Naukowcy odkryli funkcje adaptacyjne wymagane do przetrwania na Marsie

Naukowcy odkryli różnice w budowie białek mikroorganizmów, które żyją w słonych jeziorach na Antarktydzie. Czy podobne funkcje adaptacyjne pomogłyby przetrwać życiu na Marsie?

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Maryland pozwoliły odkryć kluczowe właściwości białek, które są potrzebne do przetrwania na Marsie lub w innych ekstremalnych warunkach. Badania finansowane przez NASA skupiają się na organizmach, które żyją w słonych jeziorach Antarktydy. Zebrane dane wykazują subtelną różnicę pomiędzy białkami zwykłych organizmów a słonolubnych archeanów. (Haloarcheany tolerują surowe warunki, takie jak wysokie zasolenie, osuszanie oraz skrajne temperatury). Odkrycie pozwala wysnuć przypuszczenie, że hipotetyczne marsjańskie mikroorganizmy mogłyby wytworzyć specyficzne mechanizmy białkowe, pozwalające na przetrwanie w niegościnnym środowisku Czerwonej Planety.

Publikacja na temat mechanizmów przystosowawczych Haloarcheanów pojawiła się w czasopiśmie naukowym "PLoS One" Public Library of Science 11 marca tego roku. Badania prowadzone były przez grupę pod kierownictwem Profesora Shilditya DasSarma z Zakładu Mikrobiologii i Immunologii Uniwersytetu w Maryland.

Naukowcy stwierdzili, że Haloarchean ma białka o odczynie kwaśnym - w przeciwieństwie do neutralnego, który charakteryzuje białka większości organizmów. Na obecnym etapie naukowcy zidentyfikowali dodatkowe subtelne zmiany, które pozwoliły im pracować zarówno w lodowatych jak i słonych warunkach, kiedy temperatura schodziła poniżej punktu zamarzania wody. Doktor DasSarma wyjaśnia, że przy tak zimnej temperaturze białka są nieaktywne.

Tego typu możliwość adaptacji mogą umożliwić mikroorganizmom przystosowanie się do ekstremalnych warunków, jakie mogą panować na różnych planetach.

Piotr Lewkowicz