Trzeci mały obiekt w układzie Kepler-167

Analiza danych z kosmicznego teleskopu Kepler pozwoliła na wykrycie dwóch egzoplanet w układzie Kepler-167. Jedna z nich to małe ciało skaliste.

W 2014 roku doniesiono o odkryciu dwóch planetarnych obiektów krążących w układzie Kepler-167. Te egzoplanety otrzymały oznaczenia Kepler-167b i Kepler-167c. Są to ciała małe, o masach zaledwie 3,3 i 2,8 mas Ziemi. Z pewnością są skaliste. Dwa lata później astronomowie donieśli o odkryciu w tym układzie dwóch kolejnych nieznanych wcześniej egzoplanet. Nowe obiekty otrzymały oznaczenia Kepler-167d i Kepler-167e.

Większy z nowych obiektów, Kepler-167e, może być dość podobny do Jowisza. Masa egzoplanety jest cztery razu większa od masy największego ciała Układu Słonecznego, ale promienie obu planet są bardzo zbliżone. Kepler-167e krąży w średniej odległości około 1,89 jednostki astronomicznej od gwiazdy macierzystej, z czasem obiegu prawie 3 lat.

Pomiędzy wcześniej odkrytymi obiektami, Kepler-167b i Kepler-167c, a Keplerem-167e krąży Kepler-167d. Jest to trzecia mała planeta w tym układzie. Jej masa została oszacowana na około 1,9 masy Ziemi, choć może być zbliżona do masy naszej planety. Egzoplaneta krąży dookoła swej gwiazdy w odległości około 0,14 jednostki astronomicznej (ok. 21 mln kilometrów) z czasem obiegu prawie 22 dni.

Układ Kepler-167 jest ciekawy, gdyż jest to jeden z niewielu znanych układów planetarnych, który jest w pewnym sensie podobny do naszego Układu Słonecznego. Blisko gwiazdy Kepler-167 krążą małe skaliste obiekty, a dalej znajduje się odpowiednik Jowisza. Oczywiście, podobieństwo do naszego Układu Słonecznego nie jest zupełne – “u nas” występują mniejsze planety skaliste i nie ma żadnego obiektu planetarnego krążącego bardzo blisko Słońca.

Aktualnie lista znanych i potwierdzonych planet pozasłonecznych wynosi 2086 obiektów, w 1330 układach planetarnych. Nasza wiedza o innych układach planetarnych jest wciąż szczątkowa, wiemy już jednak, że małe, skaliste egzoplanety są powszechne we wszechświecie.

Dowiedz się więcej na temat: egzoplaneta