Saker S1 - pierwszy prywatny myśliwiec

Amerykańska firma Saker Aircraft zamierza produkować niewielki, ale bardzo szybki samolot odrzutowy, który swoim wyglądem nawiązuje do maszyn bojowych.

Czas to pieniądz - ta prosta zależność panuje w biznesie od zawsze. Trudno się dziwić, że najbogatsi tego świata kupują samoloty odrzutowe, aby móc podróżować szybko i wygodnie. Jakby w odpowiedzi na zapotrzebowania rynku producenci prześcigają się w opracowywaniu jak najszybszych maszyn. Rekordzistą jest w tej chwili Citation X firmy Cessna, którego prędkość maksymalna wynosi 0,92 macha, czyli 1127 km/h.

Prawdziwą rewolucję - nie tylko prędkości, ale przede wszystkim designu - przygotowuje Saker Aircraft. Jego najnowsze dzieło - S1 - ma latać z prędkością 0,95 macha (1162 km/h), a w razie potrzeby i możliwości rozpędzać się do 0,99 macha, czyli 1211 km/h.

Reklama

W przypadku S1 prędkość będzie brana pod uwagę w dalszej kolejności. Na pierwszy plan wysuwa się wygląd maszyny, która do złudzenia przypomina myśliwce (F-15, F-18). W kabinie znajdzie się miejsce dla 2 osób, więc trudno mówić o komforcie na miarę typowych biznesowych odrzutowców. Zresztą S-1 będzie od nich znacznie mniejszy, a więc jego przechowywanie będzie tańsze. Producent podaje, że długość to 12,3, wysokość 4,6, a rozpiętość skrzydeł 8 metrów. Dla porównania wymiary wspomnianej Cessny to odpowiednio: 22,43, 5,86 oraz 21,09 metra.

Samolot napędzają dwa silniki Williams FJ44-4, których gruntowny remont powinien się odbywać co 5 tys. godzin. To sprawia, że koszt pokonania jednej mili morskiej (nie licząc paliwa) wynosi 2 dol. Jednak aerodynamiczny kształt kadłuba S1 pozwala znacznie ograniczyć zużycie paliwa - powinno być o 20 proc. mniejsze niż u konkurencji.

Konstrukcja o masie 2495 kg uniesie do 223 kg ładunku. Lot będzie się odbywał na wysokości 13 720 metrów, a maksymalny zasięg to 2575 km. Można go jednak zwiększyć do 3540 km dzięki dodatkowym zewnętrznym zbiornikom paliwa. Dla porównania, Cessna pokonuje dystans 6004 km.

S1 może startować i lądować na pasach o długości nawet 457 metrów, a więc naprawdę krótkich. Prędkość wznoszenia maszyny wynosi 4267 m/min. I - co ciekawe - samolot Saker Aircraft może pilotować każdy dobrze wyszkolony pilot. Producent zapewnia, że trening na maszynach wojskowych nie jest potrzebny.

Pierwszy "cywilny myśliwiec" wciąż pozostaje w fazie prototypu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to jego sprzedaż rozpocznie się w 2019 roku. Producent szacuje, że cena pojedynczego egzemplarza powinna zawiera się w przedziale od 5 do 7 mln dol. (za Citation X trzeba zapłacić prawie 23 mln).

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samolot pasażerski | samolot odrzutowy | myśliwiec
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy