem

Przeznaczeniem opcjonalnego gripu jest ułatwienie wykonywania zdjęć pionowych i trzeba przyznać, że VG-C70AM wywiązuje się z tego zadania całkiem poprawnie. Profil gripu umożliwia bardzo pewny chwyt i swobodę kadrowania dzięki czemu jego obsługa nie powinna sprawiać większych trudności. Mocowanie gripu do korpusu A700 odbywa się tradycyjnie, przy pomocy złącza wsuwanego do komory akumulatora aparatu i śruby wkręcanej w uchwyt statywu.

Grip wyposażony jest w dodatkowy zestaw najważniejszych przycisków sterujących: spust migawki, przednie i tylne pokrętła regulacyjne, klawisz regulacji ekspozycji, blokady AE, przełącznik AF/MF, joystick oraz przyciski dostępu do "Strefy twórczej" i menu podręcznego aparatu.

Decydując się na fotografowanie przy użyciu dodatkowego gripu zyskamy możliwość znacznego wydłużenia czasu pracy aparatu (VG-C70AM dysponuje komorą mieszczącą dwa akumulatory), ale też wydatnie zwiększymy rozmiary i masę aparatu. W modelach tej klasy wykorzystanie wszelkich dodatkowych akcesoriów jest jednak czymś całkowicie naturalnym i gabaryty gripu na pewno nie zniechęcą zaawansowanych fotografów, dla których A700 jest w końcu przeznaczona. Od przybytku głowa nie boli!

Fotografowanie z modułem GPS

Bardzo ciekawym dodatkiem do testowanego aparatu jest moduł GPS-CS1. Zadaniem tego niewielkiego, walcowatego urządzenia jest zapisywanie w wewnętrznej pamięci danych o swojej aktualnej pozycji dzięki czemu będziemy mogli poznać długość i szerokość geograficzną miejsca, w którym wykonaliśmy daną fotografię.

Korzystanie z urządzenia jest banalnie proste. Po naciśnięciu i przytrzymaniu włącznika (jest to jedyny przycisk funkcyjny modułu!) CS1 samodzielnie połączy się z systemem GPS i poinformuje nas o tym przy pomocy błyskającej co sekundę diody. Od tego momentu urządzenie będzie automatycznie, co ok. 15 sekund rejestrować i zapisywać swoją pozycję zwalniając nas całkowicie z konieczności jakichkolwiek dodatkowych ustawień. Wystarczy, że podczas robienia zdjęć będziemy mieli moduł przy sobie (w kieszeni plecaka lub przy pasku), a wszystko powinno zadziałać jak należy. Równie bezboleśnie przebiega też dostosowanie do współpracy z CS1 samego aparatu, w którym wystarczy tylko ustawić datę i godzinę. To wszystko.

Kłopotów nie powinniśmy mieć również gdy już skończymy robić zdjęcia i zapragniemy poznać szczegółową lokalizację miejsc, gdzie je wykonaliśmy. Aby to osiągnąć wystarczy równocześnie podłączyć do komputera moduł i aparat oraz poczekać, aż uruchomi się dołączone do CS1 oprogramowanie. Aplikacja GPS image tracker automatycznie przypisze zdjęciom zapisane przez moduł dane lokalizacyjne i umieści je na poziomie danych EXIF poszczególnych plików. Informacje te mogą następnie posłużyć do opublikowania zdjęć na internetowych mapach Google. Pomoże nam w tym program Picture Motion Browser, który otrzymamy wraz z A700.

Jak widać testowany moduł GPS nie pełni właściwie żadnych konkretnych funkcji fotograficznych i może być traktowany jedynie jako egzotyczny dodatek uprzyjemniający robienie zdjęć. Możliwości CS1 powinni jednak docenić ci, którzy na stronach internetowych korzystających z systemu map Google chwalą się zdjęciami ze swych wojaży. Prostota obsługi modułu z pewnością ułatwi im to zadanie.

Sony A700, specyfikacja techniczna:

Matryca: CMOS, 12 megapiseli

Mocowanie obiektywu: obiektywy Sony alfa oraz Konica i Konica Minolta z mocowaniem bagnetowym typu A 

Wyświetlacz: TFT 3 cale, 921 tys. punktów

Czułość: ISO 6400

Pamięć: Karty CF i Memory Stick Duo

Zasilanie: akumulator NP-FM500H

Wymiary: 141,7x104,8x79,7 mm

PLUSY:

+ duża liczba funkcji i ustawień

+ dobra jakość zdjęć

+ duży wybór dodatkowych akcesoriów

+ czytelny wyświetlacz

MINUSY:

- nieczytelna obsługa niektórych ustawień

- działanie systemu redukcji szumów

- brak funkcji live view

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy