Teleskopy NASA obserwują zachowanie atmosfery brązowego karła

Przy wykorzystaniu orbitalnych teleskopów Hubble i Spitzer astronomowie zbadali burzliwą atmosferę jednego ze znanych brązowych karłów i zbudowali najdokładniejszą jak do tej pory mapę pogodową dla tej klasy obiektów.

Brązowe karły to obiekty, które powstają w wyniku kondensowanie się gazów, podobnie jak gwiazdy, jednak na skutek zbyt niskiej masy w ich wnętrzach nie następuje inicjacji reakcji termojądrowych. Obiekty te, nazywane przez niektórych upadłymi gwiazdami, przypominają zatem gazowe planety z ich zróżnicowanymi, dynamicznymi atmosferami.

Badacze skierowali w tym samym czasie teleskopy Hubble i Spitzer na brązowego karła o nazwie 2MASSJ22282889-431026, odkrywając, iż w cyklu około 90-minutowym (rotacja), obiekt jaśnieje i ciemnieje. Co jeszcze ciekawsze zespół odkrył, iż czas zmian jasności zależy od zakresu światła podczerwonego w jakich była prowadzona obserwacja. Obserwację obrazuje druga grafika w galerii tego artykułu.

Obserwacje wskazały, iż gnane wiatrami chmury na brązowym karle posiadają wielkości planet. W odróżnieniu do wodnych chmur znanych na Ziemi czy chmur amoniaku na Jowiszu, chmury na brązowych karłach składają się z gorących drobin piasku, kropel ciekłego żelaza oraz innych niepopularnych komponentów, nadając nowy kształt pojęciu "ekstremalnej pogody".

Dzięki wykorzystaniu dwóch dużych teleskopów badacze po raz pierwszy w tym samym czasie mogli przyjrzeć się dynamice atmosfery brązowego karła na różnych wysokościach. Uzyskano dowody na istnienie masywnych, zorganizowanych układów chmur, prawdopodobnie podobnych do Wielkiej Czerwonej Plamy obecnej w atmosferze Jowisza. W odróżnieniu od planet w atmosferach brązowych karłów panuje wysoka temperatura - około 600 do 700 stopni Celsjusza.

Przeprowadzone badania mogą umożliwić lepsze zrozumienie nie tylko samych brązowych karłów, ale także strukturę atmosfer planet pozasłonecznych. Astronomowie mają w planach wykonanie kolejnych badań bliskich brązowych karłów za pomocą teleskopów Hubble i Spitzer.