Pandorawirusy - brakujące ogniwo ewolucji

Naukowcy odkryli dwa nowe pandorawirusy, które najprawdopodobniej stanowią brakujące ogniwo ewolucyjne łączące typowe wirusy i komórki.

Odkryte niedawno pandorawirusy to rodzaj wirusów DNA, u których zaledwie 7 proc. genów jest podobne do dotychczas znanych genów innych organizmów. Naukowcy spodziewali się, że będą charakteryzowały się one nietypowymi właściwościami, dlatego nazwali je od puszki Pandory. Pandorawirusy są największymi znanymi wirusami o rozmiarach 1 x 0,5 mikrometra. Są większe nie tylko od wielu bakterii, ale również od niektórych pasożytniczych komórek eukariotycznych.

Odkryte teraz nowe gatunki to Pandoravirus salinus z Chile i Pandoravirus dulcis z Australii. Ich żywicielami są ameby z rodzaju Acanthoamoeba.

Pandorawirusy używają uniwersalnego kodu genetycznego wspólnego dla wszystkich organizmów żywych. Wielkość i odmienność ich genomu jest poszlaką, że wyewoluowały one z komórek tworzących czwartą, nieznaną domenę organizmów żywych. Czyżby zatem obok archeonów, bakterii i eurkariontów kiedyś było coś jeszcze? Może to właśnie pandorawirusy są brakującym ogniwem spajającym typowe wirusy z komórkami eukariotycznymi?

Dowiedz się więcej na temat: Wirusy | biologia | wirusologia