Powstanie broń silniejsza od bomby wodorowej?

Odkrycia dokonane w laboratoriach CERN pod Genewą, gdzie znajduje się największy na świecie akcelerator cząstek, mogą się przyczynić do wyprodukowania tak zwanej bomby mezonowej!

Bomba mezonowa to hipotetyczna broń o sile znacznie większej niż w bombie wodorowej. Budowa takiej broni jest teoretycznie możliwa i podobno prace nad jej konstrukcją trwały już od lat 40 ubiegłego wieku. Taka bomba nie opiera się na rozszczepieniu atomu i reakcji łańcuchowej przez to wywołanej, ale na operowaniu zachowaniem cząstek subatomowych zwanych kwarkami. W trakcie badań nad tymi ostatnimi okazało się, że ich łączenie może wytworzyć energię aż 8 razy większą od pojedynczego wybuchu bomby wodorowej, czyli najpotężniejszej broni znanej obecnie ludzkości.

Wydaje się, że do tej pory nikomu nie udało się zbudować bomby mezonowej. Teraz, po eksperymentach CERN, naukowcy są jednak bliżej tego, aby opracować odpowiednią technologię. Dwóch fizyków, Mark Karliner z Uniwersytetu w Tel Awiwie i Jonathan Rosner z Uniwersytetu w Chicago, którzy odpowiadają za ten przełom mieli poważne wątpliwości, czy podzielić się swoim odkryciem publicznie. Jak twierdzą, obawiali się, że może to zostać użyte do budowy bomby mezonowej.

Potem jednak uznali, że zgromadzenie takiej ilości kwarków, aby można było ich użyć w danym momencie do wyzwolenia ogromnej energii nie jest wcale takie proste. Do tej pory udało się bowiem uzyskać tylko pojedyncze cząstki tego typu, a czas ich życia trwa średnio jedną pikosekundę, czyli jedną bilionową sekundy. Po tym czasie rozpadają się na wiele znacznie mniej energetycznych cząstek subatomowych.

Odkrycie to jest szczególne ponieważ po raz pierwszy uzyskano bezpośredni dowód na to, że możliwe jest wyzwolenie ogromnej energii poprzez operowanie na cząstkach subatomowych. Fizycy przyznają, że wkroczyli na zupełnie nowe terytorium. Dzięki Wielkiemu Zderzaczowi Hadronów w CERN być może uda się pogłębić wiedzę na ten temat. Innymi słowy, nawet jeśli teraz bomba mezonowa nie może jeszcze zostać zbudowana, to istnieją silne przesłanki, aby sądzić, że zostanie stworzona już w najbliższej przyszłości, a pomogą w tym właśnie eksperymenty w LHC.

Zmianynaziemi.pl