Microsoft Surface Pro 4 kontra iPad Pro 12.9" – co jest lepsze?

Microsoft Surface Pro 4 kontra iPad Pro 12.9" /materiały prasowe

Kto stworzył lepsze urządzenie 2w1 – Microsoft ze swoim Surface Pro 4 czy Apple wydając na rynek iPad Pro z 12.9-calowym ekranem. Sprawdziliśmy oba urządzenia – oto nasza odpowiedź.

Reklama


iPad Pro 12.9" - krótki opis

Pad Pro ma 12.9-calowy ekran pracujący w rozdzielczości 2732 na 2048 pikseli. Na wyświetlaczu jest 5,6 mln pikseli - więcej niż na 15-calowym MacBooku Pro z ekranem Retina. Można zaryzykować stwierdzenie, że iPad Pro to nie tablet do domowego użytku, a sprzęt dla profesjonalistów. Większy ekran ma nie tylko dawać lepsze wrażenia z oglądania filmów, ale i pozwolić na pracę na dwóch aplikacjach jednocześnie. Wcześniej tego w tabletach Apple nie było.

Reklama

iPad Pro to największy sprzęt, na którym działa iOS. Jest też aż 80 proc. wydajniejszy od komputerów PC sprzedanych w poprzednim roku. A to dzięki nowemu układowi A9X, który jest kilkukrotnie szybszy od poprzedniego modelu. Tablet ma działać do 10 godzin z dala od gniazdka zasilania. Nowy iPad ma 6,9 mm grubości (znacznie mniejszy iPad Air jest tylko o 0,8 mm smuklejszy) i waży nieco ponad 700 gramów.

Microsoft Surface Pro 4 - krótki opis

Sprzęt ma 12.3-calowy ekran pracujący w rozdzielczości 2736 na 1824 pikseli, przykryty 0,4-milimetrową warstwą Gorilla Glass 4. Surface Pro 4 jest mniejszy w porównaniu do poprzednika, mimo że ma większy ekran.  Hybryda Microsoftu jest napędzana przez procesory Intel Skylake (Core M3, Core i5, Core i7) wspomagane przez 4, 8 lub nawet 16 GB pamięci RAM. W zestawie znajdziemy także dysk SSD o pojemności 128/256/512 GB. Dokładny test Surface Pro 4 naszego autorstwa można znaleźć pod tym linkiem



Dwie różne szkoły

Surface Pro 4 oraz iPad Pro to pozornie ta sama filozofia - próba stworzenie dobrego urządzenia 2w1. Ale to tylko teoria. W rzeczywistości oba urządzenia nie mogą być tym samym - głównie ze względu na ich poprzednie iteracje. iPad Pro to nic więcej niż iPad z większą przekątną ekranu. Sprzęt wygląda bardzo kuriozalnie (jak wielka książka dla dzieci lub deska do krojenia). Surface Pro 4 prezentuje się znacznie lepiej. Druga kwestia to systemy operacyjne.  Sprzęt Microsoftu korzysta z systemu Windows 10 - wiadomo, jest to platforma stworzona z myślą o komputerach. Tymczasem iPad Pro do iOS, system napisany pod tablety i smartfony. W czym tkwi problem?



App Store oczywiście ma znacznie więcej aplikacji niż Sklep Microsoftu (mówimy o natywnych aplikacjach wykorzystujących dotykowy ekran, nie o całej bibliotece programów dla systemu Windows). Jednak większość z nich (apki dla iOS) powstała z myślą o ekranie mniejszym niż gigantyczny panel mający prawie 13 cali. Niektóre apki prezentują po prostu źle, inne (gry) trudno ogarnąć na tak dużym ekranie. Nic zaskakującego, przerabialiśmy to w czasach, kiedy na polskim rynku pojawiło się wiele tabletów o podobnej przekątnej ekranu. Dzisiaj już nikt nie robi takiego sprzętu - jest ku temu powód.


Oba urządzenia mobilne korzystają z rysików oraz klawiatur. Oba peryferia działają poprawnie, ale w przypadku iPada dołączenie klawiatury to... coś "nienaturalnego". Tablet Apple z klawiaturą? Swego czasu sam Steve Jobs powiedział, że jeśli urządzenie z ekranem dotykowym korzysta z czegoś na kształt rysika, to nie jest to dobre urządzenie. Takie podejście nie pasuje do Apple i do ich iPada.  Klawiatura do urządzenia z systemem Windows? Normalna sprawa.

Co wygrało?

Gdyby to był pojedynek pt. "Kto zrobił lepszy tablet?", a w szranki stanąłby nowy, 9.7-calowy iPad i korespondujący z nim rozmiarem Surface - wygrałby ten pierwszy. Ale to nie jest takie starcie, Surface nie jest "odpowiednikiem iPada". W tym konkretnym przypadku iPad Pro wszedł na ring jako ten, który chce pokonać Surface’a. Nie udało mu się. Ta kategoria wagowa nie należy do Apple. Zwycięża Microsoft Surface Pro 4.

Ceny Surface Pro 4 zacznają się od 3999 zł. Ceny iPada Pro 12.9" zaczynają się od 3500 zł.


Dowiedz się więcej na temat: Microsoft Surface | iPad Pro

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje